شناسهٔ خبر: 69751985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

خسارت ده‌هامیلیاردی عدم تصویب لوایح FATF | روزنو

فلاحت پیشه تاکید کرد: ایرانیان صرفاً به دلیل پاسپورت‌های ایرانی خود شامل مقررات لیست سیاه می‌شوند. کسانی که در خارج دانشجو دارند یا تجار و حتی بیماران و گردشگران در این مدت ضایعات جبران ناپذیری را تجربه کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
روزنو :

فائزه صدر: صادق آملی لاریجانی در دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی، اظهار کرد: «تأثیر گذاری اف ‌ای ‌تی‌ اف و سوئیفت قابل توجه نیست.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درحالی موضع مخالف خود در رابطه با پیوستن ایران به گروه بین المللی ویژه اقدام مالی را در این برهه زمانی طرح می‌کند؛ که دولت پیگیر رفع موانع آن است و اراده پیوستن به اف ای تی اف دارد. رئیس ‌جمهور در نخستین نشست خبری خود پس از تشکیل دولت، در این رابطه گفته بود:  چاره‌ای جز حل بحث FATF نداریم. رئیس ‌جمهور دستور پیگیری اقدامات لازم برای رفع محدودیت‌ها و تعلیق اقدامات تقابلی FATF را در چارچوب منافع ملی صادر کرده است. براساس آنچه به گوش می‌رسد، صدای مخالفان اف ای تی اف در داخل حاکمیت، بلندتر است. ستاره صبح در گفت و گو با حشمت الله فلاحت پیشه، رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گره گشایی از ماجرای اف ای تی اف پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

حشمت الله فلاحت پیشه، در رابطه تصویب کنوانسیون‌های مربوط به FATF در مجلس گفت: در طول یک سالی که در مجلس دهم رییس کمیسیون امنیت ملی بودم، به عنوان کمیسیون اصلی درگیر کنوانسیون سی اف تی (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی جرائم تروریستی) بودم و به عنوان کمیسیون فرعی با کنوانسیون دوم اف ای تی اف یعنی کنوانسیون پالرمو (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی جرائم سازمان یافته) درگیر بودم. این دو کنوانسیون در ایران به کنوانسیون‌های اف ای تی اف معروف هستند.


وی افزود: هر دو کنوانسیون در مجلس تصویب شدف ولی در نهایت سرنوشتشان به مجمع تشخیص مصلحت سپرده شد. شان ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، شان تصمیم گیری در شرایطی بود که غلبه مصلحت بر محافظه کاری الزام آور است. به عبارتی غلبه مصلحت بر اختلافاتی که این اختلافات در تصمیم گیری منافع ملی را تضییع می‌کند.
فلاحت پیشه در رابطه با نقش مجمع تشخیص مصلحت در عدم تصویب کنوانسیون‌های مربوط به FATF گفت: متاسفانه مجمع تشخیص مصلحت در کنوانسیون‌های مربوط به اف ای تی اف نه تنها به وظیفه خود عمل نکرد، بلکه گرفتار محافظه کاری شد. این ماجرا یکی از برگ‌ها سیاه و غیر قابل دفاع مجمع تشخیص است که در قبال کنوانسیون‌های مرتبط با اف ای تی اف بنا بر وظیفه خود که مصلحت است عمل نکرد.

خسارت های میلیاردی مجمع


وی ادامه داد: در رقابت‌های انتخاباتی این دوره، رییس مجلس به عنوان یکی از کاندیداها در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد به دلیل قرار داشتن در لیست سیاه اف ای تی اف و تحریم، 30 درصد ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا کرده است. یا به عبارتی 30 درصد از ارزش پول ملی کشور از بین می‌رود. اگر مبادلات نفتی و غیر نفتی خارجی کشور را سالانه به طور میانگین 100 میلیارد دلار ارزیابی کنیم، در طول شش سالی که محافظه کاری حاکم بر این تصمیم شده، ده‌ها میلیارد دلار به کشور ضرر وارد شده که جدا از آسیبی است که به شهروندان وارد می‌شود.


فلاحت پیشه تاکید کرد: ایرانیان صرفاً به دلیل پاسپورت‌های ایرانی خود شامل مقررات لیست سیاه می‌شوند. کسانی که در خارج دانشجو دارند یا تجار و حتی بیماران و گردشگران در این مدت ضایعات جبران ناپذیری را تجربه کرده‌اند.


نماینده پیشین مجلس گفت: هدف مجمع تشخیص مصلحت پایان دادن به کندی و تعلل در تصمیم گیری است ولی در تصمیم مهمی چون دو کنوانسیون اف ای تی اف، خود دچار کندی و محافظه کاری می‌شود.


