شفقنا- مراسم تجلیل و پاسداشت استاد حسین انصاریان همزمان با سالروز 80 سالگی وی، با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آیت الله حسینی بوشهری نایب رئیس مجلس خبرگان و جمعی از مقامات کشوری و لشکری، عصر امروز (پنجشنبه) در تالار وحدت تهران برگزار شد.
گزارش تصویری: مراسم پاسداشت استاد حسین انصاریان
به گزارش شفقنا، در ادامه گزارش مراسم تجلیل از استاد انصاریان را می خوانید:
استاد انصاریان: محبت و مهرورزی به هر انسانی جواب خیلی عالی داده است
حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان به سخنرانی پرداخت و گفت: زبان سپاسگزاری از شما ندارم؛ از رئیسجمهور محترم، رئیس محترم مجلس و وزیر فرهیخته و دانشمند ارشاد. بنا نبود من سخنرانی کنم ولی برعهده من گذاشتند اجازه گرفتم ۱۰ دقیقه داستانی را که در یکی از شهرهای معروف ایران برای من اتفاق افتاد برای رفع خستگی شما عرض کنم. از ابتدای جوانی تاکنون با این آیه عمر گذراندم: «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ».
وی ادامه داد: ما با کافران و منافقان به شدت مخالفت داریم و باید داشته باشیم از باب تبری اما رحماء بینهم یعنی بین جامعه اسلامی که مومن کامل، مومن متوسط و ضعیف و مرد و زن گنهکار دارد. وظیفه ما وظیفه رُحمایی است. در طول عمرم محبت و مهرورزی به هر نوع قشری و هر انسانی جواب خیلی عالی داده است و اگر بشود این مهر و محبت را از طریق صدا و سیما در کشور عمومی کنیم که همه عاشق هم زندگی کنند و مهربان به یکدیگر باشند یقیناً با تجربهای که دارم بسیاری از مشکلات قابل حل است. در یک شهر مشهور ایران ۱۰ شب منبر دعوت داشتم. دو روز مانده به آخر منبر این حادثه اتفاق افتاد روز هفتم منبر بود که یکی از روحانیان شهر دیگری به من زنگ زد و گفت نزدیک ما آمدی چرا به من خبر ندادی؟ گفتم حالا که خبر شدی دوست داری بیا… و وی آمد. دو روز مانده به آخر منبر به من گفت از دست تو خسته شدهام از صبح که بیدار میشوی مینویسی نماز ظهر میخوانی، غذا میخوری و نیم ساعت میخوابی و بعد مینویسی تا وقت منبر من ناراحتم. گفتم مشکلی نیست قلم را زمین گذاشتم. ایام حضور منافقان هم بود. گفتم برویم قدم بزنیم. ۱۰ دقیقه از قدم زدن ما گذشته بود فولکس واگنی نو ترمز کرد و راننده لباس نازک شیک آستین کوتاه پوشیده بود و خیلی به خودش رسیده بود بلند گفت کجا میروی؟ گفتم هرکجا شما بروی؟ گفت بیا بالا. این روحانی بزرگوار ترسید عبای من را از بغل کشید که سوار نشو به او گفتم تو پشت بنشین. نمیخواست بیاید اما من مجبورش کردم و سوار ماشین شد. راننده گفت حالا کجا ببرمتان گفتم هر جا دلتان بخواهد گفت من تنهام، لاستیک فروشم، وضعم هم خوب است و ازدواج هم نکردهام برویم خانه ما. گفتم برویم. در آینه دیدم رنگ دوست روحانی من پریده و فکر کرد که به قتلگاه میرویم.
