شناسهٔ خبر: 69280377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

طوفان الاقصی و رفع خطر بزرگ «آی‌مِک»

حوزه/ مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: طوفان الاقصی طرح «آی‌مِک» که پروژه‌ای برای تضمین موجودیّت رژیم صهیونیستی بود را نابود کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه خبری خود موضوع جهان پس از طوفان الاقصی را با حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان بررسی کرد.

سؤال: برخی معتقد هستند که عملیات طوفان الاقصی یک عملیات واکنشی بوده است نسبت به وضعیت غزه و عملیات پیشگیرانه بوده است.

برهم زننده پیمان ابراهیم بوده است، عادی سازی روابط رژیم با کشورهای منطقه بوده است. بار دیگر مسئله قدس و مسئله فلسطین را در دنیا زنده کرد.

آن سوی ماجرا هم معتقد هستند که این عملیات بسیار هزینه بر بود، تقریباً کل جبهه مقاومت را درگیر جنگ کرد، تعداد بسیار زیادی شهید شدند، بسیاری از خانه‌ها و سرزمین‌ها در غزه به ویژه نابود شد و از بین رفت.

بسیاری از فرمانده‌های نظامی، رهبران، چه در حماس و چه در حزب الله به شهادت رسیدند و هزینه‌های اینچنینی و در مجموع معتقد هستند که یک خطای محاسباتی برای این جنگ رخ داد و به واسطه این خطای محاسباتی هزینه‌های بسیاری هم به جبهه مقاومت متحمل شد.

بعضی‌ها هم می‌گویند چطور ممکن است در بیخ گوش رژیم صهیونیستی با آن ادعای اشراف اطلاعاتی که دارد، عملیاتی مثل هفتم اکتبر در آن ابعاد و وسعت بتواند اتفاق بیفتد. تحلیل شما از طوفان الاقصی چه است، آیا معتقد هستید که در مجموع این عملیات نتیجه تصمیم درست بود، یا نه خطای محاسباتی شکل گرفته است؟

شریعتمداری: من فکر می‌کنم برای اینکه پاسخ دقیق تری برای این سؤال داشته باشیم، همانطور که شما فرمودید، بله، این گمانه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت است. باید مختصات این نقطه را ترسیم کنیم تا ببینیم اصلاً کجا ایستاده بودیم. عملیات طوفان الاقصی درست است که تلفاتی هم داشته است، به هر حال همانطور که در کلام خدا هم است، همانطور که شما تلفاتی متحمل می‌شوید، دشمن شما متحمل تلفاتی می‌شود، منتها شما به چیزی می‌رسید و امیدوار هستید که آنها آن امید را ندارند. واقعیت این است که؟ طوفان الاقصی، حرکتی که امریکا و غرب و رژیم صهیونیستی همراه با برخی از کشورهای عربی شروع کرده بودند، این حرکت را عقیم گذاشت. حرکت حرکت بسیار خطرناکی بود.

سؤال: منظورتان عادی سازی است؟

شریعتمداری: ببینید عادی سازی روابط که همان طرح ابراهیم است، مقدمه‌ای بود برای یک حرکت و یک طرحی تحت عنوان آی مک.

طرح آی مک آماده شده بود برای اجرا که نتیجه اش این شد که هم رژیم صهیونیستی از طرف کشورهای عربی به رسمیت شناخته می‌شد که این یک طرف قضیه است و، اما نکته مهمتر اینکه کشورهای منطقه در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی وابسته به رژیم صهیونیستی می‌شوند.

ببینید این طرح را اشاره‌ای داشته باشم، طرح آی مک درحقیقت همانطور که از اسم آن معلوم است، ایندیا نیدلیس ایز رایف یور کریدور، کریدور هند، خاورمیانه، غرب آسیا، اسرائیل و اروپا.

قرار بر این بود که همانطور که شما حتماً دیده اید و خودتان هم منتشر کرده اید، نتانیاهو وقتی که اخیراً در سازمان ملل صحبت می‌کرد، دو تصویر را نشان داد. یک تصویر تصویری بود از همین طرح آی مک، به این معنی که قرار بود اولاً رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شود در ثانی یک کریدور عادی، ریلی و زمینی افتتاح شود به این ترتیب که از هند از بمبئی و گجرات به سمت جبل علی در امارات، از جبل علی وارد عربستان سعودی می‌شود، از عربستان به اردن می‌رود، از اردن به حیفا و از حیفا به بندر پتروس در جولان. نتیجه چه می‌شد،

نتیجه این می‌شد که اولاً اجازه بدهید من یک اشاره‌ای کنم، اینکه دیدگاهی که به نظر اینکه حضرت آقا در خطبه جمعه نصر مطرح کردند.

