جهان صنعت نیوز، بازار خودروهای داخلی این روزها در حالی به ثبات نسبی رسیده که سایر بازارهای مالی، بهویژه ارز و طلا، شاهد نوسانات چشمگیری بودهاند. برخلاف این روند در بازارهای موازی، بازار خودرو در آرامش نسبی به سر میبرد و تغییرات قیمتی در آن بسیار محدود است. با وجود این آرامش، رکود و کاهش معاملات همچنان بر بازار حاکم است. به گفته کارشناسان، علت این وضعیت را میتوان در بیاعتمادی خریداران به ثبات اقتصادی و اثرات شرایط سیاسی جستجو کرد؛ چرا که نوسانات ارز و اخباری که بر بازارهای مالی تأثیر میگذارند، در بازار خودرو به افزایش تقاضا یا رشد قیمتها منجر نشده و این بازار را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده است.
بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از بازار خودرو، بازار در رکود نسبی به سر می برد به طوری که از میان محصولات ایران خودرو، تنها رانا پلاس و سمند سورن افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی داشتند، همچنین هایما نیز نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون تومان گران تر شده بود. در ادامه به بررسی آخرین قیمت محصولات ایران خودرو می پردازیم:
قیمت آریسان صفر مدل ۱۴۰۳ ارتقا یافته امروز به حوالی ۴۳۲ میلیون تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته یک میلیون تومان کاهش قیمت داشت.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲، ۶۴۵ میلیون تومان قیمت خوردقیمت این خودرو نسبت به روز گذشته هیچ تغییری نداشته است.
قیمت پژو ۲۰۷ ارتقا یافته دنده ای سال ۱۴۰۳ نیز ۷۵۰ میلیون تومان شد. این خودرو نیز نسبت به روز گذشته تغییری قیمتی ندارد.
قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک صفر مدل MC سال ۱۴۰۲ ۸۵۰ میلیون تومان شده است این خودرونسبت به معاملات دیروز هیچگونه افزایش و یا کاهشی نداشت.
قیمت تارا اتوماتیک V۲ سال ۱۴۰۳ ۸۹۵ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته بدون تغییر باقی مانده است.
قیمت تارا دنده ای V۱ نیز ۷۵۵ میلیون تومان است این خودرو نیز در معاملات امروز بازار هیچ تغییر قیمتی نسبت به روز گذشته نداشت.
قیمت دنا اتوماتیک توربو ساده مدل EF۷ سال ۱۴۰۳ نیز ۹۴۰ میلیون تومان اعلام شده است ، این خودرو نسبت به روز گذشته افزایش قیمتی نداشته است.
قیمت دنا پلاس صفر EF۷ ۶ دنده توربو مدل ۱۴۰۳ نیز ۹۱۰ میلیون تومان و بدون تغییر قیمت نسبت به معاملات روز گذشته است.
قیمت رانا پلاس ارتقا یافته سال ۱۴۰۳ نیز به قیمت ۶۵۰ میلیون تومان معامله می شود که نسبت به روز قبل ۵ میلیون تومان افزایش قیمت دارد.
قیمت سمند سورن پلاس صفر سال ۱۴۰۳ مدل EF۷ دوگانه سوز نیز ۷۵۵ میلیون تومان است . این خودرو نسبت به روز گذشته افزایش ۵ میلیون تومانی دارد.
قیمت هایما ۱۴۰۳ مدل ۷X ۱.۶ لیتر توربو نیز ۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان است . که نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
بر اساس مشاهدات صورت گرفته در بازار خودر، در میان محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز تغییر قیمت محسوسی مشاهده نشده است و تنها در قیمت خودرو اطلس کاهش اندکی معادل ۲ میلیون تومان داشتیم.
قیمت اطلس G دنده ای ۱۴۰۳ امروز به ۵۱۸ میلیون تومان رسیده است. این خودرو نسبت به روز گذشته کاهش قیمتی معادل ۲ میلیون تومان داشت.
قیمت پراید وانت مدل ۱۵۱ SE DA سال ۱۴۰۳ نیز ۳۳۳ میلیون تومان و بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته خریدوفروش میشود.
ساینا S دنده ای دوگانه سوز مدل ۱۴۰۳ نیز حوالی ۴۶۰ ارزشگذاری شده است، این خودرو نسبت به معاملات روز گذشته بازار بدون تغییر باقی مانده است.
قیمت ساینا S اتوماتیک نیز۵۲۰ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته هیچ تغییر قیمتی ندارد.
قیمت سهند S دنده ای بنزینی سال ۱۴۰۳ ۴۹۵ میلیون تومان اعلام شده است که نسبت به معاملات روز گذشته تغییر قیمت نداشت.
قیمت روز شاهین G اتومات CVT سال ۱۴۰۳ نیز ۸۲۰ میلیون تومان گزارش شده است که نسبت به روز گذشته تغییر قیمتی نداشت.
همچنین قیمت شاهین دنده ای صفر مدل G سال ۱۴۰۲ نیز ۶۹۰ میلیون تومان ارزشگذاری شده است.این خودرو نسبت به روز گذشته تغییر قیمت ندارد.
قیمت کوییک GX L دنده ای مدل ۱۴۰۳ نیز خودرو نسبت به روز گذشته هیچ گونه افزایش و کاهشی نداشت و به همان قیمت دیروز یعنی ۴۳۵ میلیون تومان معامله می شود.
قیمت کوییک آر صفر مدل ۱۴۰۲ نیز بدون تغییر قیمت نسبت به دیروز ۴۲۸ میلیون تومان است.
بازار خودرو در شرایطی است که به رغم نوسانات در بازار ارز و سایر بازارهای موازی، تغییر محسوسی در قیمت خودروها مشاهده نمیشود و رکود سنگینی در این بازار حاکم است. فعالان این حوزه معتقدند که عوامل متعددی در این رکود نقش دارند. اول، نوسانات قیمت دلار و سایر بازارهای مالی که به دلیل اخبار و حواشی سیاسی داخلی و خارجی رخ میدهند، نتوانستهاند به شکلی معنادار بر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی تأثیر بگذارند. به همین دلیل، بازار خودرو همچنان در رکود به سر میبرد و حجم خرید و فروش به کمترین حد خود رسیده است.
نکته دیگری که از دیدگاه فعالان بازار قابل توجه است، اثرگذاری ثبت نام خودروهای وارداتی بر بازار خودروهای داخلی و مونتاژی است. این مسئله باعث شده تقاضا برای خودروهای داخلی کاهش یابد و به رکود بازار خودرو دامن بزند. همچنین، تغییر مسیر بازار ارز از روند نزولی به صعودی ممکن است باعث افزایش قیمت خودروها شود، اما تا کنون این افزایش به صورت محسوس در بازار خودرو مشاهده نشده است.
در نتیجه، به نظر میرسد که بازار خودرو همچنان با احتیاط و انتظار برای ثبات در شرایط اقتصادی و سیاسی به فعالیت خود ادامه میدهد و خریداران نیز به دلیل عدم اطمینان از آینده اقتصادی و قیمتها، تمایلی به خرید ندارند.
اقتصاد انلاین
∎