به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد، در نشست خبری طرح ملی «جنات» که پیش از ظهر امروز در سالن همایشهای بینالمللی غدیر قم برگزار شد، به تبیین اهمیت و نقش حیاتی تبلیغ در حوزههای علمیه و تأثیرات آن در حفظ هویت فرهنگی کشور به ایراد سخن پرداخت.
وی گفت: موضوع تبلیغ در حوزه علمیه از اولویتهای اساسی است که رهبر معظم انقلاب نیز بهضرورت آن تأکید داشتهاند و اگر به این مهم توجه کافی نشود، دچار استحاله فرهنگی خواهیم شد.
روستا آزاد در این نشست به دیدار جمعی از مبلغین و طلاب حوزههای علمیه با مقام معظم رهبری در تیرماه سال جاری اشاره کرد و افزود: در این دیدار، رهبر انقلاب نکات مهمی درباره تبلیغ در حوزهها مطرح فرمودند، از جمله اینکه اگر تبلیغ در حوزه بهدرستی انجام نشود، آسیبهای فرهنگی جبرانناپذیری به جامعه وارد میشود.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: رهبر انقلاب در این دیدار، تحول در نگاه حوزههای علمیه را نیز یکی از اولویتهای اصلی بیان کردند و این جلسه بهنوعی در ادامه فرمایشات ایشان تشکیل شده است.
وی همچنین بر لزوم داشتن رویکرد جهادی و توجه به نسل جوان در تبلیغ اشاره کرد و گفت: این دیدگاه، پایه و اساس طرحهای تبلیغی آینده را تشکیل خواهد داد.
روستا آزاد تأکید کرد: درگذشته تبلیغ به شیوههای سنتی مانند منبر و نصیحت انجام میشد، اما تحولات فکری و فرهنگی مخاطب امروز ایجاب میکند که شیوههای نوینی در تبلیغ به کار گرفته شود؛ از جمله اینکه تبلیغ باید علاوه بر پاسخ به شبهات، بخشی از آن به فعالیتهای تهاجمی علیه مبانی فکری نظام سلطه اختصاص یابد.
وی با اشاره به سه محور اصلی در طرح ملی «جنات» که باید به متناسب با تحولات بینالمللی، داخلی و فرهنگی تنظیم شود، گفت: نخستین محور، تولید محتوای متناسب با این تحولات است و دومین محور، تنظیم شیوههای تبلیغی اثرگذار بر اساس نیازهای امروز جامعه است؛ محور سوم نیز، تربیت نیروی مولد و اثرگذار در تبلیغ است که بتواند این شیوهها را در میدان عمل به اجرا درآورد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از برگزاری جشنواره نوآوریهای تبلیغی در سال جاری خبر داد و گفت: در سالهای گذشته جشنوارههای مشابهی با تمرکز بر فضای مجازی برگزار شده بود، اما جشنواره فعلی بر ایدههای تبلیغی که امتداد عملی و میدانی دارند، متمرکز است.
وی افزود: این جشنواره فرصتی برای شناسایی خلأهای تبلیغی و تربیت مبلغان کارآمد است و میتواند مقدمهای برای تشکیل شبکههای بزرگ تبلیغی در سراسر کشور باشد.
روستا آزاد با اشاره به حمایت همهجانبه دستگاههای حوزوی و نهادهای فرهنگی از این جشنواره، تصریح کرد: دبیرخانه این جشنواره در مرکز قم مستقر است، اما تمامی نهادهای حوزوی از جمله حوزه علمیه اصفهان و مشهد نیز در برگزاری این رویداد مشارکت دارند.
وی با تأکید بر اینکه رسانهها نقش مهمی در معرفی جشنواره و ترغیب مخاطبان به شرکت در آن دارند، گفت: این جشنواره باتوجهبه گستردگی و تنوع ایدههای تبلیغی و حضور مبلغان خلاق از سراسر کشور، باید به طور گسترده پوشش داده شود تا بتوانیم به اهداف تبلیغی و فرهنگی خود نزدیک شویم.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار امیدواری کرد که جشنواره نوآوریهای تبلیغی به بستری برای ارتقای ایدههای تبلیغی و توسعه فعالیتهای دینی تبدیل شود و افزود: این جشنواره علاوه بر کشور، میتواند بهصورت بینالمللی نیز مطرح شود و ظرفیت آن را دارد که تکرار شود تا ایدههای جدید در قالبهای نو به کار گرفته شوند.
وی با بیان این که شناسایی ظرفیتها و شناخت خلأهای موجود در تبلیغ میتواند مقدمهای برای کانونهای تبلیغی باشد گفت: در پایان آذرماه آثار ارسالی به جشنواره جنات جمعبندی شده و ایدههای تبلیغی در معرض نظارت داوران قرار میگیرد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تعیین پایان آذرماه امسال برای مهلت ثبتنام و پذیرفتن آثار مبلغان در جشنواره جنات گفت: تاکنون نزدیک به 500 نوع آوری تبلیغی در دبیرخانه جشنواره ثبت شده است.
روستا آزاد در پایان از تمامی خبرنگاران و فعالان فرهنگی خواست که با پوشش گسترده این جشنواره، نقش خود را در حفظ هویت فرهنگی و تقویت باورهای دینی مخاطبان ایفا کنند و گفت: رسانهها میتوانند با معرفی ایدههای نوین تبلیغی، بستری برای گسترش و عملیاتیشدن این ایدهها فراهم کنند.
انتهای پیام/
∎