شناسهٔ خبر: 69706075 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

انتشار نخستین گزارش سرمایه‌انسانی شبکه بانکی توسط بانک سامان

ارتباط مستقیم رشد وفاداری کارکنان با سود سازمان

مراسم رونمایی از نخستین گزارش سرمایه انسانی بانک سامان با حضور مدیران ارشد این بانک رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سامان رسانه، مراسم رونمایی از گزارش سرمایه انسانی بانک سامان صبح امروز با حضور فرشته ضرابیه معاون توسعه زیرساخت و همچنین پیمان نادری مدیر سرمایه انسانی بانک سامان در سالن همایش‌های این بانک برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرشته ضرابیه در تشریح دلیل تهیه این گزارش عنوان کرد: موضوع سرمایه انسانی در بانک سامان بسیار ارزشمند است و همان‌طور که ما از عنوان الماس در عنوان این گزارش استفاده کرده‌ایم، بیانگر این حقیقت است که کارکنان ما پس از گذر از سختی‌ها و مشکلات به شکل الماس درآمده‌ایم و امروز می‌درخشیم. همکاران ما در طول این سال‌ها با سختی‌ها و مشکلات فراوانی مثل شرایط کرونا در محل کار خود حاضر شدند و باوجود تمام مسائل و مشکلات به خدمت‌رسانی پرداختند.

معاون توسعه زیرساخت بانک سامان ادامه داد: در واقع سرمایه‌های انسانی ما در دو محیط زندگی می‌کنند. اولی محیط کار و دومی محیط زندگی شخصی است. در نتیجه برقراری آرامش در محیط کار می‌تواند بر زندگی شخصی آنان نیز تأثیرگذار باشد که ما سعی داریم این محیط را به بهترین شکل برایشان فراهم کنیم.

ضرابیه اظهار داشت: توجه به‌تمامی نیازهای منابع انسانی در بخش‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و سلامت همکاران از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است و دیدگاه و مدیریت مدیران سازمان نیز بر اساس همین موضوعات شکل‌گرفته است.

در ادامه این مراسم پیمان نادری مدیر منابع انسانی بانک سامان نیز گفت: هدف ما از تدوین و تهیه چنین گزارشی، صرفاً تبلیغات نیست، بلکه ما سعی داریم به دستاوردهای ارزشمندی برسیم که بتواند نیازهای منابع انسانی به‌ویژه نسل جدید را مرتفع کند. براین‌اساس ما همواره پروژه‌های مختلفی را تعریف و اجرا کردیم تا بتوانیم محیط کار متفاوتی را برای منابع انسانی مهیا کنیم.

وی افزود: ما باید انتظارات نسل جدید را به‌خوبی بشناسیم و تغییرات را بر طبق آن اعمال و اجرا کنیم. هیچگاه سرویس‌های ما در یک مدت طولانی و مستمر، به طور فرسایشی ارائه نشده و ما دائماً در حال ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در سرویس‌های خود هستیم. مطمئناً ما روند رضایت‌سنجی را نیز با جدیت پیگیری می‌کنیم تا در صورت لزوم تغییرات لازم را انجام دهیم.

نادری خاطرنشان کرد: در این گزارش سعی شده اقدامات مهم این بانک به‌عنوان یک الگوی موفق ایرانی در حوزه برند کارفرمایی به مخاطبان داخلی و خارجی معرفی شود. همچنین هدف دیگر بانک سامان از انتشار این گزارش، آشنایی با محیط کار برای کارجویان و اشتراک تجربه و دانش با متخصصان حوزه سرمایه انسانی است.

در بخش دیگری از این مراسم، فرشته ضرابیه معاون توسعه زیرساخت بانک سامان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص میزان مهاجرت کارکنان و برنامه‌های اجرا شده در خصوص جلوگیری از مهاجرت کارکنان بانک سامان گفت: موضوع مهاجرت کارکنان به دو عامل داخلی و بیرونی ارتباط دارد. در حوزه داخلی ما همواره تلاش کردیم تا بهترین محیط کاری را برای پرسنل ایجاد کنیم تا آنان با آرامش به در محیط کار حضور پیدا کنند. به‌عنوان نمونه یکی از چالش‌هایی که ممکن است باعث دغدغه و نگرانی پرسنل است، موضوع ابتلا به بیماری‌های خاص است که برخلاف سازمان‌های دیگر، حمایت‌های ویژه‌ای از همکاران مبتلا به بیماری خاص انجام می‌دهیم و حتی با اجرای برنامه پایش سلامت، تلاش کرده‌ایم تا از سلامت کارکنانمان مطمئن شویم و در صورت ابتلا به بیماری، مانع از بروز شرایط خاص برای این دسته از همکاران شویم. در مجموع تلاش ما ایجاد یک محیط انسانی برای کار است. اما در حوزه مسائل بیرونی، در واقع ما امکان تأثیرگذاری بسیار کمی دراین‌خصوص داریم.