انصاریان ادامه داد: به خانه او رفتیم چهار طرف خانه عکسهای نیمه عریان ستارگان هالیوود، ایران، مصر و … بود. دوست شیخم به من گفت؛ من کجا را نگاه کنم چه طوری اینجا مینشینی؟ به شوخی گفتم شیخ تو میدانی که قیامت حوری به ما نمیدهند حداقل اینجا بهره ببر. جوان داخل آمد و گفت خیلی از اخلاق تو خوشم آمد در یخچال چند مدل شراب خارجی هست هر کدام را میخواهی بیاورم. تریاک هم دارم صد درصد خالص. گفتم: من نمیگویم که مشروب نیاور تریاک نیاور اما چون یک ساعت به غروب مانده رفیقی دارم در شهر شما خیلی عاشق او هستم با او اول اذان دم مسجد جامع شهر قرار دارم اگر مشروب بخورم و تریاک بکشم بوی شراب و تریاک از من به رفیقم برسد رابطهاش را با من قطع میکند و من تحمل فراق او را ندارم. چای و میوه خوردیم و بیرون آمدیم. دم مسجد جامع آمد وقتی که ترمز کرد مؤذن داشت میگفت؛ اشهد ان لا الله الا الله. گفت رفیقت آمده؟ گفتم بله. گفت کو؟ گفتم اسمش را دارند میبرند. اشهد ان لا الله الا الله… اگر من مشروب میخوردم و تریاک میکشیدم با او میخواستم چه کنم؟ گفت فردا بیایم شما را در شهر بگردانم گفتم بیا. فردا آمد و سوار شدیم. گفت والله تمام عکسها را آتش زدم، مشروبها را در چاه ریختم و تریاکها را نابود کردیم تو از دیروز تا حالا من را کشتهای. ما را به مناطق سرسبز شهر برد و برگرداند. شب آخر مراسم کمیل اعلام کرده بودند. گفتم بیا و او را به کمیل بردم. از کلاس ششم تا حالا کمیل را در تاریکی مطلق میخوانم. او را هم کنار خودم نشاندم. کمیل تمام شد چراغها را روشن کردند پای چشم این جوان از بس گریه کرده بود زخم شده بود هر کاری کرد اسمم را به او نگفتم و خداحافظی کردم و برگشتم. شش ماه بعد به مشهد رفتم و دیدم همان روحانی در مشهد است. گفت همان جوان را در حرم دیدم لباس مناسب داشت و به من گفت خانه و مغازه را فروخته و کنار امام رضا(ع) آمده و ازدواج کرده و با همسرش نماز شب میخوانند. اگر رفیقت را دیدی خوشحالش کن و بگو آدم شدم.
انصاریان در پایان سخنانش دعا کرد و گفت: خدایا به حقیقت اباعبدالله همه عالم را با نابودی اسرائیل و هم پیمانانش خوشحال کن. تمام دستاندرکاران را توفیق علم کامل و خدمتگذاری عنایت کن و رهبر و مردم را از هر حادثه تلخی حفظ فرما.
![](https://fa.shafaqna.com/media/2024/11/1-19-6-800x533.jpg)
رئیس جمهور گفت: برای مردم بر اساس عدالت و انصاف حرف میزنیم و کار میکنیم، نه فقط برای سهمخواهی خودمان.
به گزارش شفقنا، «مسعود پزشکیان» عصر پنجشنبه در مراسم پاسداست استاد حسین انصاریان همزمان با سالروز ۸۰ سالگی وی در محل تالار وحدت وزارت کشور، افزود: نمیشود که مدرسه، دانشگاه، رسانه، کتاب، صدا و سیما دست ما باشد و در جامعه این مشکلات را داشته باشیم؛ باید برگردیم و ببینیم که چرا اینگونه شد؟
وی اظهار داشت: چرا وقتی استاد بزرگوار به منبر میروند و حرف میزنند در خیابان هم مردم مینشینند که گوش میدهند و تغییر پیدا میکنند، اما وقتی من حرف میزنم این اتفاق نمیافتد؟
پزشکیان ادامه داد: آنچه که رفتار من نشان میدهد گویاتر از گفتار و زبان من است. به خاطر حرف استاد نبود که آن انسان منحرف هدایت پیدا کرد بلکه به خاطر رفتارش بود و این آن چیزی است که ما در بین خودمان و بزرگانمان و کسانی که باید باشند کم داریم.
