عصر ایران ــ دو ماه پیش، در سپتامبر، یک شرکت ژاپنی به‌طور غیرمنتظره‌ای در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفت. انفجار تعداد زیادی پیجر و بی‌سیم واکی‌تاکی در لبنان، جان حدود ۴۰ نفر را گرفت و بیش از ۳۴۰۰ نفر، از جمله غیرنظامیان، را زخمی کرد. شایعات اولیه حاکی از آن بود که این دستگاه‌ها ساخت همین شرکت ژاپنی هستند و هدف این انفجارها، افراد مرتبط با حزب‌الله لبنان بوده‌اند. رسانه‌ها، اسرائیل را مسئول این حادثه دانستند، هرچند این رژیم هنوز رسماً مسئولیت آن را نپذیرفته است.
گزارش را این‌جا ببینید
برای بررسی شدت انفجار، آزمایشی با دستگاه‌هایی مشابه پیجرهای ساخت شرکت ژاپنی انجام شد. رایان موریس، کارشناس مواد منفجره، پیجری را به عروسکی متصل و منفجر کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که انفجار بی‌سیم‌های واکی‌تاکی در لبنان بسیار قوی‌تر بوده است. ظاهراً مواد منفجره پلاستیکی با شدت مناسب عملیات نظامی، درون این دستگاه‌ها جاسازی و با دریافت سیگنال فعال‌سازی، منفجر شده بودند. موریس، با اشاره به سادگی ابزار مورد استفاده و پیچیدگی برنامه‌ریزی این عملیات، بر مقیاس وسیع آن تأکید کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات امنیتی غربی، سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) را طراح این عملیات معرفی کرد و مدعی شد موساد این پیجرها و بی‌سیم‌های حاوی مواد منفجره را با قیمت پایین در بازار سیاه به حزب‌الله فروخته است. مقامات اسرائیلی هنوز در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند، اما دولت لبنان تأیید کرده است که این وسایل از خارج وارد شده‌اند.
پیگیری‌ها، به کارخانه‌ای در شهر اوزاکای ژاپن منتهی شد. اینوموتو یوشیکی، مدیر اجرایی شرکت ایکوم، با ابراز شوک و انکار هرگونه سابقه سوءاستفاده از محصولاتش، تأکید کرد که این دستگاه‌ها ساخت شرکت او نیستند و در واقع کپی محصولات اصلی هستند. او توضیح داد که تولید سالانه یک میلیون واکی‌تاکی و سایر محصولات ارتباطی این شرکت، کاملاً در داخل ژاپن و تحت کنترل دقیق انجام می‌شود و امکان جاسازی مواد منفجره در آن‌ها وجود ندارد. هر دستگاه پس از بسته‌بندی، به‌دقت وزن می‌شود و حتی چند گرم اضافه وزن، مانع خروج آن از کارخانه می‌شود. این شرکت همچنین مصرف‌کنندگان نهایی محصولات خود را بررسی می‌کند تا از عدم استفاده نظامی آن‌ها اطمینان حاصل کند.
بی‌سیم‌های حاوی مواد منفجره، کپی محصولات این شرکت ژاپنی بودند که تولید آن‌ها ۱۰ سال پیش متوقف شده است، اما مدل‌های کپی آن‌ها هنوز در بازار آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه موجود است. یوشیکی توضیح داد که تلاش‌های شرکت برای جلوگیری از کپی‌کاری، از جمله استفاده از کدهای QR و راه‌اندازی وب‌سایت تأیید اصالت، بی‌نتیجه بوده است و کپی‌کاران همواره از آن‌ها پیشی گرفته‌اند. او پس از این انفجارها، بر اهمیت خرید محصولات اصلی برای مصرف‌کنندگان تأکید کرد.
در پایان، فوکودا میسترو، کارشناس این حوزه، پیشنهاد داد شرکت‌هایی از این دست، سیستمی برای جلوگیری از سرقت و سوءاستفاده از محصولات خود طراحی کنند و در صورت مشاهده محصولات کپی در بازار، با برگزاری کنفرانس خبری، به مردم اطلاع‌رسانی کنند. با این حال، او اذعان داشت که جلوگیری کامل از ورود کالاهای کپی به بازار دشوار است و تنها راه حل، اطلاع‌رسانی عمومی در مورد وجود این کالاها در بازار است.