شناسهٔ خبر: 69672733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خرید اتوبوس خارجی چاره رفع کمبود اتوبوس در قم نیست

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: هیچ کلان‌شهری حتی تهران درخصوص خرید اتوبوس‌های خارجی موفق نبوده، بر فرض که این اتوبوس‌ها با قیمت بالا خریداری شود، چه تضمینی است که بتوان آنها را با توجه به اینکه نمایندگی در ایران ندارند، فعال نگه داشت.

صاحب‌خبر -

رضا خانه‌زاد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم با اشاره به چالش تأمین ناوگان اتوبوسرانی در کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: سالانه در کشور 2000 دستگاه اتوبوس درون‌شهری نیاز است، در حال حاضر خروجی‌ تمام کارخانه‌های اتوبوس‌سازی به 1400 عدد هم نمی‌رسد و در 10 سال گذشته نیز همین موضوع بوده است.

وی افزود: این شرایط برای همه کلان شهرها مترتب است و یک عقب افتادگی سالانه در کل شهرداری‌های کشور ایجاد می‌شود و فقط برای قم نیست.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه هیچ کلان‌شهری حتی تهران در خصوص خرید اتوبوس‌های خارجی نتوانسته است موفق باشد و اگر یک کلان‌شهری در این زمینه موفق بود قم نیز آن کار را انجام می‌دهد، اضافه کرد: خرید اتوبوس‌های خارجی مشکلات زیادی دارد، اول اینکه تخصیص ارز به این موضوع دشوار، پیچیده و در سطح ملی است.

خانه‌زاد یزدی تاکید کرد: مسئله دیگر این است که خرید اتوبوس‌های خارجی ریسک است، به این معنا که برای اتوبوس‌های کار کرده با عمر مفید زیر پنج سال با توجه به تحریم‌های کنونی کشور چگونه باید قطعات تهیه کرد، آیا سیستم نگهداری کنونی سازگار با این اتوبوس‌ها در قم وجود دارد یا خیر؟

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی اتوبوس اسکانیا در شهر قم وجود دارد که بُردهایی وارداتی دارند و با توجه به اینکه در صنایع نظامی کاربرد دارد، امکان ورود به کشور وجود ندارد، آیا در این فضا خرید خارجی بازهم به نفع مردم قم است؛ باید به این سوالات پاسخ داد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: اگر حتی اتوبوس‌های خارجی با قیمت بالا خریداری شود چه تضمینی است که بتوان این اتوبوس‌ها را با توجه به اینکه نمایندگی در ایران ندارند فعال نگه داشت، به نظر نمی‌آید که خرید خارجی موجب بهبود عملکرد در شهر قم شود.

خانه‌زاد یزدی در خصوص نقش دولت برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: یکی از مباحثی که در شورا نیز مطرح شد این بود که سال 1400 تعداد 99 دستگاه اتوبوس طی توافقی با سازمان شهرداری‌ها در اختیار قم قرار گیرد و با تلاش‌هایی که شد بیشترین درصد تخصیص اتوبوس در کشور را قم دریافت کرد و 50 دستگاه اتوبوس وارد قم شد.

وی با اشاره به اینکه 25 درصد هزینه اتوبوس‌ها را شهرداری قم پرداخت می‌کند و 75 درصد دیگر از طریق تهاتر نفت صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به مشکلات تهاتر نفت مابقی تخصیص‌ها به کل کشور اختصاص نیافت و آن تفاهم‌نامه نیز به هم خورد و 49 دستگاه وارد شهر نشد.

معاون شهردار قم تاکید کرد: هرچند تلاش‌ها هنوز متوقف نشده است، در کنار تأمین اتوبوس نو موضوع بازسازی اتوبوس‌ها نیز مطرح شد، به نحوی که سال گذشته 14 دستگاه بازسازی و در سال جاری نیز 25 دستگاه اتوبوس شهری قم در صف بازسازی تمام و کمال هستند.

خانه‌زاد یزدی افزود: امیدواریم آن 49 دستگاه نیز تأمین شود و بتوان نهضت به‌روزرسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر قم را ادامه داد.

انتهای پیام/