شناسهٔ خبر: 69705996 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

شهری به رنگ تاکسی‌های زرد

سنندج، شهری که تاکسی‌های زرد در آن، چون نقطه‌های روشن در پیچ‌وخم کوچه‌ها می‌درخشند. این تاکسی‌ها نه تنها وسیله‌ای برای جابجایی، بلکه گویی حامل روایت‌هایی از زندگی روزمره مردم‌اند که در هر سفر کوتاه، داستانی نو رقم می‌زنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، شهر سنندج که زمانی با کوچه‌های تنگ و پیچاپیچ و خانه‌های گلی و قدیمی‌اش در دل کوه‌های کردستان جا خوش کرده بود، اینک در هیبت شهری مدرن، به شکلی نوین، رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است.

در این دگرگونی، گویی سنندج به‌جای آنکه همچون گذشته صدای ریزش آب از جوی‌ها یا زمزمه‌های شبانهٔ کبوتر‌ها را بشنود، با فریاد‌های گوش‌خراش موتور‌های تاکسی‌ها آشنا شده است.

هر گوشه از این شهر، از کوچه‌ها و خیابان‌ها تا میدان‌ها و محله‌ها، به کانونی برای تجمع تاکسی‌ها تبدیل شده که همچون رگ‌های زندگی، مسیر‌های مختلف را به هم می‌دوزند.

این روزها، سنندج به شهر تاکسی‌ها بدل شده است آژیر‌های پر سروصدای تاکسی‌ها در خیابان‌های شلوغ و پر از ترافیک به یک آوای آشنا تبدیل شده و هر مسافر، گویی در این کوچه‌ها فقط یک گام با مقصد فاصله دارد.

تاکسی‌ها نه‌تن‌ها وسیله‌ای برای جابه‌جایی انسان‌ها، بلکه تبدیل به نشانه‌ای از شتاب زندگی و دگرگونی‌های سریع شده‌اند در هر پیچ‌وخم خیابان، تاکسی‌ها به دنبال کسانی می‌گردند که زندگی‌شان در میان سرعت و هیاهوی روزمره گم شده است؛ و شاید این دگرگونی، در نگاه کسانی که سال‌ها پیش در همین کوچه‌ها قدم می‌زدند و نسیم کوهستان را استشمام می‌کردند، به‌نوعی تلخ باشد.

سنندج، با دل‌های مهربان و لبخند‌های ساده‌اش، روزگاری آرام و بی‌دغدغه داشت، اما اکنون با هر تاکسی که از کنار هر کوچه و خیابان عبور می‌کند، بخشی از آن آرامش به فراموشی سپرده می‌شود.

یکی از پدیده‌های جالب‌توجه در این شهر، تعداد زیاد تاکسی‌ها و اقبال بالای جوانان تحصیل‌کرده به شغل رانندگی تاکسی است که از سر ناچاری به این شغل روی آورده‌اند.

این پدیده نشانگر یک بحران اجتماعی و اقتصادی است که در آن، جوانان تحصیل‌کرده به دلیل نبود فرصت‌های شغلی دیگر، به این شغل روی آورده‌اند. در این گزارش، به دلایل این امر پرداخته و صحبت‌هایی با جوانان شاغل در این حوزه صورت‌گرفته است.

تعداد زیاد تاکسی‌ها در سنندج

این روز‌ها اگر از هر نقطه‌ای از شهر عبور کنید، به‌راحتی تعداد زیادی تاکسی را خواهید دید که در حال جابه‌جایی مسافر هستند بسیاری از این تاکسی‌ها در حالی در خیابان‌ها و معابر تردد می‌کنند که رانندگان آنها به‌سختی در جستجوی مسافر هستند و به نظر می‌رسد که تقاضا برای تاکسی به انداز‌های نیست که این تعداد وسیله نقلیه به طور دائم مشغول به کار باشند، اما رانندگان این شغل را به‌عنوان یک گزینه مناسب برای درآمدزایی می‌بینند.

