به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اگر اروپا بخواهد یک نمونه از حضور موثر و موفق خودروسازان چینی و همچنین تاثیرگذاری آنها بر صنعت خودروی اروپا را مشاهده کند، هیچ کجا بهتر از وضعیت کشور نروژ در این زمینه نمیتواند مفید باشد. بیش از ۹۴درصد از خودروهای فروختهشده در این کشور در ماه اکتبر خودروهای برقی بودند، اتفاقی که این کشور را یک گام به دستیابی به هدف توقف فروش خودروهای سواری سوخت فسیلی در سال آینده نزدیک میکند.
خودروسازان چینی در سال ۲۰۱۹ هیچ خودرویی در نروژ به فروش نرسانده بودند، اما در یک چرخش بیسابقه، امسال این شرکتها تاکنون توانستهاند ۱۱درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند. با گشتی در خیابانهایی این کشور، برندهایی مثل امجی، بیوایدی و ایکس پنگ همهجا قابل مشاهده هستند. احتمالا گویاترین شاهد برای این ادعا آن است که تنها نمایندگی خودرو حاضر در مرکز اصلی خرید این شهر، نمایندگی خودروساز چینی نیو است، که برند نسبتا جدیدی محسوب میشود.
اغراق درباره بحران صنعت خودرو اروپا برای این قاره چه از نظر اقتصادی و چه از نظر ارزش نمادین دشوار است. حدود ۱۳میلیون نفر در این قاره به طور مستقیم یا غیرمستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. اما در شرایط کنونی کماهمیت دانستن یا نادیده گرفتن شرایط تیرهوتار خودروسازان اروپایی نیز دشوار است. در میان هشدارهایی که خودروسازان اروپایی پیرامون سودآوری این صنعت صادر میکنند، حتی برخی تصمیماتی که تا چندی پیش تابو و خارج از تصور محسوب میشدند هم امروز رنگ واقعیت به خود گرفته است. برای مثال میتوان به تصمیم فولکسواگن برای تعطیلی چند کارخانه برای اولینبار در آلمان طی ۸۷سال گذشته یا تعطیلی قدیمیترین کارخانه خودروسازی اروپا در تورین در مقاطع زیادی از سال جاری، اشاره کرد.
∎