شناسهٔ خبر: 69753326 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

خبر بد برای دانش آموزان تیزهوش/ توسعه مدارس سمپاد متوقف شد

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام کرد: توسعه مدارس سمپاد متوقف شده و صرفاً ۲ درصد از دانش‌آموزان تیزهوش کشور در این مدارس پذیرش خواهند شد.

صاحب‌خبر -

 الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، امروز در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های این سازمان برای توسعه مدارس سمپاد اظهار کرد: ما علاقه‌ای به توسعه بی‌رویه مدارس سمپاد نداریم. ملاک ما، پوشش حداکثر 2 درصد از جمعیت دانش‌آموزان شهری در مناطقی است که این مدارس تأسیس شده‌اند. این عدد ممکن است در برخی شهرها اندکی افزایش یا کاهش داشته باشد، اما به‌طور کلی تغییری در این نسبت ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر، حدود 140 هزار دانش‎آموز در مدارس سمپاد کشور تحصیل می‌کنند.

مدارس سمپاد حذف خواهد شد؟

یاوری در واکنش به بحث کاهش تنوع مدارس و احتمال حذف مدارس سمپاد گفت: رهبر معظم انقلاب درخصوص مدارس سمپاد نکاتی مطرح کرده‌اند که به مضمون نقل می‌کنم. ایشان تأکید دارند که عدالت آموزشی به این معناست که تنوع یا تفاوتی میان مدارس بر اساس وضعیت اجتماعی، اقتصادی خانواده‌ها یا موقعیت جغرافیایی ایجاد نشود، زیرا چنین تنوعی خلاف عدالت است. اما ایشان همچنین تأکید می‌کنند که تفاوت استعدادهای دانش‌آموزان ایجاب می‌کند نحوه آموزش نیز متناسب با این تفاوت‌ها باشد.

وی تصریح کرد: این نوع از تنوع که صرفاً بر اساس استعداد دانش‌آموزان است و نه بر مبنای توانایی مالی یا وضعیت خانوادگی، نه‌تنها خلاف عدالت آموزشی نیست، بلکه مصداق عدالت آموزشی است.

جلوگیری از مهاجرت استعدادها

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره برنامه‌های این سازمان برای تقویت هویت ملی دانش‌آموزان و کاهش تمایل به مهاجرت گفت: مهاجرت تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. بااین‌حال، تمام تلاش ما در سمپاد این است که در تمامی برنامه‌های علمی، هنری و ورزشی، روح هویت دینی و ملی را تقویت کنیم تا دانش‌آموزان به ایرانی بودن خود افتخار کنند.

یاوری اضافه کرد: در جشنواره جوان خوارزمی، بخش دانش‌آموزی که اخیراً نمایشگاه آثار راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی آن برگزار شد، تلاش کردیم دانش‌آموزان را با چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی ایرانی آشنا کنیم. همچنین فضایی فراهم شده است که در صورت امکان، این افراد را از نزدیک ملاقات کرده یا با آثار و کتاب‌های آن‌ها آشنا شوند.