بانک سامان با تهیه گزارش سرمایه انسانی اش نشان داده جایگاهش در شاخص وفاداری کارکنان بالاتر از مایکروسافت، تی دی بانک و اچ اس بی سی است و قرار است به رقابت با شرکت های بزرگ منطقه منا بپردازد.
مراسم رونمایی از نخستین گزارش سرمایه انسانی بانک سامان با حضور مدیران ارشد این بانک رونمایی شد تا با این گزارش خودرا برای عرض اندام مقابل شرکت های بزرگ منطقه منا آماده کند.
آنچه که از این گزارش می توان استنباط کرد، قرار است بانک سامان ضمن به تصویر کشیدن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و معماری ایران، در رقابت با شرکت های بزرگ منطقه منا توجه ویژه به نیروی انسانی و تاثیر آن بر سوددهی این بنگاه اقتصادی را به رخ بکشد.
در این مراسم فرشته ضرابیه معاون توسعه زیرساخت و همچنین پیمان نادری مدیر سرمایه انسانی بانک سامان در سالن همایشهای این بانک به مراحل ۹ گانه صیقل یافتن نیروهای انسانی و تبدیل انها به الماس بانک اشاره کردند.
در ابتدای این مراسم فرشته ضرابیه در تشریح دلیل تهیه این گزارش عنوان کرد: موضوع سرمایه انسانی در بانک سامان بسیار ارزشمند است و همانطور که ما از عنوان الماس در عنوان این گزارش استفاده کردهایم، بیانگر این حقیقت است که کارکنان ما پس از گذر از سختیها و مشکلات به شکل الماس درآمدهایم و امروز میدرخشیم.
وی با اشاره به این که در زندگی و کار نیروی انسانی بانک سامان دارای هدف هستند وو تعالی و پیشرفت در سازمان اصل مهمی است، گفت: به همین دلیل منابع انسانی را به سرمایه انسانی بدل کرده ایم و در این باره هم زمان با تغییر و تحولات محیط کار نیروهای انسانی به شکل سیال مسیر پیشرفت را طی می کنند.
مدیر سرمایه انسانی بانک سامان در پاسخ به پرسش خبرنگار بازار در خصوص تغییرات شاخص eNPS در گزارش بانک سامان طی سالیان گذشته گفت: این شاخص به دلیل شرایط محیطی تغییرات داشته است. واقعیت آن است که ذات صنعت بانکداری خروج نیرو است؛ اما ما تلاش کردیم که با ایجاد یک محیط منعطف مانع از خروج کارکنان شویم. یک نکته مهم این است که بر اساس دادههای ما رشد وفاداری کارکنان یک سازمان با رشد سود سازمان ارتباط مستقیمی دارد.
شاخص وفاداری کارکنان، بالاتر از مایکروسافت و تی دی بانک
پیمان نادری مدیر منابع انسانی بانک سامان همچنین در پاسخ سوال دیگر بازار که چگونه طبق گزارش ارائه شده شاخص وفاداری کارکنان بانک سامان ۴۸ اعلام شده و بالاتر از بانک های بزرگ جهان است، گفت: معمولا کارمندان بانک های بزرگ خارجی بعد از کسب تجربه جذب شرکت های بزرگ به منظور مشاوره مالی می شوند و ما در بانک سامان تلاش کردیم تا رضایت سازمانی را در قالب طرح های مختلف و متناسب با تغییرات شرایط نیازسنجی کنیم.
به عنوان نمونه تعامل سازمانی در بالاترین سطح در قالب شبکه ای اجتماعی وجود دارد و ما سعی کردیم سازمانی انعطاف پذیر داشته باشیم و بر اساس نظرات، پیشنهادات و حتی انتقادات کارکنان حرکت کنیم. وی همچنین نبود تبعیض جنسیتی و بهر گیری و آموزش مستمر و کاربردی را از ویژگی های بانک سامان دانست و گفت:سعی کرده ایم تا رضایت کارکنان را با ایجاد امکانات رفاهی حتی برای کارکنان بازنشسته، ایجاد محیطی راحت همراه با فضاهای استراحت و ورزشی و خدماتی چون مهد کودک و…
صف و ستاد نداریم
وی با اشاره به واژه های سنتی صف و ستاد در بانک ها گفت: هم زمان با تحول در نظام بانکداری، در بانک سامان عملا این واژه ها کارکرد خود را از دست داده اند و نیروهای شعب در بانک سامان فروشندگان و ارائه دهنده مشاوره برای خدمات بهتر و متناسب با سلایق و نیاز مشتری هستند و ما نیز به عنوان پشتیبان و همراه آنها نقش ایفا خواهیم کرد.
معاون توسعه زیرساخت بانک سامان ادامه داد: در واقع سرمایههای انسانی ما در دو محیط زندگی میکنند. اولی محیط کار و دومی محیط زندگی شخصی است. در نتیجه برقراری آرامش در محیط کار میتواند بر زندگی شخصی آنان نیز تأثیرگذار باشد که ما سعی داریم این محیط را به بهترین شکل برایشان فراهم کنیم.
ضرابیه اظهار داشت: توجه بهتمامی نیازهای منابع انسانی در بخشهای مختلف فرهنگی، ورزشی و سلامت همکاران از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است و دیدگاه و مدیریت مدیران سازمان نیز بر اساس همین موضوعات شکلگرفته است.
طراحی محیط مناسب برای نسل ضد
در ادامه این مراسم پیمان نادری مدیر منابع انسانی بانک سامان نیز گفت: هدف ما از تدوین و تهیه چنین گزارشی، صرفاً تبلیغات نیست، بلکه ما سعی داریم به دستاوردهای ارزشمندی برسیم که بتواند نیازهای منابع انسانی بهویژه نسل جدید را مرتفع کند. برایناساس ما همواره پروژههای مختلفی را تعریف و اجرا کردیم تا بتوانیم محیط کار متفاوتی را برای منابع انسانی مهیا کنیم.
وی افزود: ما باید انتظارات نسل جدید را بهخوبی بشناسیم و تغییرات را بر طبق آن اعمال و اجرا کنیم. هیچگاه سرویسهای ما در یک مدت طولانی و مستمر، به طور فرسایشی ارائه نشده و ما دائماً در حال ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در سرویسهای خود هستیم. مطمئناً ما روند رضایتسنجی را نیز با جدیت پیگیری میکنیم تا در صورت لزوم تغییرات لازم را انجام دهیم.
نادری خاطرنشان کرد: در این گزارش سعی شده اقدامات مهم این بانک بهعنوان یک الگوی موفق ایرانی در حوزه برند کارفرمایی به مخاطبان داخلی و خارجی معرفی شود. همچنین هدف دیگر بانک سامان از انتشار این گزارش، آشنایی با محیط کار برای کارجویان و اشتراک تجربه و دانش با متخصصان حوزه سرمایه انسانی است.
در بخش دیگری از این مراسم، فرشته ضرابیه معاون توسعه زیرساخت بانک سامان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص میزان مهاجرت کارکنان و برنامههای اجرا شده در خصوص جلوگیری از مهاجرت کارکنان بانک سامان گفت: موضوع مهاجرت کارکنان به دو عامل داخلی و بیرونی ارتباط دارد. در حوزه داخلی ما همواره تلاش کردیم تا بهترین محیط کاری را برای پرسنل ایجاد کنیم تا آنان با آرامش به در محیط کار حضور پیدا کنند.
وی افزود: بهعنوان نمونه یکی از چالشهایی که ممکن است باعث دغدغه و نگرانی پرسنل است، موضوع ابتلا به بیماریهای خاص است که برخلاف سازمانهای دیگر، حمایتهای ویژهای از همکاران مبتلا به بیماری خاص انجام میدهیم و حتی با اجرای برنامه پایش سلامت، تلاش کردهایم تا از سلامت کارکنانمان مطمئن شویم و در صورت ابتلا به بیماری، مانع از بروز شرایط خاص برای این دسته از همکاران شویم. در مجموع تلاش ما ایجاد یک محیط انسانی برای کار است. اما در حوزه مسائل بیرونی، در واقع ما امکان تأثیرگذاری بسیار کمی دراینخصوص داریم.
در بخش دیگری از این مراسم، یکی از خبرنگاران در خصوص جابهجایی مداوم نیروهای آیتی در بین شرکتهای مختلف سؤالی مطرح کرد که پیمان نادری، مدیر سرمایه انسانی بانک سامان در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: ما همیشه تلاش میکنیم تا از نیروهای خود مراقبت کنیم؛ اما بیرون از سازمان ما یک اقیانوس خونین رقابت برای جذب چنین نیروهایی است. بااینحال ما تلاش کردهایم تا از طریق ایجاد یک محیط کاری منعطف برای همکارانمان، منحنی خروج پرسنل را به سمت پایین هدایت کنیم.
فرشته ضرابیه در پاسخ به پرسشی در خصوص نرخ خروج از کارکنان از بانک سامان گفت: ما از سال ۱۳۹۰ شروع به رصد نرخ خروج از بانک کردیم و امروز این نرخ زیر ۵/۲ درصد است که نرخ بسیار خوبی است.
در بخش دیگری از این مراسم، پیمان نادری در پاسخ به پرسشی پیرامون برنامهریزی برای جذب نسل Z گفت: ما طی سالیان گذشته به این موضوع فکر کردیم و مکانیزم خود را برای جذب این دسته از کارکنان تنظیم کردهایم و کوشیدهایم بسته جبران خدمات متناسب با این نسل را طراحی کنیم. در حال حاضر نیز بر اساس نظرسنجیهای صورتگرفته از نیروهای نسل Z جذب شده، عدد رضایت آنان، عدد خوبی است.
در پایان این مراسم، فرشته ضرابیه معاون توسعه زیرساخت بانک سامان، عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که امروز شاهد انتشار و رونمایی این گزارش هستیم. انتشار این گزارشها باعث آشنایی مخاطبان با سازمانها میشود و کارجویان از طریق این گزارشها راحتتر میتوانند تصمیم بگیرند که در کدام سازمان کار کنند. بر همین اساس معتقدم که اگر انتشار چنین گزارشی در همه سازمانها اتفاق بیفتد، شفافیت بیشتر خواهد شد و به انتخاب همه کارجویان احترام خواهیم گذاشت.
پیمان نادری نیز در پایان گفت: ما در بانک سامان بر خلاف سایر بانکها محافظهکار نیستیم و انتشار این گزارش بهعنوان اولین گزارش سرمایه انسانی شبکه بانکی یک اتفاق مهم است که باعث رشد حوزه سرمایه انسانی در کشور خواهد شد.
گفتنی است، گزارش سرمایه انسانی بانک سامان با عنوان «سفر الماس: در جستجوی گنج پنهان»، یک گزارش نوآورانه و مبتنی بر داستان است که باتکیهبر فرهنگ اصیل ایرانی و ترکیب آن با جهان مدرن تهیه شده و بهصورت تعاملی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
نظرات کاربران