شناسهٔ خبر: 69692057 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تابلوهای تبلیغاتی؛ تاول‌های چرک بر چهره کرج

تابلوهای تبلیغاتی کرج اوضاع بلبشویی را سپری می‌کنند. از یک‌سو بخش عمده‌ای از این تابلوها بدون اطلاع شهرداری مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و از سوی دیگر بی‌توجهی به کارکردهای غیرتجاری این تابلوها، چهر‌ه‌ای زشت و پریشان به شهر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در کرج، شاید گذر از خیابان‌ها و تماشای در هم‌ریختگی‌های بصری شهر، برای افرادی که روزانه در این نقاط تردد می‌کنند عادی و تکراری شده باشد اما کافی‌ست یک بار فقط به قصد تماشا وارد شهر شده و حالاست که فاجعه نازیبایی و شلختگی، مثل یک تاول ناساز بر صورت شهر، رخ‌نمایی می‌کند. عجیب که این شهر سیمانی، پریشان و نابسامان، میراث‌دار معماری هندسی مهرشهر و کوچه‌باغ‌های زیبای جهانشهر است که به چنین سطح نازلی سقوط کرده و گویی هیچ کس مسئولیت این ارتفاع پست! را به عهده نمی‌گیرد. 

در این بازار آشفته، وضعیت اسفناک تابلوهای تبلیغاتی نیز قصه‌ای تکراری و تلخ دارد؛ تابلوهایی که طبق قاعده باید در اختیار شهرداری‌ها باشند اما بین دستگاه‌های مختلف بی صاحب و بلاتکلیف رها شده‌اند. 

یکی از شهروندان کرج در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: نیاز نیست راه دور برویم یا از کشورهای اروپایی مثال بیاوریم؛ کافی‌ست یک روز دوری در پایتخت بزنیم تا بنرها و تابلوهای شهرداری را مشاهده کنیم که بیشتر آنها با مفاهیم و پیام‌های فرهنگی و شهروندی یا حتی شعر و ادبیات اکران شده و به رغم شلوغی و ترافیک خیابان‌ها، وجود این تابلوها و پیام‌ها حس و حال بهتری را به مخاطب القاء می‌کند. 

محمد امینی ادامه داد: اگرچه نقاط مختلف تهران هم در این زمینه با یکدیگر متفاوت هستند و در برخی از خیابان‌های قدیمی و پرازدحام آلودگی‌های بصری زیادی وجود دارد، اما در مجموع وقتی به عنوان یک رهگذر یا مسافر از شهر عبور می‌کنیم، آنچه به صورت کلی جلب نظر می‌کند، نمایی به نسبت مطلوب است. 

امینی تاکید کرد: اما در کرج به راستی با فاجعه‌ای در این زمینه روبه‌رو هستیم. اعوجاج تابلوهای مغازه‌ها و ترکیب آن با تابلوهای شهری که هر کدام یک تبلیغ بزرگ از یک برند تجاری را به نمایش گذاشتند و اغلب با بی‌سلیقگی تمام طراحی شدند، واقعا با روح و روان مخاطب بازی می‌کند و تشویش زیادی در ذهن افراد به جا می‌گذارد. 

درآمد 2200 میلیاردی تهران از اجاره سازه‌های تبلیغاتی

 محسن برجی کارشناس ارشد مدیریت شهری در این خصوص گفت: طبق آمار در حال حاضر بیش از دو هزار سازه تبلیغات محیطی در شهر تهران وجود دارد که بر اساس برآوردها از بازار اجاره آنها نزدیک به 2 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد نصیب دستگاه‌ مربوطه شده است. 

وی افزود: این یعنی بازار اجاره سازه‌های تبلیغاتی وسوسه و انگیزه خوبی را برای صاحبان قدرت ایجاد می‌کند؛ در عین حال بهره‌گیری صحیح شهرداری از چنین امکانی، امتیازات و درآمدهای نسبتا پایدار و قابل توجهی را به این مجموعه تزریق خواهد کرد. 

معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج در ادامه افزود: اما متاسفانه استفاده نادرست، ناهماهنگی بسیار زیاد و همچنین گستره متنوع متولیان و نامشخص بودن دقیق بهره‌برداران از این سازه‌ها، موضوع را به چالشی جدی برای مدیریت شهری و نمای بصری شهر تبدیل کرده است. 

ظرفیت درآمدزایی 180 میلیاردی مدیریت شهری کرج  از تابلوهای تبلیغاتی

 جواد چپردار رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر در جلسه یکصد و هشتادمین جلسه علنی شورا نیز با اشاره به برخی آمار از وضعیت تابلوهای تبلیغاتی در این شهر به خبرنگار تسنیم در کرج گفت: از تعداد 721 پایه با 997 وجه تابلو 217 پایه با 346 وجه یعنی فقط یک سوم از مجموع تابلوهای سطح شهر در اختیار شهرداری قرار دارد! 