حشمت الله فلاحت پیشه با یادآوری مخالفت دولت سیزدهم با تصویب اف ای تی اف افزود: بخش عمده مخالفان کنوانسیون‌های اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت، کسانی بودند که بعد از دولت حسن روحانی دولت را در اختیار گرفتند. استدلال آن‌ها این بود که چون ایران تحریم است با پذیرفتن کنوانسیون‌های اف ای تی اف نمی‌توانیم تحریم را دور بزنیم درحالیکه ما برای کنوانسیون‌ها 9 حق شرط گذاشته بودیم که می‌شد با استفاده از آن‌ها منافع کشور را تأمین کرد و مانع از اثر گذاری تحریم شد.


وی خاطر نشان کرد: به عقیده من تحریم بهانه این گروه بود، چون کشور می‌توانست به راحتی با حق الشرط ها منافع امنیتی خود را تأمین کند و در لیست سیاه قرار نگیرد. تعلل مجمع تشخیص مصلحت در عدم تصویب دو لایحه باعث شد کشور نه تنها از لیست خاکستری خارج نشود، بلکه در لیست سیاه قرار بگیرد.

دو گروه مخالف


فلاحت پیشه با بیان جایگاه FATF یادآور شد: اف ای تی اف فیفای بانک‌ها است اگر بانک‌ها کنوانسیون‌های مربوطه را نپذیرند، دچار مشکل می‌شوند. ما در اولین جلسه کمیسیون مدیران بانکی دولتی و خصوصی را دعوت کردیم و به آن‌ها وقت دادیم تک تک آن‌ها اعلام کردند که بخاطر قرار داشتن در لیست خاکستری اف ای تی اف چقدر آسیب دیده‌اند.
وی افزود: مشاهده وضعیت واقعی نظام بانکی کشور باعث شد کمیسیون به این دو کنوانسیون رأی بدهد. صحن نیز به این واقعیت موجود رأی داد. ولی باز هم عده‌ای که حق الشرط ها را با توافق با آن‌ها اضافه کرده بودیم، عده‌ای را مقابل مجلس جمع کردند و علیه اف ای تی اف شعار دادند.


رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقش مخالفان در عدم خروج ایران از لیست سیاه اف ای تی اف گفت: در ایران دو دسته با اف ای تی اف و کنوانسیون‌های مربوطه مخالف هستند. دسته اول انسان‌های ساده، خالص و دلسوزی هستند که پای سخنرانی‌ها می‌نشستند و آنچه را که می‌شنیدند باور می‌کردند. ولی سخنرانی‌ها عمدتاً محتوایی دروغین و غیر واقعی داشت و آن‌ها را ترسانده بود.


وی تشریح کرد: به این گروه مؤمن و مخلص گفته بودند، با تصویب اف ای تی اف کشور دچار خود تحریمی می‌شود! معنای اف ای تی اف تحریم سپاه و گروه‌های مقاومت است! با تصویب اف ای تی اف تمام ترکنش های ایران به غرب اعلام خواهد شد! گروهی از مردمان خالص و مخلص با این سخنرانی‌ها نگران بودند. اما این سخنرانی‌ها با واقعیت این دو کنوانسیون فاصله داشت و فقط برای ایجاد نگرانی در جامعه ایراد می‌شد.

کاسبان تحریم


حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به نقش مخرب کاسبان تحریم یادآور اضافه کرد: گروه دوم کاسبان تحریم بودند. شفافیت مالی منافع این گروه را به خطر می‌انداخت. متاسفانه مانع تصویب و اجرایی شدن کنوانسیون‌های مرتبط با اف ای تی اف از ناحیه کاسبان تحریم بود. متاسفانه امروز هم سخنان برخی از مسئولین، مقامات و روسای قوا نشان می‌دهد، سود عدم پیوستن ایران به اف ای تی اف به جیب این کاسبان تحریم رفته و می‌رود و آسیب‌های آن متوجه منافع ملی است.


این استاد دانشگاه در تکمیل سخنان خود اظهار داشت: کاسبان تحریم کاری با منافع ملی ندارند آنها سود خود را جست و جو می‌کند. منافع این گروه امروز هم پشت تریبون‌ها و در سخنرانی‌ها ایراد می‌شود تا جامعه را از جانب تصویب اف ای تی اف، دچار نگرانی کند. منافع عدم پیوستن ایران به اف ای تی اف به جیب کاسبان تحریم رفت و آسیبان متوجه منافع ملی و ملت شد. متاسفانه زور ما به این سودجویان نرسید. آن‌ها امروز هم فعال شده‌اند.


رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری کارشکنی و بهانه جویی مخالفان یادآور شد: موضوع کمک ایران به گروه‌های مقاومت در کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) مطرح شد. آنجا آمده است که اگر سازمان ملل متحد گروهی را تروریستی اعلام کرد این گروه شامل مقررات پولشویی می‌شود. در آن زمان سازمان ملل فقط داعش، القاعده و النصره و گروه‌هایی از این نوع را تروریستی اعلام کرده بود و هیچ کدام از گروه‌های مقاومت در این لیست نبودند.


فلاحت پیشه گفت: مجلس دهم و دولت دوازدهم در کمیسیون به این موضوع فکر کرده بودیم و یک حق الشرط گذاشته شده بود با این عنوان که ما فقط گروه‌هایی را تروریستی می دانیم که شورای عالی امنیت ملی ایران آن‌ها را تروریستی بدانند. به همین دلیل امکان همکاری ایران با گروه‌های مقاومت از بین نمی‌رفت. به عبارتی حق الشرط های قوی گذاشته شده بود.


وی افزود: برخی از مخالفین گفتند که این کنوانسیون شرط پذیر نیست و در مقدمه‌اش آمده است نباید شروطی گذاشت که با روح کنوانسیون هم خوان نباشد. در جواب آن‌ها گفتیم که اگر شرط پذیر نیست چطور بیش از 50 کشور دنیا با شروط خود به عضویت آن درآمده‌اند. قبل از آنکه بحث عضویت ایران مطرح باشد 50 کشور دنیا از جمله بیشتر کشورهای مسلمان با گذاشتن شروط خود عضو شده‌اند. پس منع حق شرط وجود نداشت.


رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید داشت: این نکته را برای ثبت در تاریخ می گویم: شب آخر قبل از اینکه کنوانسیون را به صحن ببریم، من جلسه‌ای در کمیسیون گذاشتم و آقای ظریف، وزیر امور خارجه، آقای علوی، وزیر اطلاعات و خانم جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهور و همچنین جریانات مختلف از مجمع، آقای کدخدایی، نماینده شورای نگهبان قانون اساسی و سه جریان اصلی از مجلس را دعوت کردم و از ساعت 7 بعدظهر تا 11 شب روی حق الشرط ها کار کردیم.


در آن جلسه یکی از دوستان گفت اگر حق الشرط را نپذیرفتند چه کار کنیم؟ و یک شرط جدید برای رد این دغدغه گذاشتیم که اگر حق الشرط از ایران پذیرفته نشود، کشورمان نباید به این پیمان بپیوندد. به عبارتی ما دولت را ملزم کردیم تا در صورتی که طرف مقابل شروط ایران را نپذیرفت، از داخل کشور حق عضویت ندارد. مجلس و کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم هیچ بهانه‌ای را بی جواب نگذاشت، ولی متاسفانه زور ما به منافع کاسبان تحریم نرسید.


فلاحت پیشه اظهار داشت: نکته تلخ ماجرا این است که وقتی همان مخالفان اف ای تی اف بعداً دولت را در دست گرفتند، فهمیدند که مخالفتشان با تصویب اف ای تی اف چه مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است و این بحث مطرح شد که دولت سیزدهم از مجمع تشخیص مصلحت بخواهد کنوانسیون‌ها به جریان بیفتند.


وی خاطر نشان کرد: ایران در دنیای امروز به تصمیم گیری‌های دیر هنگام و پر هزینه‌اش معروف شده است. متاسفانه کشوری داریم که معمولاً هزینه تأخیر تصمیم گیری را می‌پردازیم و بعد به لزوم اخذ همان تصمیم می‌رسیم. آسیب‌های ناشی از عدم پیوستن به اف ای تی اف به حدی زیاد است که تمام ارکان اقتصادی و غیر اقتصادی کشور را متأثر کرده است. گند سوء استفاده کاسبان تحریم از محدودیت‌های بین المللی ایران آنچنان بالا آمده که امروز همان‌هایی که مخالف اف ای تی اف بودند یقیه موافقان را گرفته‌اند که چرا وضع کشور را درست نمی‌کنید؟!


حشمت الله فلاحت پیشه، رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان سخنان خود اضافه کرد: کشور از این ناحیه آنچنان آسیب دیده که حتی با تصویب اف ای تی اف نمی‌توان خوشحالی کرد، امیدوارم زمانی دادگاه منافع ملی تشکیل شود و مشخص شود چه کسانی و با چه انگیزه‌هایی با پیوستن کشور به اف ای تی اف مخالفت کردند. نفوذ کاسبان تحریم در این ماجرا باید روزی توسط نهادهای نظارتی و قانونی پیگیری شود. این افراد باید روزی تاوان دزدی از اموال ملت را بپردازند. گروهی که از تحریم ثروت اندوخت باید ابتدا در پیشگاه حق و سپس در محکمه عدالت پاسخگوی ملت باشد.