آقا البته آنجا اسمی از نام طرح نیاوردند و درست هم نبود ولی هدف را گفتند. گفتند که طرحی که اینها تهیه دیده بودند، این بود که خط تجاری ایجاد شود، این خط تجاری از یک طرف سوخت که سوخت اروپا و غرب را تأمین کند و از آن طرف کالای تجاری بیاید.

گفتند با این حساب موجودیت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته می‌شود یک طرف قضیه است، اصلاً سرنوشت این کشور با این منطقه هم به سرنوشت رژیم صهیونیستی گره می‌خورد.

به این معنی که از این به بعد مسیر این مسیر است. شما هر مشکلی در مسائل اقتصادی کشورهای منطقه پیش بیاید با رژیم صهیونیستی شریکت هستند. یعنی یک قانون همیاری است و این قانون همیاری درحال اجرا بود.

نتانیاهو وقتی که در سازمان ملل سخنرانی می‌کند، تصویری از این طرح را نشان می‌دهد و روی آن هم نوشته است خیر و برکت. در همان طرح، تصویر ایران و عراق و سوریه و یمن است که سیاه است، می‌گوید اینها عامل تیرگی و وحشت در منطقه هستند.

طوفان الاقصی اساساً این طرح را از بین برد. بعضی وقت‌ها گفته می‌شود که کار طوفان الاقصی این بود که طرح آبراهام را که طرح سازش بود را ملغی کرد. نه علاوه بر آن اصلاً طرح آبراهام مقدمه‌ای بود برای طرح آی مک.

یک نکته هم است، در طرح آی مک اینطوری بود اول این بود هندوستان، خاورمیانه، اسرائیل، اروپا و غیره، بحثی که در آن انجام گرفت، در سپتامبری که بعد از آن اکتبر است، در آن اجلاس این بحث تا آنجایی که خاطرم است، یو اس‌ای توی دی به آن اشاره کرد. حالا ممکن است مأخذ را اشتباه کنم، کاری بود که اسرائیل اعتراض می‌کرد که چرا دیگر با هم یکی هستیم و بعد طرح همینطور شد

یعنی اسرائیل برداشته شد و این شامل اسرائیل هم می‌شود. این طرح آخرین ترفندی بود که اینها به کار گرفته بودند و طوفان الاقصی آن را از بین برد؛ بنابراین طوفان الاقصی یک خطر بزرگ را رفع کرده است. اتفاقاً حضرت آقا در همان صحبت شان می‌فرمایند هر ضربه‌ای به اسرائیل خدمت به همه منطقه، بلکه خدمت به همه جهان است. یعنی واقعاً طرح طرح کاملاً حساب شده و دقیقی بوده است.

سؤال: همان زمان خاطرم است این آی مک که مطرح می‌شد، یک نقد می‌کردند به سیاست‌های اقتصادی ایران و به حکمرانی اقتصادی که به دلیل این سیاست‌ها عملاً از این مسیر ترانزیتی ما کنار گذاشته شده ایم و این کاملاً به ضرر ایران است.

چون آن کریدور شرق و غرب که می‌توانست هند را به اروپا وصل کند، آن را کنار گذاشته است و این را ناشی از سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران می‌دانستند.

سؤال این است که آیا این شائبه را ایجاد نمی‌کند که ما عملاً حماس عملیاتی را انجام داده است، جدای از اینکه در تقابل با حفظ موجودیت رژیم است، عملاً به نفع سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هم عمل کرده است.

یعنی اگر آن نقدی که وارد می‌کردند، عملاً وقتی که این مسیر برداشته شود و به اصطلاح رسانه ها، طرح آی مک هوا شد، این به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

آیا این شائبه پیش نمی‌آید که عملیات طوفان الاقصی با هماهنگی ایران انجام شده است درحالی که از همان روز اول اعلام کرده ایم که کاملاً از این عملیات بی اطلاع بوده ایم.

شریعتمداری: عملیات طوفان الاقصی مختصات خاص خودش را دارد یعنی اگر این طرح هم نبود انجام می‌گرفت. شما در نظر بگیرید یک ملتی تحت فشار هستند و همه افراد خانواده شان را از دست داده اند، همه آواره شده اند، با جنایات فراوانی که رژیم صهیونیستی هم از زمان قبل از مقدمات تشکیل آن و هم از تشکیل جعلی آن ۱۹۴۸ به بعد،ببینید هیچ بازه زمانی را پیدا نمی‌کنید که دست به جنایت نزده باشد.

مثلاً شهید السنوار خودش از کسانی بود که همراه خانواده اش آواره شده بود، این آوارگی یک طرف و قتل و غارت و کشتار آنها هم یک طرف دیگر بعد هم رژیم صهیونیستی دست بردار نبود. یعنی این را باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی از زمان جنگ تا الان رژیم صهیونیستی هر وقت هر فرصتی که پیدا کرده است، نه تنها همسایگان خودش بلکه دست درازی به همه جوامع داشته است.