پزشکیان تاکید کرد: نمی شود با محصل و دانشجو برخورد نامناسبی کرد و او از ما دور شود و ما را قبول نکند، مشکل از دانشجو و محصل نیست، مشکل من هستم که بلد نیستم به او با رفتارم محبت، اخلاق و انسانیت، گذشت و عدالت و صداقت وانصاف را نشان بدهم.
وی اضافهکرد: وقتی او در عمل من بیانصافی ببیند نمیپذیرد، هر چقدر هم حرف بزنم و آیه بخوانم و حدیث بگویم او از رفتار من میفهمد که من به او چه میگویم. عملکرد در حاکمیت است که میتواند مردم را جذب یا دفع کند.
رئیس جمهور تاکید کرد: این نیاز امروز جامعه است که استادانی مانند استاد انصاریان در جامعه گسترش پیدا کند و دیده شود و ما اینگونه انسانها را کم داریم و به همین دلیل باید حضور ایشان را ارج بنهیم.
وی ادامهداد: هر چقدر حرف بزنم و تبلیغ کنم اما مردم ببینند که اطرافیانم را به قدرت میرسانم و به فکر سایرین نیستم، حرف و عمل من را باور نمیکنند.
وی با اشاره به اینکه اسلام دین رحمت، عدالت و انصاف است، بیانداشت: نیاز نیست با هر رفتار بدی برخورد خشن کرد؛ میشد با رفتار آرام هر موضوعی را حل کرد.
پزشکیان تاکید کرد: باید طوری رفتار کرد که برای امامان و پیشواهایمان باعث آبرو باشیم.
رئیسجمهور خاطرنشانکرد: در حضور اساتید صحبت کردن در عزت و سربلندی استاد عزیزمان حاج حسین انصاریان، کار خیلی سختی است.
وی با بیان این که رفتار شیخ حسین انصاریان تغییر در انسانها ایجاد کرده است، نه نوشتار و حرفهای او، گفت: انسانهایی مانند شیخ حسین انصاریان باید در جامعه دیده و شناخته شوند و ما اینگونه استادان را کم داریم .
وی گفت: دو موضوع را می خواهم اینجا مطرح کنم. داستانی را که استاد اینجا گفتند در حقیقت رفتاری بود که نیاز به گفتن نداشت. عملکرد و رفتار گویای آن چیز است که طرف یاد بگیرد و بفهمند.
رئیسجمهور ادامهداد: صدها کتاب مینوشت و صدها منبر سخنرانی می کرد، گویای رفتاری نبود که با رفتارش طرف مقابل را وادار می کند که در برابر این رفتار کوتاه بیاید و دگرگون شود؛ مشکلی که ما داریم آن رفتار است.
وی اضافهکرد: بعد از جنگ احد آیه ای نازل شد، وقتی که رسول خدا را تنها می گذارند و تا دم شهادت رسول خدا و همراهانش مانده بودند. بعد از اینکه کفار می روند و مسلمانان جمع می شوند، همان آدم هایی که فرار کرده بودند، همان آدم هایی که رسول خدا را تنها گذاشته بودند و همان گروهی که در حقیقت رها کرده بودند، آیه میآید که به خاطر لطف خدا بود که تو با آنان ملایم بودی. بگذر از آنها اگر با آنها با غلظت، خشونت و با اخلاق نامناسب برخورد میکردی دور تو جمع نمی شدند. رسول خدا حرف می زند، حرف خدا را می زند. اگر با اخلاق خوب به آنها نمیگفتی دور تو جمع نمی شدند.
پزشکیان اضافهکرد: آیا ما میتوانیم با اخلاق و رفتار بد و با برخورد خشن جامعه را به راه راست هدایت کنیم؟ او که حرف خداست، حرف خدا را با اخلاق بد میگفتی دورتو جمع نمیشدند. بنابراین معلوم نیست این حرف ای ما چقدر درست است چقدر ناصواب. رفتار ما چقدر مناسب است چقدر نامناسب است. انتظار اینکه جامعه این رفتار ما را بپذیرد اگر ضد ما نکند آنها را هدایت نمی کند.
