شناسهٔ خبر: 69285905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

«آبداران» کهگیلویه و بویراحمد نان ندارند/ معوقات حقوقی پرداخت نشد

یاسوج_ آبداران کهگیلویه و بویراحمد در چرخه پاسکاری بین سازمان مدیریت و آبفا و عدم پرداخت مطالبات معوق، نانی برای سفره های خود ندارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان علیپور: کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی در جغرافیای پهناور ایران و زاگرس بوده که پوشش مدیریت منابع آبی در سطوح روستایی در بحث کلرزنی، مراقبت و خاموش و روشنی پمپ‌ها در بخش آبداران است.

آبداران کهگیلویه و بویراحمد که قریب ۱۹٠ نیرو هستند، در مناطق روستایی و حاشیه‌ای به کنترل شبکه، کلر زنی و مراقبت از تجهیزات آب و فاضلاب می‌پردازند.

مشکلات معوقات حقوقی چند ماهه و عدم اجرای تعهدات سبب بروز مشکلات آبداران شده است.

متأسفانه بی توجهی به این قشر سبب شده تا آبداران با بدهی‌های کلان رها شده و عملاً به لحاظ درآمدی و معیشت در شرایط بغرنجی قرار بگیرند.

کسی نیست صدای آبداران را بشنود

عدم پرداخت مطالبات آبداران، کار را به تریبون‌های نماز جمعه و انتقاد شدید یکی از ائمه جمعه کشاند.

امام جمعه دهدشت با انتقاد شدید نسبت به عدم پرداخت مطالبات آبداران، گفت: ظاهراً در استان کسی بنا ندارد صدای آبداران را بشنود.

حجت الاسلام سید علی وحدانی فر افزود: ۲۰۰ آبدار در استان از اول سال حقوق نگرفته و آبداران بی‌نان حکایت کارگران شرکت آب و فاضلاب است که ماه‌هاست حقوق نگرفتند.

«آبداران» کهگیلویه و بویراحمد نان ندارند/ معوقات حقوقی پرداخت نشد

وحدانی فر تصریح کرد: توصیه به مسئولین مربوطه دارم یک ماه با تأخیر حقوق بگذرانید تا متوجه بشوید زندگی در چنین شرایطی سخت می‌گذرد و در شرایطی که مشکلات اقتصادی به همه اقشار به ویژه کارگران فشار وارد می‌آورد، عدم پرداخت حقوق و مطالبات آبداران چه توجیهی دارد؟

امام جمعه دهدشت با تأکید بر اهمیت نقش آبداران در خدمت‌رسانی به مردم روستا، اظهار داشت: آبداران در خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم روستا قرار دارند و برای فراهم‌کردن آب شرب بهداشتی، علاوه بر کلرسنجی و قرائت کنتور، انشعابات غیرمجاز را نیز گزارش می‌دهند.

اختلافات درونی نباید به کارگر ضربه بزند

وحدانی فر افزود: اختلافات درونی شما نباید به کارگر ضربه بزند و نباید در این شرایط اقتصادی خاص فشار معیشت به آبدار بیاید.

یک آبدار در این راستا به خبرنگار مهر، گفت: پرداخت‌های پر فراز و نشیب سال‌های اخیر ارتزاق آبداران را به چالش کشیده است.

علی که بیش از ۱۲ سال در یکی از روستاها فعال است، افزود: متأسفانه پرداختی‌ها در سال جدید نیز با شرایط بسیار بدتری مواجه شده و زندگی تمام آبداران تحت تأثیر است.

«آبداران» کهگیلویه و بویراحمد نان ندارند/ معوقات حقوقی پرداخت نشد

وی با بیان اینکه مطالبات آبداران را بارها در تجمعات و جلسات حضوری فریاد زدیم، اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از حرف‌ها در حد وعده باقی می‌ماند و سفره خالی آبداران دردی برای تمام خانواده‌های این قشر شریف است.

