شناسهٔ خبر: 69730951 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پیروزی ترامپ، فرصتی برای هموار شدن مسیر روباتاکسی‌های تسلا

با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، ممکن است ایلان ماسک نفوذ بیش‌تری برای رفع موانع نظارتی پیش روی روباتاکسی‌های تسلا به دست آورد، اما چالش‌های فنی و قانونی همچنان باقی است. با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، ممکن است ایلان ماسک نفوذ بیش‌تری برای رفع موانع نظارتی پیش روی روباتاکسی‌های تسلا به دست آورد، اما چالش‌های فنی و قانونی همچنان باقی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا، با رکود فروش خودرو‌های الکتریکی تسلا در سال جاری، ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، به‌طور فزاینده‌ای آینده شرکت را بر روی چشم‌انداز روباتاکسی‌های خودران علی‌رغم موانع بزرگ فناوری و نظارتی در تحقق این هدف متمرکز کرده است.

ماسک که از حامیان اصلی رئیس‌جمهور منتخب دونالد ترامپ است، ممکن است به قدرتی دست یابد که موانع نظارتی را پشت سر بگذارد. شرکت تسلا (TSLA.O) با قوانین متنوع ایالتی در خصوص وسایل نقلیه بدون راننده مواجه است، که ماسک در تماس مالی ۲۳ اکتبر آن را "بسیار دردناک" خواند و اعلام کرد که در صورت پیروزی ترامپ، از یک فرایند تأیید فدرال حمایت خواهد کرد.

ترامپ به تازگی ماسک و یکی دیگر از متحدان خود را برای رهبری یک نهاد کارآیی منصوب کرده، اما عملکرد دقیق این نهاد هنوز مشخص نیست. نفوذ ماسک ممکن است فراتر از کارآیی اداری گسترش یابد، به‌ویژه در انتخاب وزیر آینده حمل و نقل که وظیفه نظارت بر شرکت‌های خودروسازی را بر عهده دارد و می‌تواند تغییرات بزرگی در قوانین خودران‌ها ایجاد کند.

با این حال، حتی اگر ماسک به مقررات مطلوب دست یابد، تسلا همچنان با چالش‌های بزرگ فنی و قانونی در استقرار خودرو‌های بدون راننده روبه‌رو خواهد بود. 

در حال حاضر، دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا اعلام کرده است که تسلا هیچ درخواستی برای مجوز تست یا استقرار خودرو‌های بدون راننده در جاده‌های عمومی ارائه نکرده است، و این موضوع می‌تواند مانعی برای استقرار شبکه روباتاکسی تسلا در کالیفرنیا باشد.

در ایالت‌هایی مانند تگزاس که قوانین سختگیرانه‌ای ندارند، تسلا با مسئولیت‌های قانونی بزرگی در صورت وقوع تصادف مواجه است. تاکنون، تسلا مسئولیت تصادفات را بر عهده رانندگان گذاشته است، اما اگر تسلا ادعا کند که خودرو‌ها کاملاً خودران هستند، مسئولیت بر عهده شرکت خواهد بود.

بیمه خودرو‌های بدون راننده چالشی دیگر است. در حال حاضر، بیمه خودروی کاملاً خودران برای مصرف‌کنندگان فردی وجود ندارد و اپراتور‌های تجاری از سیاست‌های بیمه تجاری استفاده می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند قوانین سبک‌تر می‌توانند ریسک قانونی را افزایش دهند، زیرا شرکت‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که با استاندارد‌های ایمنی سخت‌گیرانه مطابقت داشته‌اند.

انتهای پیام/