شناسهٔ خبر: 69724286 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی تبریز:

مدیریت شرکت‌های زیان‌ده دولتی به بخش خصوصی واگذار شود

تبریز- رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: مدیریت شرکت‌های زیان‌ده دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازار، نشست روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور شامگاه چهارشنبه با حضور رؤسای اتاق‌های بازرگانی، به محوریت هم‌اندیشی در راستای طرح چالش‌های اقتصادی، مطالبات بخش خصوصی و طرح راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز برگزار شد.

یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی در تبریز گفت: در این همایش تلاش داریم تعدادی از مشکلات اساسی که اقتصاد کشور با آن درگیر است، را مطرح کرده و راهکارهای مناسبی برای حل چالش‌های موجود پیشنهاد دهیم.

وی چند نرخی بودن ارز را یکی از محورهای اصلی این همایش عنوان کرد و افزود: اختلاف ۴۰ درصدی بین ارز دولتی و ارز نیمایی باعث بروز مشکلات متعددی شده است و بسیاری از افراد اقدام به صادرات با کارت یکبار مصرف می‌کنند، که در این صورت به هیچ وجه ارز حاصل از صادرات به کشور باز نخواهد گشت.

رئیس اتاق تبریز پیشنهاد داد، دولت نرخ ارز را آزاد اعلام کند و تنها برای تامین کالاهای اساسی و ضروری، ارز با قیمت دولتی در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه سفره دولت و بخش خصوصی یکسان است، بر لزوم تعیین تکلیف شرکت‌های ضرردهی که دولت در آن‌ها سرمایه‌گذار است، تاکید کرد.

ایجاد مراکز تجاری برای اقتصاد کشور حیاتی است

وی افزود: تفاوت مدیریت بخش دولتی و خصوصی قابل توجه است‌. در این راستا بخش خصوصی می‌تواند کنسرسیومی تشکیل دهد و مدیریت بخشی از این بنگاه‌های اقتصادی زیان‌ده را عهده‌دار شود.

ژائله همچنین بر لزوم تعامل با کشورهای دیگر و به‌خصوص ورود به بازارهای جدید از جمله در کشورهایی همچون عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای قاره آفریقا تاکید کرد.

وی ادامه داد: ۵۵ کشور در قاره آفریقا وجود دارد که بازار بسیار خوبی برای ایران محسوب می‌شود و ما در این همایش، پیشنهاد ایجاد "ستاد آفریقا" را مطرح خواهیم کرد.

رئیس اتاق تبریز، پیش‌نیاز گسترش حضور در بازارهای جهانی را ایجاد مرکز تجاری دانست و افزود: با ایجاد این مراکز می‌توان فعالیت‌های تجاری را در کشورهای مختلف انسجام بخشید و این کار برای اقتصاد ما حیاتی است، چرا که می‌توانیم علاوه بر بازاریابی برای محصولات داخلی، تامین مواد اولیه و ضروری از این کشورها را نیز در سبد صادراتی خود تعریف کنیم.