به گزارش اقتصاد آنلاین، به نقل از روزنامه همشهری ، براساس مصوبه هیأت وزیران، واردات بنزین سوپر آزاد شد. برآورد میشود هزینه تامین سوخت یک خودرو با باک۵۰لیتری رقمی در حدود ۳ تا ۴میلیون تومان باشد. خودروهای خارجی و خودروهایی با موتور توربو عمدتا از بنزین سوپر استفاده میکنند.
طبق ماده ۹ مصوبه هیأتوزیران، واردات و توزیع بنزین ویژه (سوپر) توسط اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت با قیمت غیریارانهای بهصورت مجزا از طریق زیرساختهای توزیع سوخت یارانهای، با رعایت قوانین و مقررات مجاز است.
یارانه دولت بابت بنزین چقدر است؟
دولت سالانه حدود ۱۱۲۵همت یارانه برای بنزین و گازوئیل و ۳۰همت یارانه برای سوخت هواپیما پرداخت میکند و اکنون ۱۶۲همت بدهی به پالایشگاهها دارد.
آنطور که آمارهای موجود در سامانه کدال نشان میدهد دولت هر لیتر بنزین را از پالایشگاهها به قیمت ۱۹هزارو ۹۳۵تومان خریداری میکند اما همین بنزین را به ۲ نرخ ۱۵۰۰و ۳هزارتومان بهصورت یارانهای به مردم تحویل میدهد.
در سالجاری متوسط مصرف روزانه بنزین به ۱۲۱میلیون لیتر رسیده است و این یعنی اینکه دولت باید روزانه ۲هزارو ۵۰۰میلیارد تومان صرف خرید بنزین از پالایشگاهها کند. این ارقام سنگین در حالی به مصرفکنندهها پرداخت میشود که تقریبا نیمی از مردم ایران هیچ خودرویی ندارند و این مبالغ درواقع از جیب این خانوادهها کسر میشود.
هزینه یک باک بنزین ۴میلیون تومان
آنطورکه دولت اعلام کرده است واردکنندهها میتوانند بنزین سوپر را با قیمت غیریارانهای وارد کشور کنند؛ این بهمعنای آن است که احتمالا بنزین سوپر با قیمتهای نزدیک به قیمت جهانی در داخل عرضه خواهد شد. در حال حاضر میانگین قیمت بنزین سوپر با اکتان-۹۵ در جهان یک دلار و ۲۶سنت و قیمت بنزین سوپر فوب خلیجفارس حدود ۱.۲دلار در هر لیتر است.
این بهمعنای آن است که اگر واردکنندهها هر لیتر بنزین سوپر را با دلار آزاد وارد کشور کنند قیمت هر لیتر بنزین سوپر همین امروز معادل ۸۴هزار تومان خواهد بود. چنانچه آنها بنزین را با دلار نیمایی وارد کشور کنند قیمت هر لیتر بنزین سوپر رقمی معادل ۶۳هزار تومان است.
به این ترتیب میتوان گفت هزینه پر کردن مخزن سوخت یک خودرو با ظرفیت باکی معادل ۵۰لیتر چنانچه بنزین سوپر با دلار آزاد وارد کشور شود دستکم ۴میلیون تومان و درصورتی که با دلار نیمایی وارد کشور شود ۳میلیون و ۱۵۰هزار تومان خواهد بود.
بهنظر میرسد بخش عمده این افزایش هزینهها مربوط بهخودروهای خاص بهویژه خودروهای توربو است که عمدتا از بنزین سوپر استفاده میکنند و عموم مردم مشمول هیچ افزایش هزینهای نخواهند شد.
رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران در همین رابطه گفت: عمده متقاضیان بنزین سوپر، خصوصا در کلانشهرها، دارندگان اتومبیلهای جدید وارداتی هستند که دغدغه این قشر، توزیع مستمر و ساختارمند بنزین سوپر است که بتوانند بنزین مناسب با خودروی خود را در هر زمان فراهم کنند؛ درواقع تقاضا برای این نوع بنزین وجود دارد و عدمعرضه آن مشکلاتی را بهوجود آورده است و دولتها امکان تولید مستمر و عرضه آنرا ندارند.
او اضافه کرد: اکنون با آزادسازی واردات بنزین سوپر، ظرفیتهای تولید و عرضه بنزین یورو۴و حتی یورو۵با اکتان بالا در کشور افزایش خواهد یافت.
سخنگوی صنف جایگاهداران تأکید کرد:طی سالهای اخیر، بهدلیل افزایش مصرف بنزین در کشور، دولت بهخاطر افزایش کمی تولید و عرضه بنزین، تولید و عرضه بنزین سوپر را هرازگاهی متوقف میکرد و اولویت پالایشگاهها به تولید بنزین معمولی و یورو۴ اختصاص داشت و درواقع دولت چارهای جز این کار نداشت.
حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم در اینباره گفت: معمولا بنزین سوپر را خودروهای خاص یا افرادی که خودروهای خاص دارند مصرف میکنند. عامه مردم که این نوع بنزین را مصرف نمیکنند.
بهگفته او ما باید تا آخر سال ۵میلیارد دلار بنزین و گازوئیل واردات داشته باشیم که احتمال دارد از این هم بیشتر شود.