به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: مرگ واژهای که همه با آن آشنا هستند برای بسیاری از اعضای خانواده همه ما اتفاق افتاده است که برخی از آنها قابل پیشگیری است، مرگ عابر پیاده در بزرگراهها و اتوبانهای تهران در سالهای اخیر روندی صعودی داشته، این موضوع نشان میدهد که اگر برای جان خودمان ارزش قائل هستیم باید در هنگام شب و گذر از خیابانها بیشتر مراقب باشیم.
آمارهایی از مرگ ۱۱۷ نفر عابرپیاده در هنگام شب در بزرگراهها و اتوبانهای تهران وجود دارد که باید به این موضوع نگاه معناداری داشته باشیم، از دست دادن جان فقط در همین حد که یک فرد بمیرد باقی نمیماند، افرادی که پس از این حادثه باقی میمانند بیشترین زجر را خواهند داشت، پدر، مادر، همسر، فرزند و هر یک از اعضای خانواده روزگاری تلخ را با این نوع رخداد تجربه میکنند.
عابران پیاده همیشه درصدی از مرگهای ناشی از تصادفات رانندگی در تهران را به خود اختصاص میدهند به طوری که ۷۰ نفر از ۱۸۸ مورد مرگ در حوادث رانندگی منجر به فوت در این استان در سال جاری از عابران پیاده بودند که با گذر از اتوبانها و بزرگراههای این کلانشهر جان خود را از دست دادهاند.
اینکه گذر از خیابان در شب احتمال مرگ برای عابران پیاده را به همراه دارد بر کسی پوشیده نیست و همه عابران پیاده باید در زمان تردد از اتوبانها و بزرگراههای پایتخت حتما نکات ایمنی را رعایت کنند و در صورتی که احساس خطر کمتری نسبت به عبور خود احساس میکنند باید تردد داشته باشد. البته که بهترین مسیر برای گذر از این اتوبانها استفاده از پلهای عابر پیاده است که ایمنی بیشتری برای شهروندان به دنبال دارد.
معاون اجتماعی پلیس راهور پایتخت با اشاره به تصادفات شبانه در تهران گفت: عابران پیاده شب هنگام لباس تیره نپوشند. در تصادفات منجر به مرگ شبانه شهر تهران و از نظر نوع کاربری حدود ۳۷ درصد از عابران پیاده، حدود ۱۷ درصد تخلفات خودروها و نیز ۴۶ درصد مربوط به موتورسیکلتسواران است.
سرهنگ فیروز کشیر اظهار کرد: برخی از عابران پیاده شب هنگام لباسهای تیره میپوشند که ممکن است رانندگان با توجه به تاریکی هوا آنها را نبینند و حوادث تلخ و جبرانناپذیری را رقم بزنند. در رصدها مشخص شد که بیشترین تصادفات منجر به مرگ شهر تهران به بزرگراه آزادگان بازمیگردد و بعد از آن این آمار مربوط به بزرگراه امام علی (ع) و سپس مربوط به بزرگراه شهید همت، بزرگراه شهید بابایی و بزرگراه شهید زینالدین است.
۱۱۷ عابر در ساعات شب فوت کردهاند
براساس آمارهای موجود پلیس راهور پایتخت، ۱۱۷ عابر پیاده در ساعات شب در خیابانها و بزرگراههای تهران جان خود را از دست میدهد که طبق این آمارها ۳۰ درصد از تصادفات منجر به مرگ در این شهر در ساعت ۲۴ تا چهار بامداد رخ میدهد که همین موضوع نشانگر این موضوع است که باید عابران بیشتر مراقب خود باشند.
همچنین در چهارماهه نخست سال جاری ۶۵ درصد از تصادفات فوتی در بزرگراههای پایتخت رخ داده که در این بازه زمانی ۱۱۷ نفر در تصادفات رانندگی در ساعات تاریکی هوا جان خود را از دست دادهاند که جامعه آماری این افراد معادل ۵۸ درصد از کل تصادفات در این کلانشهر است.
