به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چند سالی است که دغدغه اصلی معادن زغال سنگ کشور اصلاح قیمتهاست تا از این محل تجهیزات قدیمی که برای استخراج و فرآوری در اختیار دارند را اصلاح کنند اما متأسفانه هنوز به نتیجه مثبتی دست پیدا نکرده اند.
نکته مهم اینجاست قیمت 3 برابری زغالسنگ وارداداتی نسبت به زغالسنگ تولید داخلی واردات این محصول هیچگونه منطق اقتصادی ندارد و در صورتی که برنامه ریزی فنی و اقتصادی دقیقی بر پایه واقعی کردن قیمت زغالسنگ داخلی برمبنای حمایت از تولید داخلی انجام شود علاوه بر گسترش تولید و اشتغال موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد شد.
البته در طول چند سال اخیر اعتراض معدنکاران زغال سنگ به غیر واقعی بودن قیمت ها به اشکال مختلف صورت گرفته است و حتی در سال 97 اعلام کردند که "معادن زغال سنگ ارسال زغال سنگ به ذوب آهن اصفهان را تا تعیین تکلیف قیمت واقعی زغال سنگ را قطع می کنند" هر چند با وساطت وزارت صنعت این تصمیم اجرایی نشد اما وزارت صنعت قول داد این مشکل را در اسرع وقت برطرف خواهد کرد و معادن هم ارسال زغال سنگ را ادامه دادند.
در حال حاضر از این موضوع چند سالی می گذرد و همچنان معدن نکاران در تلاش برای اصلاح قیمت ها هستند که هنوز به نتیجه نرسیده اند.
در جدیدترین آمارها هم 6 ماهه نخست امسال 250 هزار تن کک و 127 هزار تن زغال سنگ وارد کشور شده است. نکته قابل توجه در خصوص واردات این است که زغال سنگ های وارداتی با قیمت هر تن 19 میلیون و 752 هزار تومان وارد کشور شده اما در حال حاضر قیمت زغال سنگ داخلی تنی 6 میلیون و 621 هزار تومان است.
در این بازه زمانی معدن کاران داخلی حدود 511 هزار تن زغال سنگ تولید کرده اند که در صورت اصلاح قیمتی این رقم حتی می توانست به 900 هزار تن برسد و دیگر نیازی به تخصیص ارز نیمایی برای واردات زغال سنگ به کشور نباشد.
صمدی دبیر انجمن زغال سنگ کشور در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می گوید: واردات 377 هزار تن زغال سنگ در حالی با قیمت های بالا انجام شده که تولیدکنندگان داخلی زغال سنگ در نامه های متعدد درخواست افزایش قیمت زغال سنگ داخلی را دارند تا از این محل ضمن افزایش تولید، معادن را به تجهیزات بروز مجهز کنند.
وی با بیان اینکه حتی آمادگی خود را برای تولید تمام نیاز کشور به زغال سنگ را مطرح کرده ایم ، گفت: اگر فقط قیمت زغال سنگ 7 میلیون و 500 هزار تومان بشود بخش زیادی از مشکلات معدن کاران این حوزه برطرف خواهد شد.
صمدی تصریح کرد: بحث ما با وزارت صنعت این است که مگر کارگران زغالسنگ کارگران ضعیف و آسیبپذیری نیستند، چرا قیمت زغالسنگ را اصلاح نمیکنید؟ قیمت زغال باید با محاسبه قیمت جهانی به همراه هزینه حمل تا بندرعباس باشد. حرف بیربطی هم نمیزنیم. البته ما به وزارت صنعت نامه نوشتهایم که شما قیمت داخل را به نفع فولادسازان پایین نگه داشتهاید، حداقل بگذارید معادن بخشی از محصولات را صادر کنند که مورد موافقت وزارت صنعت قرار نگرفته است. حتی گفتهایم زغال را با همان قیمت تمام شده در بندرعباس خریداری کنید اما قیمتها را افزایش نمیدهند.
انتهای پیام/
∎