شناسهٔ خبر: 69687758 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برنامه‌های تایلند برای افرایش قدرت رقابت‌پذیری در بازار محصولات حلال

تایلند برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازار رو به رشد محصولات و گردشگری حلال برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیده است. با این حال این کشور در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، تایلند، کشوری که بودیسم در آن دین رایج است اخیراً از یک برنامه چهار ساله برای سرمایه‌گذاری در بازار رو به رشد مواد غذایی و محصولات حلال رونمایی کرده است.

این کشور قصد دارد هر چه بیشتر از بازار مواد غذایی و گردشگری حلال برای تقویت اقتصاد خود بهره ببرد.
وانیتچا امخام که در بانکوک غذای حلال می‌فروشد مسلمان است و  با موادی مانند موز، پنیر، مرغ و پیاز غذای معروف روتی را درست می‌کند.
 
او طی سال‌هایی که تجارت خود را در خیابان‌های بانکوک انجام می‌داد، طرفداران وفاداری را در میان کارکنان ادارات، دانشجویان و گردشگران مسلمان به دست آورده است.
 
اما وی اخیراً نگران آن است که سایر دستفروشان خیابانی از برچسب تقلبی حلال برای جذب مشتریان بی‌خبر سوء استفاده می‌کنند. این فروشنده خیابانی 39 ساله به الجزیره گفت: یک بار، غرفه من در کنار یک غرفه ماهی مرکب سرخ شده قرار داشت. من یک تابلوی حلال را در غرفه دیدم، اما فروشنده غذای پر از گوشت خوک خرید و آن را خورد و ماهی مرکب را بدون تمیز کردن مناسب به مشتریان می‌فروخت. از او پرسیدم چرا این کار را کردی و او گفت تابلوی حلال کمک کرد مشتری بیشتری پیدا کند. او همچنین گفت که درخواست یک لوگوی حلال تأیید شده از سوی مقامات بسیار پیچیده است.
 
تحلیلگران می‌گویند که جاه‌طلبی‌های بانکوک به اعتماد کشورهای مسلمان و بازدیدکنندگان بستگی دارد که ممکن است به دلیل محصولات حلال تقلبی و مشکل صدور گواهینامه در بازارهای غیررسمی در معرض خطر قرار گیرد. در ماه جولای، دولت تایلند یک طرح توسعه صنعت حلال را با هدف ارتقای محصولات تایلندی و تقویت استانداردهای صنعت رونمایی کرد.
 
محور اصلی این طرح چهار ساله که در انتظار تصویب نهایی است، ایجاد یک بستر مناسب برای تولید کالاهای حلال است که مقامات پیشنهاد کرده‌اند می‌تواند در استان‌های جنوبی مسلمان‌نشین تایلند واقع شود.
 
قدرت تایلند در بخش غذا، نوشیدنی و کشاورزی آن نهفته است. آت پیسانوانیچ، کارشناس اقتصاد بین‌الملل و مشاور شرکت مشاوره تحقیقاتی هوشمند، گفت: اما مالزی که مدت‌ها خود را به عنوان یک مرکز حلال معرفی می‌کند، به دلیل اینکه کشوری مسلمان است، اعتبار و شهرت بیشتری در بازار خاورمیانه به دست آورده است.  وی افزود: مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا تایلند این نوع اعتماد به نفس و شناخت را برای تبدیل شدن به قطب حلال به دست آورد.
برنامه‌های تایلند برای افرایش قدرت رقابت‌پذیری در بازار محصولات حلال
 
بر اساس آمارهای دولتی که در ماه فوریه منتشر شد، تایلند در حال حاضر دارای حدود 15000 شرکت، 166000 محصول و 3500 رستوران دارای گواهی حلال است. پس از مالزی و اندونزی، این کشور سومین صادرکننده بزرگ به کشورهای سازمان همکاری اسلامی(OIC) در جنوب شرقی آسیا است.
 
بر اساس آمار دولتی، طی هشت ماه اول سال 2023، صادرات حلال تایلند به بازار OIC شامل شکر، برنج و مرغ منجمد به 4.1 میلیارد دلار رسید.
 
در حالی که تخمین زده می‌شود 93 درصد از تایلندی‌ها بودایی هستند، تلاش‌های این کشور برای کسب درآمد از تقاضای فزاینده برای کالاهای حلال در کشورهای کم جمعیت مسلمان است.
 
بر اساس گزارش سالانه اقتصاد حلال OIC در سال 2022، کشورهای غیر OIC از جمله برزیل، چین، هند و ایالات متحده بزرگترین صادرکنندگان محصولات حلال به بازار هستند و بیش از 80 درصد واردات را به خود اختصاص می دهند. گزارش OIC پیش‌بینی می‌کند که جمعیت مسلمانان تا سال 2060 به سه میلیارد یا حدود 30 درصد از جمعیت جهان افزایش یابد.
 
فواد گونسون، معاون انجمن تجارت مسلمانان تایلند، به الجزیره گفت: تایلند یک مرکز فراوری است. به این معنی که تولید در اینجا با استفاده از منابع ما انجام می‌شود تا رقابت‌پذیری محصولات مشابهی را افزایش دهیم که می‌تواند توسط کشورهای مسلمان مانند مالزی نیز تولید شود.
 
گونسون گفت که غذاهای خیابانی اغلب به دلیل «عدم درک» در فرآیند صدور گواهی حلال به درستی تهیه نمی‌شوند که می‌تواند بر رابطه این کشور با گردشگران مسلمان تأثیر بگذارد.
 
در آخرین فهرست جهانی سفر مسلمانان Mastercard-Crescentrating، تایلند پس از سنگاپور، بریتانیا، تایوان و هنگ کنگ، در رده برترین مقاصد مسلمان پسند در بین کشورهای غیر OIC و پنجمین مقاصد غیر OIC  قرار دارد.
 
نویسندگان این شاخص در گزارش خود خاطرنشان کردند: تایلند طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای جذب مسافران مسلمان انجام داده است.
 
در این گزارش آمده است: با ارائه گزینه‌های غذایی حلال، پیشگامی در محصولات مصرفی حلال و استفاده از جوامع مسلمان قابل توجه خود، این کشور تضمین کرده است که غذای حلال به‌طور کلی و به‌ویژه در نقاط مهم گردشگری در دسترس است.
 
گونسون گفت که برخی از شرکت‌های بزرگ مواد غذایی، از جمله رستوران‌های زنجیره‌ه‌ای محبوب فست فود، در سرمایه‌گذاری در گزینه‌های حلال ناکام بوده‌اند.
 
برای مثال، برخی از رستوران های زنجیره‌ای مرغ سوخاری ممکن است فکر کنند که این یک سرمایه‌گذاری بیهوده است. اما از نظر منافع اقتصادی، این کاملاً اشتباه است، به خصوص زمانی که تایلند می خواهد کشور برتر گردشگری باشد.
 
ساها فارمز، صادرکننده عمده مرغ، از جمله مشاغلی است که برای کسب گواهی حلال تلاش کرده است. جارووان چوتیتاوان، رئیس فروش و بازاریابی خارج از کشور گروه ساها فارمز گفت که این شرکت به تازگی به بازار خاورمیانه ورود پیدا کرده است.
 
وی افزود: کارخانه‌های ما در داخل کشور دارای گواهی حلال هستند، اما ما توسط تیم‌هایی از مالزی و خاورمیانه نیز تایید شده‌ایم. او گفت: ما قصد داریم امسال برند حلال خود را تقویت کنیم و آن را به بخشی از رویکرد بازاریابی خود، به ویژه در خاورمیانه تبدیل کنیم.
 
برنامه‌های تایلند برای افرایش قدرت رقابت‌پذیری در بازار محصولات حلال
برای بسیاری از صادرکنندگان تایلندی، گواهی حلال به مهر تأییدی برای دستیابی به مشتریان تبدیل شده است. Halal.co.th، وب‌سایتی که توسط دفتر شورای اسلامی مرکزی تایلند اداره می‌شود، هزاران محصول حلال ساخت تایلند را فهرست می‌کند، از مکمل‌ها گرفته تا خمیر فلفل، شیر بادام و آدامس بادکنکی.
 
گونسون گفت تایلند می‌تواند از مزیت رقابتی مالزی در تولید محصولات حلال غیرغذایی مانند لوازم آرایشی و پوشاک درس بگیرد. او گفت: مالزی نیز بر مطالعات کسب و کار حلال تمرکز زیادی دارد، در حالی که در تایلند این امر با تأخیر مواجه است.
 
با این حال، گانسون اعتراف کرد که هزینه‌های دریافت گواهی حلال می‌تواند برای مشاغل کوچک مانند فروشندگان غذای خیابانی بالا باشد. وی گفت: اما زمانی که فروشندگان لوگوی حلال را از اینترنت دانلود می‌کنند و در غرفه خود قرار می‌دهند، تبلیغ نادرست است و مجازات قانونی دارد.
 
به گفته کمیته امور اسلامی بانکوک، گواهی حلال از 10000 بات (300 دلار) برای اپراتورهای کوچک شروع می‌شود و هزینه های اضافی برای بررسی‌های دوره ای، تمدید گواهینامه و اسناد و سایر موارد اضافی دریافت می‌شود.
 
پیسانوانیچ گفت: داشتن گواهی حلال توصیه می‌شود، اما تایلند نمی‌تواند یک شبه در میان گردشگران مسلمان خارجی به عنوان یک مرکز حلال اعتماد ایجاد کند.
انتهای پیام