بیشترین تصادفات عابران تا چهار بامداد
رییس اداره اطلاعرسانی پلیس راهور تهران نیز درباره تصادفات رانندگی در این کلانشهر گفت: شب هنگام تصادفات از ساعت هشت شب تا چهار بامداد بیشترین موارد تصادفات برای عابران پیاده رخ میدهد به طوری که براساس آمارهای موجود ۱۹ درصد تصادف منجر به مرگ در این مدت مرتبط با عابران پیاده است. بیشترین علت وقوع تصادف با عابران پیاده عدم توجه به جلو و توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه است.
سرهنگ علیاصغر شریفی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین اتفاقات برای عابران پیاده به ویژه در بزرگراههای پایتخت در هنگام شب رخ میدهد، بنابراین عابران باید حداقل در هنگام عبور از بزرگراهها از لباسهای روشن استفاده کنند زیرا پوشش تیره عابر پیاده به عنوان مانعی برای دید بهتر رانندگان در شب است. براساس دادههای موجود بیشترین تصادفات در این مدت مربوط به بزرگراه آزادگان تهران است زیرا یک بزرگراه بسیار عریض است که صنایع، کارخانهها و منازل مسکونی فراوانی اطراف این بزرگراه قرار دارند.
استفاده از پل عابر پیاده برای کاهش مرگ و میر عابران
شاید یکی از مسیرهای مطمئن برای فرار از مرگ عابران پیاده استفاده از پلهای عابر در سطح مناطق مختلف تهران باشد که این موضوع میتواند حداقل تا حدودی جان عابرانی که این مسیر بااطمینان را انتخاب میکند نجات دهد. البته به تازگی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفته است: اکنون بالای ۸۰ درصد پلهای عابر پیاده دارای پله برقی در پایتخت فعال و حدود ۲۰ درصد آنها نیز غیرفعال بوده که اغلب به دلیل ناایمن بودن خاموش است.
هادی حقبین اظهار کرد: در سطح شهر تهران ۸۰۰ پل و ۱۱۰ پل مکانیزه ساخته شده که این پلهای مکانیزه دارای ۴۴۸ یونیت است که در سال گذشته حدود ۵۰ درصد پلهای مکانیزه به دلیل عدم تامین تجهیزات و نقص فنی غیرفعال بود. در دستهبندیهای انجام شده آن دسته از پلهایی که در مجاورت مراکز درمانی، آموزشی و مورد استفاده بیشتر شهروندان است در اولویت اول نوسازی قرار گرفته و تلاش میشود در صورت تخصیص اعتبارات لازم بخش عمدهای از پله برقی پلهای مکانیزه نیز در مسیر نوسازی قرار گیرد.
سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره برخی آمارهای مربوط به اینگونه تصافادت در بزرگراههای پایتخت در ۶ ماه نخست سال جاری میگوید: ۴۰ درصد از ۱۸۸ نفر افراد جانباخته در تصادفات در بزرگراههای پایتخت در سال جاری یعنی ۷۰ نفر به عنوان عابران پیاده بودند که از عرض بزرگراه عبور کردند که البته در تصادفات به همین عابران هم سهم تقصیر داده شد.
عابر پیاده در هیچ بزرگراهی نباید عبور و مرور داشته باشد
بنابراین عابران پیاده باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که برای گذر از همه بزرگراههای پایتخت باید از پلهای عابر پیاده استفاده کنند زیرا برخی از بزرگراههای تهران همچون آزادگان و یادگار امام به عنوان پرخطرترین نقاط حادثهخیز برای عابران پیاده در پایتخت محسوب میشود. یعنی عابران بدانند که هر لحظه امکان خطر مرگ برای این افراد در چنین محلهای عبور آنان وجود دارد.
براساس دادههای آماری پلیس راهور تهران بزرگ، در همین دو بزرگراه اتفاقاتی برای عابران پیاده به ویژه در شب رخ داده که این موضوع نشان میدهد که چنین بزرگراههایی در ساعات پُرتصادف در چهار ماهه سال ۱۴۰۳ جان تعدادی از هموطنان تهرانی را گرفته است.
البته پلیس راهور پایتخت معتقد است که در هیچ بزرگراهی عابر پیاده نباید عبور و مرور داشته باشد، البته لزوم تردد در این مسیرهای بزرگراهی استفاده از پل عابر پیاده است که بسیاری از آنان این مسایل را رعایت نمیکنند. اگر اینگونه مسائل به درستی رعایت شود شاید شاهد مرگ عابران پیاده در تهران نباشیم.