به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این برند سوئدی-چینی حاصل همکاری ولوو و جیلی است که در سال 2016 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز در گوتنبرگ سویس واقع شده است. زمزمه هایی شنیده میشود که این برند قرار است به زودی پا به بازار ایران بگذارد.
برند سوئدی-چینی
برند Lynk & Co با سرمایه گذاری 30 درصدی ولوو و 50 درصدی جیلی در هلدینگ جیلی که 20 درصد باقی مانده سهام این مجموعه را در اختیار دارد تولید می شود. در این جوینت ونچر سوئدی-چینی که طی یک فعالیت استارتآپی برای معرفی محصولات نوآورانه تشکیل شد از پلتفرم های ولوو و مهندسی جیلی برای ساخت محصولات این برند استفاده شده است.
ولوو را تقریبا در همه جای جهان چه در خودروهای تجاری و چه در حوزه سواری به عنوان یک خودروساز مدرن، پیشرو و البته ایمن می شناسند. همکاری یک برند اصیل و ایمن با جیلی چین که البته مدت ها پیش به واسطه تبادل سهام شروع شد باعث ایجاد تحولات اساسی در هویت محصولات جیلی و همچنین تولد برند لینک اند کو شد. شاید بد نباشد به این موضوع اشاره کنیم که جیلی بعد از BYD، چری و گریت وال چهارمین شرکت خودروساز خصوصی بزرگ در چین به حساب می آید.
نام لینک اند کو که از دو بخش Lynk به عنوان نماد اشاره بهCar Interconnected و عبارت & Co با الگو برداری از نمونه های موفق جهان برداشته شده در بین مکالمه ای بین دو مدیر برند جیلی در تاکسی انتخاب شد و سه روز بعد از این مکالمه نام این خودروسازی به ثبت رسید. آمریکایی ها به دلیل شباها این نام با لینکلن در ابتدا انتقاداتی به این نامگذاری داشتند اما بعد تر این موضوع ادامه پیدا نکرد.
لینک اند کو زاده همکاری ولوو و جیلی است و از آنجا که ولوو حدود 30 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد، استفاده از پلتفرم هایش در خودروهای این برند چندان دور از انتظاز نیست. چینی ها همیشه لقمه آماده را بر میدارند و به جای اینکه سال ها تلاش کنند تا به درجه استاندراد ایمنی و کیفیت محصولات ولوو دست پیدا کنند، به سراغ شراکت با آن رفتند و تمام دانش فنی و ایمنی محصولات یک از معتبر ترین خودروسازان جهان را با ایجاد این شراکت از آن خود کردند تا بتوانند با بهای تمام شده بیار کمتر از محصولات ولوو آن را به دست جهانیان برسانند.
شرکت شتابران خودرو همواره با شعار انتخاب محصول Best in Class تلاش کرده محصولات مدرنی را برای بازار ایران انتخاب کند، بعد از تانک 300، پیکاپ مکسوس استار H و لیپ موتور که هر سه برند های شناخته شده ای در سطح بین المللی رفته اند امنون به سراغ یکی از موفق ترین جوینت ونچر های جهان رفته تا این محصولات را نیز برای بازار ایران فراهم کند. لینک اند کو در سطح جهانی برند شناخته شده ای به حساب می آید که با پشتوانه استانداردی ولوو توانسته در بازار های جهانی موفقیت کسب کند و اکنون این برند قرار است در ایران نیز توسط شرکت شتابران خودرو عرضه شود. در ادامه به بررسی سه مدل از این خودروها که قرار است به زودی به بازار ارائه شود خواهیم پرداخت.
03
لینک اند کو 03 ک سدان 4.6 متری است که از موتور 2 لیتری توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم(GDi) بهره می برد. توان خروج این موتور 254 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر کشتارو است و این خروی از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود. فاصله محوری این سدان 1560 کیلوگرمی بیش از 2.7 متر است که این فاصله فضای بسیار خوبی در اتاق خودرو ایجاد می کند.
این سدان بر روی پلتفرم CMA بنا شده که توسط CEVT (China Euro Vehicle Technoloy) توسعه پیدا کرده که در واقع زیر مجموعه ای جیلی در سوئو به حساب می آید. بر رو این پلتفرم 6 مدل موتور بنزینی و 2 مدل قوای محرکه هایبرید نصب می شود و می تواند FWD و AWD باشد. گیربکس های متوعی از 6 سرعته دستی تا 8 سرعته اتوماتیک دو کلاچه نیز با این موتورها همراه خواهند بود که البته نسخه قابل عرضه به بازار ایران احتمالا با قدرتمند ترین موتور و جدید ترین گیربکس ارائه خواهد شد.
لینک اند کو 03 به یک مخزن سوخت 50 لیتری مجهز است و علیرغم بهره گیری از موتور قدرتمند توربو می تواند در هر 100 کیلومتر تنها 6.8 لیتر سوخت مصرف کند.
در لیست سیستم های ایمنی این خودرو علاوه بر سیستم های پایه مثل ABS، CBC و EBD، سیستم کنترل پایداری و کنترل گشتاور دینامیکی(DTV)، سیستم شروع حرمت در سربالایی(HAC)، 6 کیسه هوا، دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی همراه با دستیار ترافیکی(TJA)، هشدار و پیشگیری از تصادف جلو(FCB)، سیستم هشدار و حفظ حرکت بین خطوط، سیستم مانیتورینک فشار باد تارها و سیستم تشخیص و پیشگیری از برخورد با عابر پیاده که یکی از ابتکارات ولوو به حساب می آید به چشم می خورد.
این خودرو در بخش آپشن و امکانات رفاهی نیز لیست مفصلی را ارائه می کند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، مانیتور 12.8 اینچی مالتی مدیا و کلاستر 12.3 اینچی تمام دیجیتال، سیستم صوتی اینفینیتی با 10 اسپیکر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو حالته با قابلیت تصفیه هوای کابین، تنظیم صندلی راننده و سرنشین در 12 جهت به صورت برقی و مجهز به گرمکن و سردکن، پارک خودکار، سانروف پانورامیک و... اشاره کرد.
06 و 06 EM-P
کراس اوور 06 و نسخه هایبرید آن که با نام 06 EM-P شناخته می شود بر روی پلتفرم BMA ساخت جیلی بنا شده اند تشابهاتی با جیلی بینیون، ایکون و پروتون ایکس50 دارد. این خودرو 4.3 متری در نسخه بنین از یک موتور 1.5 لیتری توربو GDi بهره می برد که توان تولید 181 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را داردو این خروجی را از طریق یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو انتقال می دهد.
اما در نسخه هایبرید علاوه بر موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی یک پک باتری برقی 19 کیلووات ساعتی نیز به این خودرو اضافه شده که توان حداکثر را به 295 اسب بخار قدرت و گشتاور تولید شده ا به 578 نیوتن متر می رساند. گیربکس این خودرو نیز مانند بقیه خودروهای هایبرید از نوع DHT است که در سه حالت قابل تنظیم است. پک باتری این خودرو که از نوع لیتیون آهو فسفات است در حدود 28 دقیقه با شارژر سریع از 30 تا 80 درصد شارژ می شود و کمک می کند تا مصف سوخت این خودرو د حالت باتری فول تنها 1.1 لیتر در هر 100 کیلومتر باشد و در بد ترین حالت که باتری ها تقریبا خالی هستند نیز مصرف سخت این خودرو 1720 کیلوگرمی تنها 4.9 لیتر در هر سیکل ترکیبی 100 کیلومتری خواهد بود.
سیستم های ایمنی در این دو خودرو کاملا مشابه هستند و شامل مواردی همچون ترمز ها کمکی ABS، CBC و EBD، سیستم پیشگیری از واژگونی(ARP)، سیستم کمک حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده و سرنشین، پرده ای و جانبی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین360 درجه، رانندگی خودکار سطح 2ونیم به همراه کروز کنترل تطبیقی، رادارد خروج از خط، رادار برخورد از جلو، دستیار رانندگی در ترافیک، سیستم هشدار برخورد با مانع از عقب، سیستم تابلو خوان و سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها خواهند شد.
در موضوع آپشن و سیستم های رفاهی نیز تقریبا این دو خودرو امکانات مشابهی دارند اما در بعضی موارد نسخه هایبرید تا حدودی آپشنال تر است. در هر دو نسخه توربو و هایبرید سیستم استارت دکمه ای و ورود بدون کلید، کلاستر دیجیتا 12.3 اینچی، سنسور نور و باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو حالته با قابلیت تصفیه هوا مابین، تنظیم برقی صندلی راننده در 10 جهت به همراه گرمکن و سردکن و برای صنرنشین جلو در 4 جهت به صورت دستی، شارژر وایرلس، سانروف پانورامیک و نورپردازی داخل کابین وجود دارد اما در نسخه توربو مانیتور 12.3 اینچس است در در حالی که در نسخه هایبرید مانیتنر 14.6 اینچی نصب شده و همچنین نسخه هایبرید 2 بلندکو بیشتر از 6 بلندکو فابریک در نسخه توربو دارد.
خدمات و قطعات
هنوز هیچ خبر رسمی از سوی شرکت شتابران خودرو در خصوص زمان، قیمت و نوع عرضه این خودروها اعلام نشده است. شتابران خودرو یکی از شرکت های نسبتا جدید در حوزه خودرو است که بر پایه تجربه چندین ساله موسسین و مدیران خود فعالیت خود را آغاز کرده و از ابتدای فعالیت بیش از اینکه به فکر فروش و عرضه باشد به موضوع خدمات پس از فروش توجه کرده است. اکنون که هنوز خودروهای این شرت پا به خیابان ها نگذاشته اند، شتابران خودرو علاوه بر تعمیرگاه مرکزی خود در تهران، البرز، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، خوزستان و فارس نمیاندگی های فروش، خدمات پس از فروش و قطعات (3S) افتتاح کرده است. این گستردگی جغرافیایی د اخذ نمایندگی های مجاز نشان از آن دارد که شتابران خودرو بیش از هرچیز بر روی رضایتمندی مشتریان تمرکز کرده است و به همین دلیل نباید نگران خدمات و قطعات خودروها فعلی و آتی این شرکت بود.
نوشته: روزبه نوروزیان
∎