چرا جوانان تحصیل‌کرده به تاکسی داری رو آورده‌اند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان تحصیل‌کرده در این استان است؛ اما ازآنجاکه پس از فارغ‌التحصیلی یا به دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب، یا به دلیل دستمزد پایین مشاغل موجود، بسیاری از جوانان به شغل رانندگی تاکسی روی می‌آورند و برای آنها، رانندگی تاکسی شاید تنها گزینه‌ای باشد که به‌سرعت و بدون نیاز به تجربه خاصی می‌توانند وارد آن شوند و درآمدی کسب کنند.

خبرنگارخبرگزاری بسیج از کردستان، برای درک بهتر و انگیزه‌های جوانان شاغل در شغل تاکسیرانی، گفت‌وگویی با تعدادی از آنها داشته است

محمد، ۲۸ساله، فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک در این باره اظهار داشت: بعد از فارغ‌التحصیلی هیچ شغلی پیدا نکردم و نه‌تن‌ها در سنندج بلکه در سایر شهر‌ها هم نتوانستم شغل مناسبی پیدا کنم.

وی افزود: ابتدا با خودم فکر کردم شاید مشکلی در خودم است، اما وقتی دیدم تعداد زیادی از هم‌کلاسی‌هایم همین شرایط را دارند، فهمیدم که مشکل اصلی از نبود فرصت‌های شغلی است و به همین دلیل به رانندگی تاکسی روی آوردم.

در ادامه محسن، ۲۵ساله، فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی افزود: در ابتدا خیلی دلم نمی‌خواست به شغلی مثل تاکسیران روی بیاورم، اما وقتی دیدم هیچ شغلی برای من وجود ندارد و مجبورم برای تأمین هزینه‌هایم کاری پیدا کنم، و تصمیم گرفتم رانندگی تاکسی باشم.

این جوان سنندجی در ادامه بیان داشت: تعدادی از دوستان و هم‌کلاسی‌هایم هم همین کار را می‌کنند و بعد از تحصیل راه من را ادامه دادند

وی گفت: من همیشه امیدوار بودم بعد از فارغ‌التحصیلی شغلی پیدا کنم که با رشته‌ام تطابق داشته باشد، اما هیچ شرکتی حاضر نبود به یک فارغ‌التحصیل جدید اعتماد کند از طرفی فرصت‌های دولتی هم که محدود بود. به همین خاطر به تاکسیران تبدیل شدم.

در این میان نکته‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از مسئولین و نهاد‌های مرتبط با حمل‌ونقل عمومی، به‌جای ایجاد یک دستگاه کارآمد و منظم، تنها به افزایش تعداد مجوز‌های تاکسی به‌عنوان یک راه‌حل کوتاه‌مدت نگاه می‌کنند.

این تفکر نه‌تن‌ها مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه منجر به آشفتگی بیشتر در سیستم حمل‌ونقل شهری می‌شود تاکسی‌های اضافی در سطح شهر، به‌ویژه در ساعات پیک، موجب افزایش ترافیک و کلافگی مردم می‌شوند و درعین‌حال رانندگان تاکسی نیز به دلیل رقابت زیاد با یکدیگر، درآمد مناسبی به دست نمی‌آورند.



عدم توجه به مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی در این زمینه باعث شده تا هیچ نظارت و راهکاری برای حل این معضل وجود نداشته باشد چرا که اگر مسئولین به‌جای فقط صدور مجوز‌های جدید، به بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی، استفاده از فنّاوری‌های نوین، و مدیریت ترافیک توجه بیشتری می‌کردند، می‌شد از این بحران جلوگیری کرد و شرایط بهتری را برای شهروندان و رانندگان فراهم کرد.

در نهایت، آنچه که ضروری است این است که مسئولین به‌جای برخورد سطحی با این موضوع، یک دیدگاه جامع و بلندمدت در زمینه حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک داشته باشند و با تدابیر کارآمد، از افزایش بی‌رویه تاکسی‌ها جلوگیری کنند تا هم مردم و هم رانندگان از شرایط بهتری برخوردار شوند.

گزارش از گل‌آرا ظاهری

انتهای خبر/