به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، پارکینگهای شهری به طور معمول به صورت باز یا بسته، ساده یا مکانیزه طراحی میشود؛ امروزه به دلیل تراکم بیش از حد وسایل نقلیه در کلانشهرها از جمله اراک طراحی و تولید انواع مختلف پارکینگهای طبقاتی مورد توجه قرار گرفته است.
پارکینگهای طبقاتی برای مناطق مسکونی، فروشگاهها و محلهای پرتردد مورد استفاده قرار میگیرد و در طرحهای توسعه شهری تعداد خودروهایی که در این پارکینگها قرار میگیرد، نحوه قرار گرفتن آنها و نحوه احداث این پارکی نگها تحت عنوان ضوابط پارکینگ طبقاتی تعیین و مشخص میشود.
مطابق تبصره شش ماده ۹۶ قانون شهرداریها، معابر عمومی و میادین متعلق به شهرداریها برای استفاده عمومی است؛ بنابراین شهرداریها باید راجع به توقف خودروها در کنار معابر عمومی با همکاری راهنمایی و رانندگی تدابیر و اقدامات قانونی لازم را انجام دهند تا ضمن دریافت عوارض قانونی مربوطه برای احداث پارکینگهای عمومی و در راستای تأمین پارکینگ املاک شهری، اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.
تمام پارکینگهای طبقاتی طراحی شده در شهر متعلق به شهرداری است و افراد عادی نمیتوانند از این پارکینگها استفاده شخصی داشته باشند، با این وجود براساس و گزارشهای مردمی، برخی افراد در شهر اراک به طور دائم برای پارک خودروی شخصی خود از پارکینگهای طبقاتی مرکز شهر استفاده میکنند که این موضوع موجب نارضایتی شهروندان اراکی شده است.
پارکینگ خاتم برای استفاده خودروها در مرکز شهر احداث شده است
سیدوحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک دراینباره در گفتوگو با خبرنگار ایمنا از نظارت نداشتن کافی شهرداری بر پیمانکار پارکینگ خاتم خبر میدهد و عنوان میکند: پارکینگهای عمومی که به صورت طبقاتی یا مکانیکی در سطح شهرها ساخته میشود، برای کاهش بار ترافیکی و بینظمی شهر و جلوگیری از پارک کردن غیرمجاز خودروها در معابر و آسایش و امنیت شهروندان برای جلوگیری از تصادف و سرقت، احداث میشود.
وی اضافه میکند: پارکینگ خاتم برای استفاده خودروها در مرکز شهر ایجاد و احداث شده است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان میکند: پارکینگ خاتم به منظور وجود یک ظرفیت برای پارک خودروها در مرکز شهر احداث شده است تا شهروندان که به مرکز شهر مراجعه میکنند، از این پارکینگ و سایر پارکینگهایی که از محل عوارض مردم احداث شده است، به صورت عمومی استفاده شود.
میرنظامی ادامه میدهد: بر اثر نظارت نداشتن کافی شهرداری بر پیمانکار که مجری استفاده از این پارکینگ است، بعضی طبقات به ویژه طبقات ابتدایی در اختیار خودروهایی قرار گرفته است که به صورت دائمی، حتی ماهانه و سالانه در آن خودرو پارک میشود.
وی عنوان میکند: هزینه پارک خودرو در این پارکینگ به نسبت پارکینگهای خصوصی پایینتر است و به همان نسبت جذابیت بیشتری برای پارک خودروها به صورت دائمی را ایجاد میکند که این موضوع موجب ایجاد نارضایتی در میان شهروندان شده است.
فضا و امکانات پارکینگ نباید در اختیار یک گروه خاص باشد
حسن قربانی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: نباید فضا و امکانات پارکینگ طبقاتی خاتم اراک در اختیار یک گروه خاص باشد.
وی اضافه میکند: با توجه به حجم مراجعات به مرکز شهر اهمیت وجود پارکینگ در این محدوده بسیار زیاد است و ظرفیت ایجاد شده در این حوزه باید در اختیار عموم مردم باشد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک تصریح میکند: شهروندان پس از مراجعه به مرکز شهر باید بتوانند چند ساعت از فضای مناسب برای پارک خودروی خود بهرهمند شوند.
قربانی تاکید میکند: اینکه افرادی از این پارکینگها به صورت ماهانه یا سالانه استفاده کنند، به نوعی بهترین مکان از نظر امنیت برای آنها محسوب میشود و قابل پذیرش نیست.
وی ادامه میدهد: بهای ساعتی و روزانه پارک خودرو در این پارکینگها برای استفاده همه مردم بسیار پایین در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهار میکند: پیمانکار پارکینگ خاتم نباید به مجری اجازه چنین اقدامی را بدهد که اهمیت نظارت پس از واگذاری مدیریت خدمات را دوچندان میکند.
قربانی خاطرنشان میکند: بهای تعیین شده و ابلاغ شده به پیمانکار به علت بهرهمندی تمام شهروندان پایینتر از نرخ واقعی است و نباید این فضا و امکانات در اختیار یک گروه خاص باشد.
به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه پارکینگهای طبقاتی با هدف استفاده عموم شهروندان احداث میشوند، استفاده دائمی افراد از این پارکینگها موجب تضییع حقوق شهروندان خواهد شد؛ بنابراین شهرداری باید بر عملکرد پیمانکاران و مجریان پارکینگهای طبقاتی نظارت داشته باشد و با مدیریت نادرست پارکینگ و اجرا نشدن درست قانون برخورد کند، در غیر این صورت تمام هدف و نقش پارکینگ از بین میرود.
به طور قطع پارکینگ یکی از اجزایی است که به سیستم حملونقل و کاهش آلودگی هوا کمک میکند، اما باید به نقش و هدف آن توجه کرد تا بازخورد مثبتی داشته باشد و شرایط خوبی را رقم بزند.