به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از شینهوا، تیمی از محققان به رهبری «چی یانلینگ»، استاد دانشگاه نانکاری چین، دادههای حاصل از مطالعه سلامت و بازنشستگی چین را تجزیه و تحلیل کردند. این نظرسنجی در حال انجام بر روی ساکنان چینی ۴۵ ساله و بالاتر متمرکز است.
در مطالعهای که در سال ۲۰۱۸ و مجدداً در سال ۲۰۲۰ انجام شد، محققان رابطه بین استفاده از رسانههای اجتماعی و علائم افسردگی را بررسی کردند. آنها ارتباط طولی بین فعالیتهای رسانههای اجتماعی ۹۱۲۱ پاسخدهنده را که علائم افسردگی را در سال ۲۰۱۸ گزارش نکردند و فعالیتهای رسانههای اجتماعی و علائم افسردگی را که طی دو سال پس از آن گزارش کردند، بررسی کردند.
در همان دوره، آنها همچنین ارزیابی کردند که آیا استفاده از رسانههای اجتماعی، از جمله استفاده از چت آنلاین، بازی و پلتفرمهای خرید، میتواند به کاهش علائم افسردگی در میان ۵۳۰۲ فرد مورد بررسی که چنین علائمی را در سال ۲۰۱۸ گزارش کرده اند کمک کند.
در میان پاسخ دهندگانی که در ابتدا هیچ نشانهای از افسردگی را گزارش نکردند، مشارکت در فعالیتهای رسانههای اجتماعی با ۲۴ درصد کمتر احتمال بروز چنین علائمی همراه بود.
در میان پاسخ دهندگانی که در سال ۲۰۱۸ علائم را گزارش کرده بودند، آنهایی که در سه مورد یا بیشتر از هفت فعالیت اندازه گیری شده در رسانههای اجتماعی- چت، خواندن اخبار، تماشای فیلم، بازی، پرداخت آنلاین از طریق موبایل، استفاده از وی چت و ارسال لحظات وی چت - شرکت داشتند، احتمال بازگشت به حالت غیر افسردگی در دوره دو ساله ۱.۲۴ برابر بیشتر از افرادی بود که از رسانههای اجتماعی استفاده نمیکردند. علاوه بر این، افرادی که به طور مداوم در رسانههای اجتماعی فعال بودند و در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ در فعالیتهای رسانههای اجتماعی شرکت میکردند، ۱.۳۶ برابر بیشتر احتمال داشت که تغییر مثبت را تجربه کنند.
چی اشاره میکند که با توجه به پیری سریع جوامع، مشکل افسردگی در میان افراد مسن برجستهتر خواهد شد. وی پیشنهاد میکند که باید به اقشار آسیب پذیر به ویژه سالمندان، زنان و روستاییان و کم درآمدها توجه ویژه شود.