در بخش دیگری از این مراسم، یکی از خبرنگاران در خصوص جابه‌جایی مداوم نیروهای آی‌تی در بین شرکت‌های مختلف سؤالی مطرح کرد که پیمان نادری، مدیر سرمایه انسانی بانک سامان در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: ما همیشه تلاش می‌کنیم تا از نیروهای خود مراقبت کنیم؛ اما بیرون از سازمان ما یک اقیانوس خونین رقابت برای جذب چنین نیروهایی است. بااین‌حال ما تلاش کرده‌ایم تا از طریق ایجاد یک محیط کاری منعطف برای همکارانمان، منحنی خروج پرسنل را به سمت پایین هدایت کنیم.

فرشته ضرابیه نیز در خصوص نحوه ارتقا کارکنان بانک سامان عنوان کرد: ما در شعب بانک سامان، عملیات سنتی بانکی انجام نمی‌دهیم و به همین دلیل اقدام به ایجاد سمت‌های شغلی با نام عملیات، فروش، فروش تخصصی، معاون و رئیس شعبه کرده‌ایم که رسیدن به هرکدام از این سمت‌ها نوعی ارتقا کاری است.

علاوه بر این همان‌طور که گفتم ما در شعب عملیات سنتی بانکی انجام نمی‌دهیم و به همین دلیل کارکنان شعب مشاور مشتریان در بخش‌های مختلف هستند.

معاون توسعه زیرساخت بانک سامان سپس در پاسخ به پرسشی در خصوص نرخ خروج از کارکنان از بانک سامان گفت: ما از سال 1390 شروع به رصد نرخ خروج از بانک کردیم و امروز این نرخ زیر 5/2 درصد است که نرخ بسیار خوبی است.

در بخش دیگری از این مراسم، پیمان نادری در پاسخ به پرسشی پیرامون برنامه‌ریزی برای جذب نسل Z گفت: ما طی سالیان گذشته به این موضوع فکر کردیم و مکانیزم خود را برای جذب این دسته از کارکنان تنظیم کرده‌ایم و کوشیده‌ایم بسته جبران خدمات متناسب با این نسل را طراحی کنیم. در حال حاضر نیز بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از نیروهای نسل Z جذب شده، عدد رضایت آنان، عدد خوبی است.

مدیر سرمایه انسانی بانک سامان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تغییرات شاخص eNPS در گزارش بانک سامان طی سالیان گذشته گفت: این شاخص به دلیل شرایط محیطی تغییرات داشته است. واقعیت آن است که ذات صنعت بانکداری خروج نیرو است؛ اما ما تلاش کردیم که با ایجاد یک محیط منعطف مانع از خروج کارکنان شویم. یک نکته مهم این است که بر اساس داده‌های ما رشد وفاداری کارکنان یک سازمان با رشد سود سازمان ارتباط مستقیمی دارد.

در پایان این مراسم، فرشته ضرابیه معاون توسعه زیرساخت بانک سامان، عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که امروز شاهد انتشار و رونمایی این گزارش هستیم. انتشار این گزارش‌ها باعث آشنایی مخاطبان با سازمان‌ها می‌شود و کارجویان از طریق این گزارش‌ها راحت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند که در کدام سازمان کار کنند. بر همین اساس معتقدم که اگر انتشار چنین گزارشی در همه سازمان‌ها اتفاق بیفتد، شفافیت بیشتر خواهد شد و به انتخاب همه کارجویان احترام خواهیم گذاشت.

پیمان نادری نیز در پایان گفت: ما در بانک سامان بر خلاف سایر بانک‌ها محافظه‌کار نیستیم و انتشار این گزارش به‌عنوان اولین گزارش سرمایه انسانی شبکه بانکی یک اتفاق مهم است که باعث رشد حوزه سرمایه انسانی در کشور خواهد شد.

گفتنی است، گزارش سرمایه انسانی بانک سامان با عنوان «سفر الماس: در جستجوی گنج پنهان»، یک گزارش نوآورانه و مبتنی بر داستان است که باتکیه‌بر فرهنگ اصیل ایرانی و ترکیب آن با جهان مدرن تهیه شده و به‌صورت تعاملی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 

برچسب‌ها: