به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،ر ضوان حکیمزاده شامگاه پنجشنبه در آیین تجلیل از معاونین ابتدایی کشور در مشهد، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم برای دوره ابتدایی که دوره بنیادینی است و البته قبل از آن و پیش از دبستان باید گامهای اساسی برداریم و مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نشان دادند که در عمل همیشه پای کار ابتدایی بودند و هستند.
وی افزود: ما باید همراه شما برنامهریزی کنیم و نظرات و ایدههای شما معلمین را در مرحله برنامهریزی و تصمیمگیری داشته باشیم و نه فقط در اجرای برنامهها، از همین جهت برنامهای که در جلسه قبل داشتیم برنامهای بود مشارکتی و ما نظر همکاران را در استانهای مختلف گرفتیم و گروههای تخصصی تشکیل شد و تصمیم گرفتیم قسمتی از برنامهها کشوری و بخشی به صورت استانی تبیین شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: زمانی میتوانیم تصمیمات درستی بگیریم که با نگاهی که مدیر مدرسه و معلم در جریان تربیت و یادگیری دارند و دادههایی که از متن و جریان تربیت آموزش دارند به ما ارائه دهند و ما در این راستا تصمیم سازی و تصمیمگیری کنیم. برای اینکه ما اقدامات خوب انجام بدهیم لازم نیست همیشه ساختار جدید ایجاد کنیم، گاهی وقتها لازم است که بازنگری کنیم در نقشها و تا امروز نتایج خیلی خوبی هم در این زمینه گرفته ایم.
حکیمزاده تصریح کرد: یکی از مهمترین ماموریتهای دوره ابتدایی این است که مهارتهای سواد پایه خواندن و نوشتن را در دانشآموزان ایجاد کنیم و سپس ارتقا دهیم و تثبیت کنیم، مهارتهای خواندن و نوشتن و مهارت زبانی با روخوانی و رونویسی در مدارس متفاوت است، اما ابتدا روی حیطه مهارتهای زبانی تاکید داریم که شامل خواندن، نوشتن، درک مطلب شنیدن و صحبت کردن میشود و کمک میکند که از ظرفیت زبان و مهارت های زبانی به عنوان ابزار ارتباطی استفاده شود.
وی اضافه کرد: ما تا قبل از این نسبت به بازماندگان از آموزش بسیار تاکید داشتیم و همه میدانید که بازماندگان از آموزش دانش آموزانی هستند که در سن مدرسه قرار دارند، اما به هر دلیلی امکان حضور در مدرسه را پیدا نکردند و یکی از ماموریت های اساسی نظام آموزش جذب حداکثری است که مورد تاکید ویژه وزیر آموزش و پرورش است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش، گفت: مفهوم فقر یادگیری یا بازمانده از یادگیری و زمان یادگیری دانشآموزان متفاوت است، دانشآموزانی داریم که در مدرسه حضور دارند، اما مهارتهای سواد پایه را فرا نمیگیرند؛ براساس تحقیقات جهانی 80 درصد از کودکان به مدرسه میروند و 20 درصد به مدرسه نمیروند، یعنی امکان ثبت نام پیدا نمیکنند، اما از این 80 درصد که وارد مدارس میشوند تنها 75 درصد میتوانند مهارتهای سواد پایه را یاد بگیرند و 25 درصد امکان کسب این مهارت را ندارند، بنابراین در مجموع هر چند 80 درصد دانشآموزان در مدرسه هستند، اما تنها 60 درصدشان مهارتها را فرا میگیرند و 40 درصد دچار فقر یادگیری هستند، لذا این 40 درصد به 20 درصد بازمانده تحصیلی اضافه میشوند.
حکیمزاده خاطرنشان کرد: باید برنامه عملی را همراه با جذب بازماندگان که بیشتر در اختیار مناطق است را شروع کنیم و نسبت به جذب بازماندگان از یادگیری برنامه ریزی کنیم و کودکان لازم التوجه را شناسایی کنیم، کودکان لازم التوجه کسانی هستند که در مهارتهای ساده پایه مهارت زبانی و حسابی ضعف دارند و معلمان و مدیران مدارس میتوانند به راحتی این دانشآموزان را شناسایی کنند و به جای اینکه بگذاریم برای آخر سال برای تابستان و برای شهریور از همه ظرفیتهایی که میشود در ابتدای سال استفاده کنیم.
وی گفت: برای کمک به این دانش آموزان از خیرین مدرسه و ظرفیت دانشجویان داوطلب جهاد آموزشی و همه ظرفیتها و ایدههای خوب و نابی که معلمان و مدیران مدارس دارند، میتوان استفاده کرد و یک برنامه جبرانی طراحی کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مهمترین برنامههای ما بحث ارتقای مهارتهای سند پایه و کاهش فقر یادگیری و تاکید و تمرکز بر کودکان لازم التوجه یا بازماندگان از یادگیری است و نکته دومی که برای ما بسیار مهم است، ایجاد محیط مثبت یادگیری در مدرسه که کار اصلی مدیران مدرسه است، چرا که مدیران مدرسه راهبران تربیت و آموزش در مدرسه هستند.
انتهای پیام/282/
∎