شناسهٔ خبر: 69743926 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به روایت داده‌ها

در شب خبرنگاران کتاب، روایتی از تکتای بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای خبرنگاران ارائه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در نشست «شب خبرنگاران کتاب» که چهارشنبه (۲۳ آبان ۱۴۰۳) با حضور عبدالحسین کلانتری؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای اهل قلم برگزار شد، علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر هفته کتاب سی‌ودوم گزارشی کوتاه از «تکتا»ی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه داد.

رمضانی در بخشی از سخنان خود گفت: به روایت آمار کل فروش نمایشگاه ۵۹۲ میلیارد تومان بود. در بخش مجازی ۲۳۲ میلیارد تومان کتاب به فروش رفت که به لحاظ آماری ۳۹ درصد از کل فروش، در بخش مجازی بوده است. نسخه‌های به فروش رفته در یازده روز نمایشگاه، یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۴۳۹ نسخه بود که ۹۷۲۵۳۰ نسخه توسط ناشران، ۳۸۴۵۵۱ نسخه توسط کتاب فروشان،  ۲۰۸۵ نسخه توسط ناشران لاتین و ۳۲۷۳ نسخه نیز توسط ناشران عرب فروخته شده است.

وی افزود: در پنجمین سالی که نمایشگاه مجازی برگزار شده است، ۱۸۵۵۳۸ نفر کتاب‌هایشان را به صورت مجازی خریده‌اند. در دوره اول نمایشگاه مجازی که در بهمن سال ۹۹ اجرا شد، ۱۶۱۱۲۵ نفر خریدار داشت. در سال دوم که تبلیغات گسترده‌تر شد، تعداد مخاطبان به ۱۸۰۷۹۱ نفر رسید. از سویی چون فاصله بهمن ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ کم بود و همچنین بخش حضوری نمایشگاه نیز مجدداً آغاز شده بود، در سال‌ ۱۴۰۱، ۱۷۶۴۳۹ نفر و در سال ۱۴۰۲، ۱۸۰۳۲۸ نفر و در سال ۱۴۰۳ نیز ۱۸۵۵۳۸ خریدار کتاب‌های خود را از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران تهیه کردند. 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: کلیدهای دسترسی به وبگاه نمایشگاه طبق تحلیلی که در فضای مجازی انجام شد، به صورت زیر بود؛ ابتدا از گوگل سپس از آدرس مستقیم وبگاه و در ادامه نیز از وبگاه خانه کتاب و ادبیات ایران و سایت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا). مخاطبان از این درگاه‌ها وارد بخش مجازی نمایشگاه شدند.

رمضانی با اشاره به عناوین کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه مجازی کتاب گفت:  تعداد عناوین عرضه شده در سال ۹۹، ۱۶۳۲۵۷ عنوان بود، در سال ۱۴۰۰، ۱۹۷۳۳۵ عنوان، در سال ۱۴۰۱، ۲۱۷۸۵۴ عنوان، در سال ۱۴۰۲، ۲۶۹۳۴۷ عنوان و در سال ۱۴۰۳ نیز ۳۱۵۳۸۵ عنوان و به مردم عرضه شده است. 

 نقش استان‌ها در بخش مجازی نمایشگاه 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره خرید کتاب مردم استان‌های مختلف از بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ‌گفت: استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان ۶۱ درصد از خرید را بر اساس تعداد نسخه به خود اختصاص دادند. استان‎‌هایی که تقریبا ۶۰ درصد جمعیت کشور را در خود دارند. از سویی چهار استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی نیز سه درصد از خرید کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند. 

وی افزود: بیشتر میزان خرید  بر اساس نسبت تعداد خریداران  به جمعیت، مربوط به استان‌های قم، تهران، سمنان و یزد بوده است. به نظر می‌رسد سرانه خرید در استان‌های مرکزی به نسبت استان‌های پیرامون بالاتر است. 

رمضانی همچنین با اشاره به پرفروش‌ترین کتاب‌ها گفت: کتاب‌های «راه رشد»، «تکه‌هایی از یک کل منسجم»، «منم می‌شم یه حاج قاسم»، «کهکشان نیستی»، «شازده کوچولو»، «ترجمه الغارات»، «سمفونی مردگان»، «خون دلی که لعل شد»، «شب‌های روشن» و «آسیب شناسی روانی بر اساس TR – ۵ – DSM» از پرفروش‌ترین عناوین بودند. قرآن کریم را از چرخه بررسی خارج کرده‌ایم، چرا که کلام‌الله مجید به خاطر تفاوت ماهیتی با سایر کتاب‌ها و فراگیر بودن مخاطبان آن از پر تقاضاترین کتاب‌ها در بخش مجازی نمایشگاه بوده و اگر با باقی کتاب‌ها مقایسه شود، در ردیف اول قرار می‌گیرد.

وی در ادامه از ۳۰ پدید آورنده‌ای نام برد که کتاب‌هایشان در رده پرفروش‌ترین‌ها بوده‌ و از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه‌ به فروش رسیده‌، ۱۲۰ هزار نسخه مربوط به آنها بوده است. اسامی این پدیدآورندگان به این شرح است؛ علی صفایی حائری، محسن عباسی ولدی، غلامرضا حیدری ابهری، مرتضی مطهری، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، محمدصادق حائری شیرازی، فئودور داستایفسکی، مژگان شیخی، حسین فتاحی، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، کلر ژوبرت، ناصر کشاورز، مهدی الهی قمشه‌ای، محمدرضا حدادپور جهرمی، سروش حبیبی، تارا کثیری، مهدی آذریزدی، آلبر کامو، محمد حمزه‌زاده، جواد کریمی، محمدحسن وکیلی، اروین دی یالوم، شکوه قاسم‌نیا، زهرا موسوی، صدف همتی، جیمز کلیر، محبوبه نجف‌خانی، مهدی گنجی، آلن دوباتن و آناهیتا حضرتی کیاوندانی.

رمضانی اضافه کرد: اگر بخواهیم کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌ای را در این پنج دوره با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد نسبت این دو در هر پنج دوره تقریبا در یک بازه است. 

وی همچنین درباره ناشران پرمخاطب در ۵ دوره نمایشگاه مجازی گفت: انتشارات قدیانی، نشر معارف، انتشارات سوره مهر، انتشارات ارجمند، نشر افق، انتشارات سمت، نشر چشمه، نشر پرتقال و انتشارات نردبان ۹ ناشر پرمخاطب نمایشگاه هستند که بیش از یک درصد از سهم بازار را داشته‌اند. 

 دبیر سی‌ودومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در پایان به فراز و فرود ناشران در این پنج دوره اشاره کرد و گفت:  ۱۵ ناشر پرفروش وجود دارد که طی سال‌ها فراز و فرود داشته‌اند.

رمضانی درباره پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها نیز گفت: کتابفروشی‌های کتاب‌رسان مشهد، دنیای کتاب قم، کتاب واحه، جنگل جاودانه رشت، ایده بوک، حکمت دانشگاه اصفهان، شهید کاظمی و پاتوق کتاب اراک بیشترین فروش را بین کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه داشته‌اند. همچنین تعداد کتاب‌فروشی‌ها رشد قابل توجهی در نمایشگاه داشته است، در حالی که کتابفروشی‌ها تنها در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در نمایشگاه حاضر بوده‌اند. 

سی‌ودومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با «شعار خواندن برای همدلی» از ۲۳ تا ۳۰ آبان (۱۴۰۳) برگزار می‌شود.