مصطفی فاطمی در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که ثبت جهانی روستای اصفهک چه آورده ای برای مردم بومی خواهد داشت، اظهار کرد: از یک بعد که بخواهیم به دنبال آورده مالی صرف باشیم باید بگوییم نباید انتظار اتفاق خاصی را داشت.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی که در روستای جهانی اصفهک حضور یافته بود، با تأکید بر اینکه ثبت جهانی شدن یک روستا برای گردشگ ری در واقع برند و تابیده ای است بر آن که چه ایران داشته است.
ثبت جهانی یک روستا ارزش آفرینی فرهنگی است
فاطمی با اشاره به اینکه با این اتفاق در واقع دنیا متوجه شود روستایی در خراسان جنوبی با پیشینه تاریخی و تمدنی امید آفرینی کرده است، گفت: همه ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که همه کشور های دنیا در حال ارزش آفرینی برای سرزمین خود هستند و در این راستا تلاش می کنند که به فهرست آثار جهانی خود بیفزایند.
وی یادآور شد: این اتفاق که در دنیا چند میلیون روستا داشته باشیم و از بین آنها 50 روستا انتخاب و این که روستای اصفهک نظر کارشناسان جهانی را جلب کند بسیار مهم و ارزشمند است.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ادامه داد: هر چند ایران در بین تنش های منطقه ای قرار دارد و از این جهت تعداد گردشگران خارجی بسیار کم است اما وقتی یک روستا تاییده های سازمان بینالمللی بر را بگیرد و تبدیل به یک اثر جهانی شود نظر گردشگران را به خود جلب خواهد کرد.
فاطمی اظهارکرد: همین اتفاقات موجب می شود که تعداد گردشگران زیاد شود و کم کم از نظر رشد اقتصاد جامعه محلی نیز تأثیر خود را بگذارد.
جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی معرفی نشده است
وی در پاسخ به این سوال که چرا میزان گردشگران خارجی خراسان جنوبی نسبت به استان های همسایه آن چون یزد و کرمان کم است، یادآور شد: این موضوع چند دلیل دارد یکی این که جاذبههای گردشگری بینظیر خراسان جنوبی و از جمله روستاهای آن به جهانیان و به ویژه گردشگران آنطور که باید شناسانده نشده است.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یادآور شد:دوم بعد که باعث تعداد کم گردشگران می شود مسافت آن است و موجب می شود که کمتر گردشگران رغبت حضور در خراسان جنوبی دارند.
فاطمی یادآور شد: دیگر این که برندسازی و معرفیهایی که در دیگر استانها انجام شده در این استان انجام نشده است.