وی اظهار داشت: خدا می گوید که تو بگذر از آنها و دوباره با آنها مشاوره کن وقتی با هم جمعبندی کردید به اصطلاح به خدا توکل کنید و کار را انجام بدید؛ بنابراین آن رفتار بود که باعث شد اسلام در همه منطقه و در دنیا اینگونه نفوذ و جایگاه پیدا کند اگر غیر از این عمل میکردیم نمیشد.
رئیس مجلس: استاد انصاریان هیچگاه از نصیحت مشفقانه و همدلانه کوتاهی نکردهاند
رئیس مجلس شورای اسلامی «عقلانیت انقلابی» را یکی از ویژگیهای اساسی استاد حسین انصاریان دانست و گفت: عقلانیت انقلابی از سویی در مواجهه با هرگونه تحجر صف آرایی میکند و از سوی دیگر کنشگری سیاسی روحانیت را محدود به مخالفت یا حمایت از نظام نمیکند.
محمدباقر قالیباف عصر پنجشنبه – ۱۷ آبان – در مراسم پاسداست استاد حسین انصاریان که در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: تاریخِ پر فراز و نشیب شیعه را که مرور میکنیم همواره بر آسمان آن ستاره درخشان روحانیت شیعه را می بینیم که در مواجهه با حکّام جور و هرگونه انحراف در معارفِ دینی و رنجهای فراوان تودههای مردم از هر صنف و قوم و قبیله ای خود را در مهلکه انداخته و لنگرگاهِ اهالیِ و رنج و دغدغه بوده اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخِ ایران در هزار سالِ گذشته همواره شاهدِ عالمانی بوده که حتی لحظهای راحت طلبی را دنبال نکردند و در انتظارِ دیوانسالاران برای رفعِ حوائجِ مردم نماندند و برای ترویجِ معارف دین قرآن و اهلبیت (ع) تنها به خطابه هایِ علمی بر فرازِ منبرها بسنده نکردند، بلکه در کنارِ تبیین ترویج تذکر و نصیحت مصداق کامل دعوت عملی مردم به دین خدا و شاهدی بر این فرمایشِ امام صادق (ع) بودند که « کونُوا دُعَاةࣰ لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ».
وی افزود: امروز در این جا جمع شده ایم تا دربارۀ کسی صحبت کنیم که سیره و سلوک و مَشیِ فردی و اجتماعی او و کنشگریِ سیاسیِ او باز نمایی حقیقی از همان چیزی است که ما بهعنوانِ علمِ نافع از آن یاد میکنیم همانگونه که در دعای شریف میخوانیم «ربَ زِدْنِی عِلماً وَ عَمَلاً صالحاً و اَلحِقنی بالصّالِحین».
قالیباف تصریح کرد: حضرتِ امام خمینی (ره) در مقدمۀ کتابِ «شرحِ چهل حدیث» مطلبی را به این مضمون مطرح میکنند که علمِ دین و روایتِ حدیث و علم اخلاق برایِ تغییرُ و عمل در حوزه فردی و توسعۀ آن در مسیر اجتماعی است وگرنه بر علمِ بدون عمل هیچ اثری مترتب نیست.
