آرزو سلخوری در سایت ولایت (قزوین) نوشت: «قطعیهای برق در قزوین که بهطور برنامهریزیشده و بر اساس اطلاعرسانیهای قبلی انجام میشود، به مشکلاتی برای مردم تبدیل شده است. با اینکه قرار بود این خاموشیها طبق یک برنامه منظم بهصورت پیامکی به شهروندان اطلاعرسانی شود، اما بسیاری از مردم از زمان دقیق قطع برق منطقه خود بیخبر هستند و تنها به سایتهای اینترنتی ارجاع داده میشوند که برخی از آنها حتی از این امکان نیز آگاهی ندارند!
یکی از اصلیترین مشکلاتی که مردم با آن دستوپنجه نرم میکنند، قطع برق در ساعات پیک مصرف و تأثیر آن بر زندگی روزمرهشان است. به گفته برخی از شهروندان، این خاموشیها علاوه بر ایجاد مشکلاتی مانند سردرگمی در زمان قطع برق، تأثیرات منفی زیادی بر کسبوکارها و شرایط بهداشتی در خانهها گذاشته است.
البته این نارضایتی از خاموشیها به مردم محدود نمیشود و محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین با انتشار توییتی نارضایتی خود از این مسئله را بیان کرد و نوشت: استان قزوین دو برابر بیشتر از مصرفش، برق تولید میکند. در تولید برق بادی از استان های پیشرو است و اولین شهرک تولید برق خورشیدی را ایجاد کرده است. در نیروگاه قزوین هم سوخت غالب مازوت است که تبعات منفی خودش را دارد. مطالبه مداوم ما و نمایندگان مردم این است که قطع برق باید هوشمندانهتر باشد.
بیاطلاعی عمومی و نارضایتی از برنامهریزی خاموشیها
در حالی که استان قزوین مانند بسیاری از مناطق کشور، در پاییز 1403 با برنامه خاموشیهای برق مواجه است، بسیاری از مردم از نحوه بد اطلاعرسانی و مشکلات ناشی از قطع برق گزارش میدهند. در حالی که این خاموشیها به صورت برنامهریزی شده از پیش اعلام شدهاند و در واقع هر منطقه به مدت دو ساعت برق ندارد. با این حال، کمبود اطلاعرسانی صحیح در این زمینه به مشکلی جدی تبدیل شده است.
عدم شفافیت در اطلاعرسانی موجب شده است که بسیاری از مردم نتوانند برنامهریزی دقیقی برای ساعات قطع برق منطقه خود داشته باشند. یکی از شهروندان با بیان اینکه برای آگاهی از زمان قطع برق مجبور به مراجعه به سایتها هست، تأکید میکند: خیلی از افراد همچنان نمیدانند که برق محلهشان کی قطع میشود.
سوخت ادامهدار مازوت!
مجید سمایی، یکی از ساکنان قزوین، با اشاره به اینکه دلیل قطع برق را قطع استفاده از مازوت در نیروگاههای استان اعلام کردهاند، گفت: ما در نزدیکی نیروگاه شهیذ رجایی زندگی میکنیم و همچنان شاهد سوخت مازوت در این نیروگاه هستیم. اما سوال این است که اگر سوخت مازوت ادامه دارد، چرا مناطق باید هر روز، دو ساعت برقشان قطع شود؟
او میگوید: ما قطعی برق را قبول میکنیم اما بهتر است مسئولین با مردم شفاف باشند و بگویند چرا برق نداریم. شنیده شده است که کاهش گازوئیل داریم و سوخت به اندازه نیاز ذخیره نشده است پس چرا به دروغ میگویند که قطعی برق به خاطر حذف مازوت است؟!
اختلال در کسب و کار
فرشته که در یک مرکز زیبایی مشغول به کار است، از مشکلات قطع برق در زمانهای پرکارش گلایه میکند و میگوید: چرا باید برق آرایشگاهها قطع شود؟ کار ما به برق وابسته است و در ساعاتی که مشتری داریم، قطع برق موجب اختلال میشود؛ حداقل این خاموشیها باید طبق برنامه باشد اما میگویند ساعت خاموشی هر منطقه به صورت روازنه متفاوت است.
او ادامه میدهد: تا آنجایی که با دوستانم صحبت کردم برق مناطق جنوب شهر 2 ساعت قطع است اما مناطقی مانند ملاصدرا که افراد با تمکن مالی زندگی میکنند تنها یک ساعت قطعی برق دارند، آیا این انصاف است؟
مشکلات بیماران در قطعی برق
ساناز، یکی دیگر از ساکنان قزوین که در منطقه راهآهن زندگی میکند، نیز از مشکلات پزشکی ناشی از قطعی برق میگوید و تصریح میکند: مادربزرگ من نیاز به دستگاه تنفسی دارد که باید همیشه به برق وصل باشد. قطع برق در ساعات مختلف باعث میشود نتوانیم برنامهریزی دقیقی برای مراقبتهای پزشکی داشته باشیم.
او تاکید میکند: یعنی هر روز صبح باید به سایت اداره برق برویم و چک کنیم چه ساعتی برق نداریم تا برای مادر بزرگم برق اضطراری فراهم کنیم؛ از طرفی ما که مستاجر هستیم پیامکی دریافت نمیکنیم و صاحبخانه هم قطعا دلش نمیسوزد که به ما اطلاع دهد هر روز چه ساعتی برق نداریم!
گیر کردن در آسانسورها
یکی دیگر از مشکلات گزارششده، قطع برق در زمانهایی است که افراد در ساختمانها و آسانسورها هستند. خانم کاویانی در این باره میگوید: بدون اطلاع از زمان قطع برق مناطق دیگر، وارد آسانسور یک واحد اداری شدم که برای انجام کارهایم به آنجا رفته بودم، اما برق قطع شد و در آسانسور گیر کردم. خوشبختانه با کمک آتشنشانی بیرون آمدم.
او تاکید میکند: این یک نگرانی جدی است، حداقل باید به دانش آموزان گفت زمانی که از مدرسه برمیگردید وارد آسانسور نشوید چون همان ساعت قطعی برق خواهیم داشت، البته قطعا در آینده این مشکلات شدت پیدا میکند.
خسارت وسایل برقی را چه کسی میدهد؟
علاوه بر این، بسیاری از مردم از خرابی وسایل برقی به دلیل قطعیهای مکرر برق نگران هستند. زهرا یکی از شهروندان قزوینی اینگونه اظهار میکند: قطعی برق مگر برای تابستان نبود؟! این اولین بار است که در این فصل ما با قطعی برق روبهرو میشویم؛ قطع برق مکرر باعث خرابی وسایل برقی میشود. اگر یکی از وسایل خراب شود، آیا اداره برق خسارت آن را پرداخت خواهد کرد؟
او تاکید میکند: شما تصور کنید در طول هفته وسایلی مانند یخچال روزانه دو ساعت بدون برق باشند چه اتفاقهایی ممکن است بیفتد.
با قطع برق، آب؛ تلفن و اینترنت هم نداریم
در نهایت، قطع مکرر برق منجر به اختلال در دیگر خدمات مانند اینترنت و تلفن همراه و آب نیز میشود. در همین زمینه، لیلا که در محمدیه ساکن است، میگوید: قطع برق باعث میشود اینترنت قطع شده و تلفن همراه آنتن ندهد. این مشکلات برای ما که در عصر اطلاعات زندگی میکنیم، بسیار آزاردهنده است اما هر بار که برق قطع شده است تلفن همراه من هم آنتن نداشته است.
او ادامه میدهد: با توجه به اینکه در ساختمانهای ما آب از طریق پمپ آب تامین میشود قطع برق باعث میشود که پمپ خاموش شود و برای ما که در طبقات بالاتری هستیم عملا آبی نیز وجود ندارد و علاوه بر قطعی برق، قطعی آب هم داریم و برای مادرانی با بچه خردسال این مسئله خیلی آزاردهنده است به ویژه ساعت قطعی برق که ساعت 3 تا 5 است یعنی زمانی که از سرکار به منزل آمدی و باید کارهایت را انجام دهی!
با توجه به اینکه این خاموشیها به صورت برنامهریزی شده و به منظور مدیریت مصرف انرژی و جلوگیری از بحران در فصل پاییز انجام میشود، اما به نظر میرسد که مشکلات موجود ناشی از نقص در اطلاعرسانی و عدم تطابق برنامهها با نیازهای واقعی مردم است.
در حالی که مردم قزوین به درستی از قطعیهای برق ناراضی هستند، برای بهبود وضعیت باید برنامههای روشنتر و شفافتری در خصوص اطلاعرسانی این قطعیها به مردم اتخاذ شود. علاوه بر این، تأثیرات منفی قطعیها بر کسبوکارها و وسایل خانگی باید مورد توجه قرار گیرد و در صورت بروز خسارت، اقداماتی برای جبران آن انجام شود.»
انتهای پیام