نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های ۱۳۹۴،۱۳۸۴،۱۳۷۴،۱۳۶۴،۱۳۵۴ از هر دهه انتخاب شده است.
در سال ۱۴۰۳، اقتصادنیوز در «نیمقرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارشهای روزنامههای «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان میشود.
۲۴ آبان ۱۳۵۴؛ نقشههای اجرایی فاضلاب تهران تهیه می شود
طرح مقدماتی احداث شبکه فاضلاب تهران برای تهیه نقشههای اجرایی به یک سازمان مهندسی مشاور ارجاع میشود و وزارت نیرو هماکنون سرگرم انتخاب مهندس مشاور و ذیصلاح است.
تهیه نقشههای اجرایی طرح فاضلاب تهران بین ۱۸ ماه تا دو سال به طول میانجامد و سپس با اعلام مناقصه بینالمللی و انتخاب مقاطعهکار ساخت شبکه فاضلاب آغاز خواهد شد.
در طرح مقدماتی «اگوی» تهران پیش بینی شده است که ساخت شبکه فاضلاب بین ۱۶ تا ۲۰ سال به طول بینجامد.
واردات به ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید
وزیر بازرگانی در خرمشهر پس از بازدید از تاسیسات بندرسازی و کار تخلیه و بارگیری کالاها و مشاهده انبوه کالاهای وارداتی، انباشته در محوطه خرمشهر ازجمله لاستیک، به واردکنندگان اخطار کرد، مملکت ما مملکت وفور است کمبودی نباید وجود داشته باشد و ظرف 15 روز باید این لاستیکها ترخیص و روانه بازارهای مصرف شود.
گمرک 24 ساعته باز است، کامیون هم به اندازه کافی وجود دارد، تسهیلات لازم هم فراهم شده است، دیگر هیچ نوع عذری پذیرفته نمی شود و این کار باید ظرف 60 روز صورت گیرد و بنادر از تراکم کالاها نجات یابد.
پیشبینی میشود که حجم واردات ایران در سالجاری از مرز 15 میلیارد بگذرد. در 7 ماه اول امسال بیش از 7 میلیون و 200 هزار تن کالا ترخیص گردیده است، در صورتی که در سال گذشته جمعا 9 میلیون تن کالا ترخیص شده بود.
24 آبان 1374؛ تولید مس در مجتمع سرچشمه به 500 هزار تن رسید
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در جریان بازدید اعضای کمیسیون کار و امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی از مجتمع عظیمیه مس سرچشمه میزان تولید این واحد را 500 هزار تن اعلام کرد.
وی گفت: در صورت سرمایهگذاری بیشتر در امر ساخت کارخانههای جدید تولید مس و نیز تامین اعتبار ارزی طرح توسعه کارخانه مس سرچشمه و تکمیل کارخانههای مس میدوک، خاتونآباد و شهر بابک قادر خواهیم بود، در آیندهای نزدیک این توان بالقوه را به فعل درآوریم.
24 آبان 1384؛ بررسی زمینههای اتصال شبکه برق ایران به اروپا
برای تامین رشد روزافزون تقاضای برق کشور، تولید آن باید سالانه 3000 تا 4500 مگاوات افزایش یابد.
پرویز فتاح، وزیر نیرو گفت: رشد تقاضای برق در ایران به طور متوسط 10 درصد در سال است که برای تامین این میزان باید سالانه حدود 3500 تا 4000 مگاوات برق تولید شود.
وی جذب مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در صنعت برق را ازجمله سیاستهای مهم وزارت نیرو در سالهای آتی ذکر کرد و گفت: هماکنون مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه ها به طور جدی پیگیری می شود.
فتاح تصریح کرد: در حال حاضر امکان تبادل برق به صورت صادرات در زمان مازاد تولید و واردات در مواقع کمبود با همسایگی که دارای مرز زمینی مشترک با ما هستند امکانپذیر شده است.
وی تصریح کرد: همچنین زمینههای اتصال شبکه برق سراسری ایران به اروپا از طریق کشور روسیه فراهم شده است.
برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی از مرز ۵.۳ میلیارد دلار گذشت
برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی با 74 درصد افزایش در هفت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 5 میلیارد و 31 میلیون دلار رسید.
بدین ترتیب برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی در هفت ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 74 درصد افزایش یافته است.
24 آبان 1394؛ فروش خودرو قسطی پایان یافت
صبح روز گذشته در حالی خودروسازان با حضور در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار افزایش سقف فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی شدند که بانک مرکزی ضمن مخالفت با این درخواست طی نامهای به وزارت صنعت، خواستار رعایت سقف فروش 110 هزار خودرو توسط این وزارتخانه و خودروسازان شد. هرچند در ابتدا اعلام شد که ارائه تسهیلات خودرو تا 25 اردیبهشت سال 95 ادامه خواهد داشت، اما با استقبال متقاضیان از تسهیلات مذکور بانک مرکزی به خودروسازان گوشزد کرد که سقف فروش همان 110 هزار دستگاه خودرویی است که وزارت صنعت ادعا کرده بود تقاضایی برای آن وجود ندارد؛ بنابراین به نظر میرسد که طرح فروش 6 ماهه به 6 روز هم نرسید. در نامه بانک مرکزی به وزارت صنعت آمده است: «با توجه به اینکه مقرر شده است صرفا منابع مالی موردنیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدتدار موجودی خودروی تولید داخل توسط بانکها تا سقف 110 هزار دستگاه تامین شود؛ بنابراین شرکتهای خودروساز و نمایندگیهای ذیربط نسبت به رعایت این توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بدیهی است تامین مالی تولیدات آتی از این محل مسیر نخواهد بود.»