رئیس قوه مقننه گفت: آوازۀ شیخ حسین انصاریان از دهه ۵۰ در بینِ آحادِ مردم طنینانداز شد جنوبِ شهرِ تهران بارها جوانِ فاضلِ امام حسینی ای را دیده بود که دستگیرِ مردان و زنانِ نا امید میشد و در کنار ترویج معنویت و اخلاق حل مشکلات مردم بخشِ مهمی از دغدغه هایش بود. ایشان در سال هایِ پیش از انقلاب مقابله با رژیم طاغوت را محدود به مبارزات معمول سیاسی نکرد، بلکه شیوۀ علمایِ سلفِ خود را در ارائه یِ خدمات اجتماعی به مردم پی گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استاد انصاریان در سالهای پیش از انقلاب مقابله با رژیم طاغوت را محدود به مبارزات معمول سیاسی نکرد، بلکه شیوه علمای سلف خود را در ارائه خدمات اجتماعی به مردم پی گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی «عقلانیت انقلابی» را یکی از ویژگیهای اساسی استاد انصاریان دانست و گفت: عقلانیتِ انقلابی در ترویجِ دین و مکتب اهلبیت طبعاً دارای بروز و ظهوری است که از سویی در مواجهه با هرگونه تحجر صفآرایی میکند و از سویی دیگر کنشگریِ سیاسیِ روحانیت را محدود به مخالفت یا حمایت از نظام نمیکند.
قالیباف افزود: ایشان آنچنان که تضعیفِ نظامِ جمهوری اسلامی را روا نمیدارد طیِ این سالها هیچگاه از نصیحت مشفقانه همدلانه و امیدبخش نسبت به این نظامِ مقدس کوتاهی نکرده اند.
رئیس مجلس گفت: شاخصۀ دیگرِ عقلانیتِ انقلابیِ حاج شیخ حسین انصاریان این است که در برابرِ تفکراتِ فرقهای و محفلی که میخواهند دین را دچارِ محدودیت کنند و از کنشِ سیاسی و اجتماعیِ آن جلوگیری کنند یا تفکرات نوگرایانۀ اهل مسامحه و تساهل که دینِ اسلام را به یک طریقتِ صرف تقلیل میدهند قد علم می کند.
وی افزود: عقلانیتِ انقلابیِ استاد انصاریان نه تنها مردم را به خوب و بد تقسیم نمی کند بلکه نگاهِ محبت آمیزش همانندِ خورشید بر همگان حتی بر آنکه به ظاهر از مناسکِ دینی فاصله گرفته است میتابد و چنان با کرامت با کسی که خود را گناهکار می داند برخورد میکند که امیدوارانه به التزامِ دینی پایبند می شود.
قالیباف تاکید کرد: نکته ای دیگر دربابِ عقلانیتِ انقلابیِ شیخ حسین انصاریان میگویم تا الگویی باشد برای طلاب عزیز جوان مان: من در این چهار دهه شاهدم که او در بزنگاههایِ سیاسی و وقایعِ اجتماعی که جمهوریِ اسلامی با آن مواجه بوده دچار قبض و بسط یا افراط و تفریط نشده است چرا که از بن دندان به نظام فکریِ حضرتِ امام مبتنی بر اسلامِ نابِ محمدی معتقد است و این خصیصه باعث شده با تکیه بر مبانی محکم از وسعت مشرب سیاسی برخوردار باشد و همچنین معنای انقلابیگری را وسعت ببخشد.و شما میدانید امروز یکی از نیازهایِ جدی روحانیت در تعامل با تودههایِ مردم و نخبگان در صنوفِ مختلف توجه به این سبکِ فکر و عملِ سیاسی است.
رئیس قوه مقننه اظهار داشت: بواسطۀ بیش از ۱۵ سال خدمت در پلیس و شهرداری تهران آشنایی خوبی نسبت به لایه های پنهان و آشکار آسیب های اجتماعی و فرهنگی دارم من در شهرداری نسبت به معضلات اجتماعی منطقه به منطقه، محله به محله و کوچه به کوچ شهر تهران اشراف پیدا کردم و می توانم با صراحت بگویم تهران همین چهره به ظاهر شاداب و زیبایی که عموم مردم می بینند نیست
وی ادامه داد: من چه به واسطه سوابق کاریِ قبلی و چه به واسطۀ وظایفی که امروز در حوزۀ قانونگذاری دارم با تمام وجود درک می کنم که امثالِ همین استاد انصاریان ها بوده اند که با روحیۀ عرفانِ عملی ای که دارند در مقاطعِ مختلفِ تاریخی بیادعا خاموش و خالصانه با اعتبار و آبرویی که از یک عمر خواندنِ دعایِ کمیل کسب کرده اند و آن را خرج مردم میکنند باعث می شوند مسئولینی مثل من وظیفۀ خود را برای رسیدگی به مردم تشخیص دهند و ظرفیت هایی را که دارند برای حل مشکلات اقشار آسیب پذیر به کار گیرند.