به گزارش تسنیم از کرج، با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت اجاره هر وجه تابلوی تبلیغات شهری در شهر کرج نزدیک به 15 میلیون است چنانچه تمام این تابلوها در اختیار شهرداری قرار گیرد، متوسط درآمد حاصل از این اجاره بها برای مدیریت شهری ماهانه حدود 15 میلیارد و در طول سال حدود 180 میلیارد خواهد بود؛ رقمی که به هیچ روی نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

این درحالی است که طبق آمار به دست آمده، درآمد سالانه شهرداری کرج از محل اجاره این تابلوها در سال جاری بین 25 تا 30 میلیارد است.

استفاده تجاری و تبلیغاتی از 271 تابلوی شهری بدون اطلاع و مجوز شهرداری!

جواد چپردار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به آخرین گزارش رسمی منتشر شده از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر تعداد 233 پایه از تابلوهای شهری با 298 وجه در اختیار برخی از ارگانها و سازمان‌ها  قرار دارد و 271 پایه با 362 وجه نیز تابلوهای مازاد است که به گفته وی بدون هیچ‌گونه توافق، قرارداد یا حتی اطلاع شهرداری(!) مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: غیر از تابلوهای در اختیار نهادها و شهرداری، به نظر می‌رسد آن تعداد 271 پایه مازاد در اختیار افراد یا ارگانهایی است که به طور طبیعی از آن به نفع اهداف و کسب سود مورد نظر خود بهره‌برداری می‌کنند؛ چنان که به ادعای همین گزارش، این تابلوها حتی در روزهایی مثل ایام تاسوعا و عاشورا، اعیاد مذهبی یا ملی، بنرهای تبلیغاتی و تجاری اکران کرده‌اند.

20 درصد از تابلوهای شهر باید در اختیار بخش فرهنگی باشد 

 حجت‌الاسلام علیرضا سعیدی رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج در این باره گفت: در راستای بالا بردن سرانه فرهنگی و استفاده از فضاهای تبلیغاتی برای اکران موضوعات فرهنگی در استان، طبق قانون باید 20 درصد از تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر در اختیار بخش‌های فرهنگی باشد. 

سعیدی، با ابراز نارضایتی از وضعیت نابسامان تابلوها اظهار کرد: در حال حاضر گستره و تنوع تابلوهای سطح شهر با هیچ استانداردی همخوان نیست که این مهم باید مورد رسیدگی و توجه مسئولان قرار گیرد. 

وی، معاونت خدمات شهری را مسئول ساماندهی تابلوهای سطح شهر معرفی و اذعان کرد: اگرچه شورا مسئولیت ساماندهی تابلوها را به عهده معاونت خدمات شهری گذاشته اما به طور قطع سیاست‌های شورا در این خصوص مشخص است و معتقدیم تابلوها به طور کامل باید در اختیار شهرداری قرار گیرد تا در کاربری مربوط به خودش مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد. 

در حالی‌که طبق گفته این مسئول، استفاده تجاری از تابلوهایی که کاربری فرهنگی برای آنها تعریف شده، ممنوع است به دفعات و با گستره و پراکندگی بسیار زیاد شاهد استفاده تجاری از تابلوها هستیم به طوری که کمتر تابلویی را در سطح شهر می‌بینیم که به اکران موضوعات فرهنگی یا شهروندی بپردازد. 

با این وصف، سعیدی از تهیه و تدوین لایحه و ضوابطی در کمیته محیط زیست شورای شهر خبر داد و ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با تهیه، تصویب و ابلاغ این لایحه بتوانیم تا پایان دوره ششم شورا به نتایج موثری در این خصوص دست پیدا کنیم و شاهد استفاده موثر و مفیدتری از تابلوهای شهری باشیم. 

البته این نکته مهم را نیز باید مدنظر داشت که در حال حاضر روش‌های به‌روز و البته موثرتری در شیوه تبلیغات و اطلاع‌رسانی به وجود آمده که شاید اصل و اساس وجود این تعداد از تابلوها در سطح شهرها را زیر سوال ببرد. 

بر اساس آمار هم اکنون بیش از 20 درصد هزینه تبلیغات در فضای آنلاین و به ویژه شبکه‌های مجازی صرف می‌شود. بر این اساس لازم است مجریان بسته به سن و جنس جامعه هدف و همچنین نوع محصول تبلیغی اعم از فرهنگی، تجاری یا حتی اطلاع‌رسانی، روش‌های انتقال مفاهیم را تغییر دهند. همچنین ضروری است متولیان امر با شیوه درست افکارسنجی و مدیریت صحیح هزینه‌ها از تخریب چهره شهر و هدررفت سرمایه‌ها جلوگیری کنند.

گزارش از عادله ارشادی مقدم 

انتهای پیام/