مهدی بستار فعال رسانهای استان کرمانشاه در یادداشتی نوشت: شرایط اقلیمی چهار فصل کرمانشاه که رستنگاه گیاهان متنوعی است باعث خلق دهها نوع ( به روایتی ۱۳۰ نوع ) خوراک شده که از گذشتههای دور از مادرانمان به ارث رسیده تا ذائقه و چشمان هر ناظری را با هم به آب اندازد!
همین گستردگی و تنوع خوراکِ کرمانشاهیان بود که یونسکو را مجاب به انتخاب کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک نمود، تا دومین شهر خلاق خوراک ایران در مسیر توسعه گردشگری بر روی ظرفیتهای حوزه خوراک حساب ویژهای باز کند. حسابی که با استقبال گسترده گردشگران مواجه خواهد شد تا چشیدن دست پخت سرآشپزان کرمانشاهی و تجربه این میراث ناملموس انگیزهای برای سفر به کرمانشاه باشد.
گردشگرانی که مقصد سفر خود را استان کرمانشاه قرار دادهاند میدانند که علاوه بر بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی متعدد، جاذبههای طبیعی متنوع و مردمانی خون گرم و میهمان نواز که انتظارشان را میکشد؛ خوراکیهای محلی خوشمزهای را هم میتوانند تجربه کنند!
چشیدن خوراکیهای محلی کرمانشاه که در چهار گوشه استان هر یک به رنگ و بویی خودنمایی میکند چیزی نیست که بتوان از کنار آن بی تفاوت گذشت و یا حتی به یک بار دیدن و چشیدن بسنده کرد. پس کرمانشاه مقصد چندباره گردشگران خوش ذوقی خواهد بود که ذائقه و احساس خود را به دست هنر آشپزی سرآشپزان کرمانشاه سپردهاند!
در این راستا برگزاری رویدادها و جشنوارههای خوراکی که این روزها به همت ادارهکل میراثفرهنگی کرمانشاه در شهرها و روستاهای استان برگزار میشود، آنچنان که داریوش فرمانی مدیرکل میراث استان هم اشاره داشتند باعث معرفی و پاسداشت این میراث ناملموس خواهد بود.
از طرفی باید درنظر داشت که دستیابی به اهداف اشاره شده یعنی معرفی انواع خوراک محلی کرمانشاه و پاسداشت آنها صرفا با برگزاری چند رویداد ممکن نیست و برای رسیدن به این مهم تلاشهای بیشتری را میطلبد.
باید بپذیریم تا زمانی که ذوق و هنر مادران کرمانشاهی به ویژه نسل قدیمی تر در آشپزی از چهاردیواری منازل خارج نشود و به منوی رستورانهای استان اضافه نشود همین اندک نام و نشانی که از آن همه تنوع غذایی که وجود دارد هم بزودی از صفحه ذهنها پاک خواهد شد؛ چه رسد به آنکه بخواهد عاملی برای جذب گردشگر باشد!
اضافه شدن خوراکیهای محلی به لیست غذاهای رستورانهای استان با ارائه این نوع خوراکیها در رستورانهای مستقر در سایر استانها به ویژه استانهای هدف گردشگری همچون تهران، اصفهان، شیراز و... تحت مدیریت کرمانشاهیان و یا لااقل دوستداران این فرهنگ تکمیل میشود.
ساخت انواع کلیپ از نحوه پخت و معرفی این خوراکیها و انتشار آنها در بستر اینترنت گام مهم بعدی است که تا کنون مغفول مانده است. برای انجام این مهم باید هنرمندان و فعالین شبکههای اجتماعی به کمک فعالین حوزه گردشگری بیایند تا حاصل این همگرایی رشد صنعت گردشگری باشد.
فرایند برند سازی از خوراکیهای محلی کرمانشاه با ساخت و نصب اِلمانهای شهری، تولید برنامههای تلویزیونی با محوریت معرفی این نوع خوراکیها و پخش از شبکه سراسری به ویژه در مناسبتهای مهم ملی و مذهبی، تجاری نمودن این نوع خوراکیها با بسته بندی مناسب و توزیع در شبکه فروش کشوری از طریق عرضه در فروشگاههای بزرگ و برگزاری سمینارهای علمی و آموزشی در سطح ملی بخش مهم دیگری برای معرفی هرچه بهتر خوراکیهای محلی استان خواهد بود.
هرچند بازیگردان این صحنه ادارهکل میراث استان است اما پذیرفتنی نیست که موفقیت را تنها با تلاش یک دستگاه طلب نماییم لذا پای کار آمدن سایر دستگاه ها به ویژه مدیریت ارشد استان و شهرداریها کمک بزرگی به موفقیت این پروژه خواهد بود.
درواقع اگر گردشگری را پیشران توسعه استان فرض نموده و خوراک را یکی از ظرفیتهای این فرایند تلقی کنیم باید بپذیریم که بدون همکاری و تعامل دسته جمعی اتفاق مثبتی روی نخواهد داد.
نکته قابل تامل دیگری که در این خصوص و به عنوان یک پیشنهاد میتوان مورد ملاحظه قرار داد برگزاری یک رویداد(جشنواره) مشترک خوراک توسط استانهای کُرد نشین کرمانشاه، کردستان و ایلام همراه با لرستان است.استانهایی با مشترکات فرهنگی فراوان که با ظرفیتهایی مشابه در حوزه خوراک با قرار گرفتن در کنار یکدیگر قدرت تاثیرگذاری مضاعفی در صنعت گردشگری کشور و جذب گردشگر خواهند یافت.
انتهای پیام/