قالیباف خاطر نشان کرد: مروری بر کارنامه علمیِ این عارفِ عالم باعث تحیر بسیاری از اندیشمندان شده است، اما وجهِ تمایزِ این عارفِ عامل مردمی بودن ایشان است بطوری که با همۀ وزن علمی و با داشتنِ قریب به ۱۴۰ اثرِ ارزشمند هیچ گاه حاضر نشدند ارتباطِ خود با مردم را کمرنگ کنند و جلسات وعظ مناجات خوانی و روضه خوانی را به عنوان اصلی ترین وظیفۀ یک عالم دینی ادامه داده اند.
وی گفت: امروز میتوانستم طبق رسمِ اینگونه مراسم ها فهرست کتب و تالیفاتِ ارزشمند ایشان را برای حضار محترم بازگو کنم، اما شایسته تر دیدم به عنوانِ یک پامنبریِ چهل ساله که امروز نمایندۀ مردم شریف و قدردانِ تهران است راوی بخش کوچکی از ویژگیهای این عارف عالم مردمی باشم و شهادت دهم به اینکه ایشان چه انسان هایی را که به صراط مستقیم هدایت کردند و چه گره هایی را که از زندگی نیازمندان باز کردند.
قالیباف توضیح داد: بیش از ۶۰ سال جهادِ علمی ترویج مکتبِ اهلبیت (ع) و معارف قرآنی دستگیری از افتادگانِ اخلاقی اقتصادی سیاسی و عقیدتی و به حق طبیب دوار بودن ارمغانی است که در اثر مداومت بر روضهخوانیِ سیدالشهدا (ع) نصیب مردی شده است که امروز در آستانۀ هشتاد سالگی قرار دارد.
وی در پایان گفت: جناب استاد انصاریان حاج شیخ حسین انصاریان مردم رزمنده و همسنگر دفاع مقدس زادروزتان را تبریک میگویم و دوام توفیقاتتان را از خداوندِ منان خواستارم.
وزیر فرهنگ و ارشاد: استاد انصاریان معتقدند بستر عرضه دین «اخلاق و عرفان» است
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از این استاد اخلاق به موجب اینکه اجازه برگزاری این بزرگداشت را دادند، اظهار کرد: استاد انصاریان نیازی به معرفی ندارند، ایشان با منبر و خطابه معرفی میشوند و خدمات و تاثیرات زیادی را هم داشتهاند.
وی ادامه داد: استاد انصاریان یک عالم اسلامی و مجتهد و محقق بزرگ است که سالیان سال دروس عالی حوزه را در خدمت اساتید بزرگ کسب کردند و اساتید بزرگی ایشان را از نظر علمی تایید کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: استاد انصاریان یک مکتب اخلاقی را در ۶۰سال گذشته ساخته و پرداختهاند، این مکتب اخلاقی ابعاد و اجزایی دارد، اولین بعد آن این است که ایشان اعتقاد دارند که بستر عرضه دین «اخلاق و عرفان» است و اگر میخواهید جامعه و فرد متدین پرورش دهید باید از مسیر اخلاق و عرفان این کار را بکنید.
صالحی یادآور شد: بعد دوم این است که ایشان اسلام را با طعم محبت و عاطفه به مردم منتقل کردند، در واقع براساس آموزههای ایشان طعم محبت و عاطفه را نباید از تربیت دینی بگیریم.
