شناسهٔ خبر: 69731403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تصمیم پلیس راهور برای اتوبان همت تهران

ایرنا : رییس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با توجه به اینکه ۵۹ درصد خودروهای ترددکننده در بزرگراه شهید همت پایتخت تک‌سرنشین است، اجرای طرح مسیر ویژه حمل‌ و نقل همگانی در این بزرگراه برنامه‌ریزی شده است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ مصطفی زینی‌وند در گفت وگویی اظهار کرد: در همین راستا در بزرگراه شهید همت خط سبقت اتوبوس و حمل و نقل عمومی ایجاد می‌شود، ایجاد این خط ویژه یکی از راهکارهایی بود که در سال گذشته از سوی پلیس برای برون‌رفت از ترافیک شهر تهران مطرح شد و ما به صورت جدی آن را پیگیری کردیم.

سرهنگ زینی‌وند افزود: در کلانشهر تهران باید چنین طرح‌هایی اجرایی شود تا شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب شوند تا از وجود خودروهای تک‌سرنشین در خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران کاسته شود. البته این اولویت در ایجاد خط ویژه در بزرگراه همت به خودروهایی عمومی که در حال جابجایی مسافر هستند، داده می‌شود.

پولی شدن بزرگراه همت مطرح نیست

وی اضافه کرد: پلیس موافق اجرای طرح مسیر ویژه حمل و نقل همگانی در بزرگراه همت است اما اینکه پولی می‌شود درست نیست و در واقع بحث پولی شدن آن مطرح نیست، بلکه موضوع اعمال قانون متخلفان است زیرا در ساعت‌های اوج ترافیک اولویت با خودروهای پرسرنشین همگانی است و خودروهای غیرمجاز اعمال قانون می‌شوند.

به گفته وی، خطوط پُرسرنشین سه معیار اصلی فیزیکی، ترافیکی و حمل و نقلی دارد که معیارهای فیزیکی مانند عرض خطوط عبوری، معیار ترافیکی حجم تردد خودروهایی که از آن معبر عبور می‌کنند یا حجم تردد مسافران و معیارهای حمل و نقل متوسط زمان سفر و مصرف سوخت لحاظ می‌شود.

۵۹ درصد خودروها در بزرگراه همت تک‌سرنشین است

رییس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اما چرا بزرگراه همت انتخاب شده است زیرا به عنوان اولین گزینه این خط آمارگیری شده که با توجه به حجم خودروهای ترددکننده در سه ساعت اوج ترافیک صبح و سه ساعت اوج ترافیک عصر نشان می‌دهد که ۵۹ درصد خودروهای این بزرگراه خودروهای تک‌سرنشین، ۳۱ درصد ۲ سرنشین و ۱۰ درصد چند سرنشین بودند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که ما چنین بزرگراهی که نقش عبوری دارد و به صورت مبدا و مقصدی کارکرد دارد اولویت را به حمل و نقل عمومی این بزرگراه داده‌ایم تا خودروهای تک‌سرنشین کمتر شود و خودروهای همگانی و پرسرنشین افزایش یابد و از حجم ترافیک همت نیز کاسته شود.

سرهنگ زینی‌وند افزود: تعداد خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی در این خط در وضعیت موجود لابلای این خودروها تردد می‌کنند یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد از آنجا که بزرگراه شهید همت نقش جابجایی و مبدا و مقصد دارد اگر بخواهیم خط بی‌آرتی ایجاد کنیم نیاز به ایجاد ایستگاه دارد و برای خط بی‌آرتی باید کل مسیر را جداسازی کنیم.

وی یادآور شد: اما در صورتی که طرح مسیر ویژه حمل و نقل همگانی در بزرگراه همت ایجاد شود، در ساعات اوج ترافیک می‌توانند ناوگان حمل و نقل عمومی از این میر تردد بهتری داشته باشند هرچند قرار است به این مسیر ناوگان عمومی نیز تزریق شود تا مردم راحت‌تر بتوانند از این خط استفاده و تردد کنند.

برچسب‌ها: