به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، احداث راهآهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم در سال 1389 به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد، اما به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال 1393 کلنگزنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شد و در نهایت از پروژههای اولویتدار خارج و کامل به کما رفت و البته بررسیهای خبرنگار تسنیم نشان میدهد این پروژه دیگر جزو پروژههای کددار ملی نیست و تقریباً باید با این دست فرمان اجرای این پروژه را منتفی دانست و باید مدیران دولتی بیش از این مردم را چشم به راه سوت قطار قرار ندهند و به صورت رسمی سوت پایان انتظار را بزنند.
استان کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی از کشور بوده که به شبکه راهآهن متصل نیست و در مجموع حمل و نقل درست و حسابی ندارد، راههای زمینی به دلیل نیمه فعال بودن پروژههای چهارخطه به قتلگاه تبدیل شده بسیاری از روستاها هنوز جاده آسفالت ندارند و فرودگاههای یاسوج و گچساران نیز دست کمی از جادهها ندارد، زیرا تنها به چند پرواز در هفته به تهران و بلعکس بسنده کردهاند و در واقع فقط با بهکارگیری و استخدام تعداد زیادی نیروی انسانی یک بار اضافی برای دولت فراهم شده است.
در سالهای اول آغاز عملیات اجرایی راهآهن اقلید -یاسوج اگر دولتیها برای این پروژه اهتمام داشتند با ارز 3500 تومانی یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود تا آن را به سرانجام برسانند، ولی امروز با ارز 60 هزار تومانی حداقل 20 هزار میلیارد تومان معادل بودجه 6 سال استان کهگیلویه و بویراحمد اعتبار میخواهند، پس با این شرایط باید قید اتصال به شبکه ریلی را زد، جز اینکه دولت به جد پای کار بیاید و مردم این دیار را خوشحال کند.
استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب در بخشهای مختلف قابلیتهای کم نظیری دارد، اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است و سالها اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم این دیار است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، استان را از بنبست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود.
یاسوج تنها مرکز استانی که به خط ریلی متصل نیست
استاندار کهگیلویه و بویراحمد میگوید: یاسوج تنها مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست و در صورتی که این استان به راهآهن متصل شود میتواند نقطه میانی کریدور سرخس - اقلید - یاسوج - اهواز به بوشهر قرار گیرد.
یدالله رحمانی اظهار داشت: توسعه شبکه ریلی و زیربناهای راههای اصلی آزادراهها و بزرگراهها در استان از اهمیت زیادی برخوردار است، البته دولت در این زمینه با محدودیت منابع مواجه است میطلبد بستر جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد سرمایهگذار خارجی برای حوزه راهآهن یاسوج اعلام آمادگی کرده و در این زمینه در مرکز کشور نیز موضوع را پیگیر هستند که اعتبارات راهآهن یاسوج از منابع ملی بهخصوص تهاتر نفت تأمین شود.
اتصال یاسوج به راهآهن روی کاغذ ماند
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: اتصال یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به خط راهآهن اقلید تنها در حد حرف و روی کاغذ ماند و کار خاصی نشده است.
شهرام مهدویمطلق در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار کرد: کار خاصی در زمینه ابر پروژه اتصال مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد انجام نشده که بخواهد عملیات اجرایی آن متوقف شود، زیرا این پروژه با گذشت نزدیک به دو دهه تنها روی کاغذ فعال بوده است.
وی با بیان اینکه مطالعات مرحله اول راهآهن یاسوج انجام و فاز دوم نیز در دست اجرا است، عنوان کرد: راهآهن یک پروژه طولانی و زمانبر با اعتبار مورد نیاز بالاست.
مهدویمطلق ابراز کرد: در سفر دوم رئیس جمهور سابق شهید آیتالله رئیسی به استان کهگیلویه و بویراحمد مقرر شد کل مطالعات اتصال مرکز استان به راهآهن انجام و بخشی از عملیات اجرایی نیز آغاز شود و در این راستا مبلغی اعتبار نیز پیشبینی شد.
فرماندار بویراحمد با تأکید بر اینکه عملاً کار اجرایی صورت نگرفته که بخواهد متوقف شود، افزود: شنیدهام که غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نظر دارد و پیگیر بوده که پروژه راهآهن از شیراز به کازرون، گچساران و بهبهان تعریف و اجرایی شود. فقط فاز اول اتصال مرکز استان به راهآهن مطالعه و فاز دوم هنوز کاری انجام نشده است.
اتصال یاسوج به راه آهن منتفی است
محمد بهرامی، نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز میگوید: تا اطلاع بعدی به علت محدودیتهای اعتباری و اولویت موضوع اتصال یاسوج به خط ریلی منتفی است.
جهانگیر شاهینی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز معتقد است: در صورت اجرایی شدن خط آهن یاسوج_ اقلید،کریدور جنوب غرب به شمال شرق در بحث ریل، تکمیل و یک ایستگاه صادرات و واردات مواد اولیه تشکیل میشود.
شیرمحمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفت: نمیتوانم در زمینه سرانجام اتصال مرکز استان به راهآهن صحبت کنم، زیرا در جریان نیستم، در حوزه بنده نیست و مربوط به حوزه راهسازی است.
به گزارش تسنیم، توسعه حمل و نقل اعم از زمینی، هوایی و ریلی از مهمترین شاخصهای توسعه در هر سرزمینی است، زیرا بدون حمل و نقل امکان توسعه در دیگر بخشها وجود ندارد و به نوعی کلید توسعه در دستان تنومند و توانمند حمل و نقل است.
کهگیلویه و بویراحمد با وجود واقع شدن در بین استانهای استراتژیکی همچون اصفهان، فارس، خوزستان و بوشهر از نبود یک شبکه حمل و نقل توسعه یافته در حوزه زمینی، ریلی و هوایی رنج میبرد تا جایی که هنوز بیش از 2 هزار و 100 کیلومتر از جادههای روستایی این استان خاکی است.
نتهای پیام/
∎