این آبدار خواستار حمایت صریح متولیان و به روزرسانی پرداخت‌ها و تعهدات بیمه‌ای شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به تشریح وضعیت پروژه‌های تعمیرات و نگهداری تجهیزات و منابع آب و فاضلاب روستایی پرداخت و به مشکلات بودجه‌ای و تأمین حقوق آبداران اشاره کرد.

براتعلی صالحی با اشاره به ادغام آب و فاضلاب و ابلاغیه رئیس جمهور اسبق و معاون اول آن دوره، اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مکلف است تمامی ردیف‌های برنامه و بودجه روستایی را به طور کامل پرداخت کند.

۱۹۲ آبدار مشغول به کار هستند

صالحی تصریح کرد: در پروژه تعمیر و نگهداری، که شامل چندین ایستگاه پمپاژ و پوشش‌دهی به یکهزار و ۳۴۳ روستا است، ما در راستای تأمین آب پایدار، سالم و بهداشتی گام برمی‌داریم.

وی افزود: در این پروژه، ۱۹۲ آبدار مشغول به کار هستند که علاوه بر وظایف اپراتوری، اقدام به روشن کردن پمپ‌ها و کلرزنی نیز می‌کنند.

صالحی گفت: کل قرارداد این پروژه ۶۰ میلیارد تومان است که سازمان مدیریت، بودجه هر ساله ۸ میلیارد تومانی بابت مواد گندزدا و کلر پرداخت می‌کند که ۵ میلیارد تومان آن مربوط به روستاها بوده و جزو قرارداد است.

صالحی همچنین به مشکلات شبکه‌های داخلی و حوادث اتفاقی اشاره کرد و گفت: گاهی روستاهایی هستند که در طول سال ممکن است تا یکهزار و ۸٠٠ متر مشکل شبکه پیدا کنند و مجبور به تعویض لوله‌ها شویم و این حوادث اتفاقی به عهده پروژه تعمیر و نگهداری است.

سازمان مدیریت مکلف به پرداخت ردیف اعتبار است

وی با تأکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مکلف به تأمین این ردیف اعتبار است، افزود: کل اعتباری که در اختیار ما قرار می‌گیرد، بیست میلیارد تومان است که حتی پروژه ۶۰ میلیاردی را هم تأمین نمی‌کند و ۴۰ میلیارد آن باقی می‌ماند.

«آبداران» کهگیلویه و بویراحمد نان ندارند/ معوقات حقوقی پرداخت نشد

صالحی همچنین به تجمعات آبداران اشاره کرد و گفت: آبداران زیر نظر پیمانکار هستند، اما سازمان مدیریت از ۶۰ میلیارد قرارداد، تنها ۱۶ الی ۲۰ میلیارد پرداخت می‌کند که قطعاً در پرداخت‌ها به مشکل برمی‌خوریم.

بدهی ۶۳۴ میلیارد تومانی

صالحی به بدهی‌های سنواتی اشاره کرد و افزود: پروژه آبداران ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی سنواتی از دوران قبل دارد و آب و فاضلاب را با ۶۲۴ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم.

مدیرعامل آبفای استان گفت: در این ۱۶ ماه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان از این بدهی‌ها را پرداخت کرده‌ایم و اگر دوران قبل سالانه ۵۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شد، اکنون آب و فاضلاب دچار این حجم از بدهی نبود.

صالحی همچنین به افزایش اعتبار تنش از ۱۵ میلیارد تومان به ۹۶ میلیارد تومان در سال گذشته اشاره و تأکید کرد: پیگیر موضوعات هستیم و حقوق پرسنل را از پرداخت پنجاه درصدی به ۱٠٠ درصد رساندیم.

با توجه به شرایط سخت زندگی آبداران، انتظار می‌رود در کنار تحقق پرداخت مطالبات، شرایط بیمه و خدمات نیز دیده شود.

نظر شما