شناسهٔ خبر: 69688873 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کیفیت نامطلوب آموزش زبان انگلیسی در مدارس

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شد حسب نیاز‌ها و تقاضای اجتماعی جدید و با رعایت اصل تنوع‌بخشی به زبان‌های خارجی غیر از زبان انگلیسی، نسبت به آموزش سایر زبان‌های خارجی اقدام کند، گفت: مقرر شده در مناطقی که سازوکار‌های لازم بدین منظور وجود ندارد، دانش‌آموزان زبان مربوط را در کانون زبان ایران و سایر موسسات آموزشی بگذرانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، موسی‌الرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق مصوبه سال ۱۳۸۱ شورای عالی آموزش و پرورش، به منظور توسعه آموزش زبان‌های خارجی غیر از زبان انگلیسی، آموزش زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی در دستور کار قرار گرفت گفت: براساس این مصوبه وزارت آموزش و پرورش در مناطقی که امکان تشکیل کلاس برای زبان‌های مذکور را دارد می‌تواند نسبت به تشکیل کلاس و برگزاری امتحان این دروس اقدام کند.

وی با بیان اینکه امتحانات دروس مذکور طبق ضوابط و مقررات توسط وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود افزود: در سال ۱۴۰۲ شورای عالی آموزش و پرورش موضوع ماده واحده آموزش زبان‌های خارجی را اصلاح کرد و به وزارت آموزش و پرورش اجازه داد حسب نیاز‌ها و تقاضای اجتماعی جدید و با رعایت اصل تنوع بخشی به زبان‌های خارجی علاوه بر آموزش زبان انگلیسی، برای آموزش زبان عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیولی و چینی نیز اقدام کند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس این مصوبه، آموزش و پرورش موظف است برنامه درسی زبان‌های خارجی را به تصویب شورای عالی برساند گفت: بنابراین باید مواد و منابع آموزشی، تربیتی مبتنی بر برنامه درسی زبان‌های خارجی با مشارکت سایر بخش‌های دولتی و غیردولتی تدوین، متناسب سازی و معرفی شود.

وی با بیان اینکه در مناطقی که سازوکار‌های لازم برای دانش‌آموزان متقاضی یادگیری و ارزشیابی زبان‌های خارجی غیر از زبان انگلیسی وجود ندارد، دانش‌آموزان می‌توانند آموزش زبان را در کانون زبان ایران و سایر موسسات آموزشی تخصصی که مورد تایید آموزش و پرورش است فراگیرند افزود: این مصوبه شورای عالی در راستای ایجاد تسهیلات برای دانش آموزان و شکستن انحصار است که در سند تحول به آن اشاره شده و برای اجرایی شدن آن نیازمند آماده بودن امکانات لازم است.

کفاش با بیان اینکه تکلیفی در این باره به سازمان پژوهش و برنامه ریزی داده شده است اظهار کرد: مقرر شده این سازمان با بررسی جامع و کامل از وضعیت آموزش زبان انگلیسی، با پیشنهاد‌های کیفی، در جهت بهبود آموزش زبان انگلیسی، نتایج را به شورای عالی آموزش و پررش ارائه کند تا کمبود‌ها شناسایی و در جهت اصلاح و رفع آن گام برداشته شود، زیرا نقدی که وارد شده این است که آموزش زبان انگلیسی کیفیت لازم را ندارد و دانش‌آموز خروجی مطلوب را کسب نمی‌کند