به گفته وی، استاد انصاریان در طول ۶۰ سال گذشته در تربیت فردی و اجتماعی نقش مهمی داشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باذدکر خاطرهای از شیخ حسین انصاریان بیان کرد: استاد انصاریان در خاطرات خود بیان کردند که روزی به حرم امام رضا(ع) رفتم و در احوالت شخصی خودم بودم که ناگهان یک نفر دست بر شانه من گذاشت و من را از حال خودم بیرون آورد و دیدم یک روحانی است، آن روحانی به من گفت آقای انصاریان من اگر الان لباس روحانیت خود را در بیاورم اثرات خالکوبی در بدن من را خواهید دید، من یک دزد بودم و با یک دزد دیگر شب احیاء رفتیم برای دزدی که به یک جمعیت زیادی اصابت کردیم که پای منبر شب احیای شما نشسته بودند، ما هم گفتیم بنشینیم و ببینیم که صحبتها شما چیست که این تعداد از مردم در خیابان نشستند، بعد از پایان سخنرانی شما من و دوستم تصمیم گرفتیم که دزدی را کنار بگذاریم.
صالحی گفت: کلامی که تا این حد میتواند نافذ باشد ریشه در مبانی نظری و اسلوبی و نفس پاک یک نفر دارد.
آیت الله حسینی بوشهری: استاد انصاریان از مرزبانان اعتقادی و اخلاقی است
آیتالله حسینی بوشهری نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه این مراسم در سخنانی درباره نقش استاد حسن انصاریان در حوزه دین و اخلاق گفت: استاد انصاریان محقق، مفسر، دارای ذوق و قریحه شعر و اهل ادب و صاحب نثر روان و صاحب تالیفات گرانسنگ است.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: او شخصیتی است که حقیقتاً تمام عمرش را وقف دین و مرزبانی اعتقادی و اخلاقی کرده است.
وی خطاب به استاد انصاریان گفت: به شما تبریک میگویم که نام شما در زمره مرزبانان اعتقادی و اخلاقی است که چه افتخاری از این بالاتر است.
حسینی بوشهری بیان کرد: ما گاهی مرزبان جغرافیایی داریم مانند سربازان عزیزمان، و گاهی مرزبانان ما مرزبانان اعتقادی و اخلاقی اند. بنده بر این باورم که اگر مرزبان اعتقادی و اخلاقی و فرهنگی در جامعه ما نباشد زمینه برای مرزبانی از مرزهای جغرافیایی هم نیست.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز تمام تلاش دشمنان ما گرفتن تفکر دینی از نسل جوان و امیدهای آینده ما است تا اگر روزی خواستند به سرزمین ما بتازند کسی به عنوان پاسدار مرزهای جغرافیایی نباشد چون انگیزه را از او گرفتند.
غلامرضا اعوانی رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه دین نوری است که انسان حق را از باطل تشخیص میدهد، خاطرنشان کرد: کسانی که ایمان ندارد از حیات روحانی و الهی محروم خواهند بود، قرآن «ایمان» را نور الهی میداند و نور الهی است که طلوع میکند و در نفس انسان مومن تجلی پیدا میکند.
وی افزود: خداوند نور مطلق و نامتنهای است و در شرافت انسان همین بس که هیچ موجودی به جز او نمیتوان خداوند را با تمام اسماء و ویژگیهایش بشناسد.
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران ضمن تشکر از برگزاری این مراسم بزرگداشت تاکید کرد: دعوت استاد انصاریان به موعظه حسنه برای ایجاد اخوت، مودت و وحدت و همین طور تاکیدشان روی اصول دین، قابل تحسین است.
رونمایی از تمبر یادبود و آثار جدید شیخ حسین انصاریان
در این آیین و با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی علاوه بر رونمایی و امضای تمبر یادبود استاد انصاریان از اثر جدید ایشان که مجموعه پنج جلدی سفینه سجادیه که شرح دعاهای امام سجاد است، رونمایی شد.
همچنین یک کتاب درباره سیر سلوک، یک کتاب درباره نظام تربیت در اسلام و یک کتاب با موضوع خانواده در اسلام از آثار استاد انصاریان در این مراسم رونمایی شد.