درحقیقت طوفان الاقصی به نوعی مقابله با این حرکت بود، اما نوع حرکت حرکتی بود که همه را حیرت زده کرد.

رژیم صهیونیستی معتقد بود و تبلیغ هم می‌کرد، می‌گفتند که چهارمین یا پنجمین ارتش مجهز جهان است، شکست ناپذیر است، شکست ناپذیری اش همه جا مطرح بود و کشورهای عربی هم این را مطرح می‌کردند.

می‌گفتند سیستم‌های اطلاعاتی ما سیستم‌های اطلاعاتی بسیار قوی است. نتانیاهو در یک سخنرانی در شبکه ۱۲ قبل از طوفان الاقصی، می‌گوید که حتی اگر یک برگه روزنامه در غزه بر زمین افتاده باشد، ما از طریق ماهواره‌ها و دوربین‌های ماهواره‌ها می‌توانیم متن آن را بخوانیم.

یعنی بحث بر سر این بود که هیچ حرکتی اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه زیرنظر ما است.

ببینید همه اینها یک دفعه باز شده و به هوا رفت و دود شد و به هوا رفت.

نکته دیگر هم اینکه کاری که در طوفان الاقصی انجام گرفت، رژیم صهیونیستی را واقعاً ضربه‌ای زد که به قول حضرت آقا دیگر جبران ناپذیر است.

ببینید رژیم صهیونیستی اگر یک نگاهی کنیم، تقریباً از زمانی که تشکیل شد تا نقطه انقلاب اسلامی در همه حرکات اش تقریباً پیروز بوده است. جنگ ژوئن ۱۹۶۷ را جنگ شش روزه است، ظرف شش روز به چهار کشور قدرتمند آن زمان، مصر بود، اردن بود، سوریه و عراق بود. حالا عراق فاصله داشت، سوریه با منطقه اصلی جنگ فاصله داشت.

۱۹۷۳ در جنگ کیپور باز هم ماجرا همینطور بود. ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شما هیچ مقطعی را پیدا نمی‌کنید که رژیم صهیونیستی توانسته باشد غلبه کند. واقعیت این است که اتفاقی که افتاده است این است که قلاده این سگ هار، اصطلاح خود موشه دایان است، این را نشریه اکس پرسیون فرانسه نقد کرده است و متن آن است، می‌گوید ژنرال موشه دایان معتقد بود ما باید حرکتی داشته باشیم، مسئولین و مدیران اسرائیل باید به گونه‌ای تصویری از خودشان داشته باشند، تصویر یک سگ هار درنده، این یک تعبیر است، که بی ملاحظه گاز می‌گیرد.

سؤال: پس ما این را به کار می‌بریم، آنها باید خوشحال هم بشوند؟

شریعتمداری: این عین حرف موشه دایان است. موشه دایان یک چشم اش را در جنگ جهانی دوم از دست داده بود، حاضر نمی‌شد که مثلاً چشم مصنوعی بگذارد یا جراحی کند. می‌گفت یک چشم بند می‌بندم و حرف اش این بود که ما باید چهره‌ای داشته باشیم که برای مخاطب ما مخوف باشد. مثلاً اینها از این زاویه شروع کردند.

یک نکته دیگر اینکه در مورد کریدور، کریدور آی مک. کریدور آی مک بیش از اینکه تجاری باشد یا به همان اندازه که تجاری است، سیاسی است.

اولاً راه انتقال آن یک بخش آن بخش دریایی است که کوتاه است، آن قسمتی که به منطقه مربوط می‌شود کوتاه است، یعنی از هند وارد جبل علی می‌شود، از آنجا به عربستان تا خط زمینی است تا وارد حیفا می‌شود، از آنجا می‌رود به بندر و از آنجا بخش مدیترانه می‌رود تا بندر پتروس و یک مقدار آن هم ریلی است.

این زمینه‌ای است برای حجم زیادی از کالا ندارد، مخصوصاً سوخت. یکدفعه یک تانکر و یک نفتکش غول پیکر می‌آید، که میلیون‌ها بشکه نفت را بار می‌زند و می‌برد، اینها به این طریق نمی‌شود. این یک خط امنی بود که این را گالانت می‌گوید، گالانت می‌گوید وزیر جنگ، این خط امنی است برای عبور ما و برای عبور سلامت ما، چرا، چون باب المندب و دریای سرخ هم در خطر هستند.

ببینید الان یمنی‌ها که خدا به آنها خیر کثیر عنایت کند، واقعاً شجاعت شان عجیب است، یمنی‌ها بندر باب المندب را به روی آنها بسته اند و آنها هیچ زمینه‌ای برای آن ندارند.

سؤال: یک مسئله‌ای است، اینکه بروید در همین طوفان الاقصی بله، همه معتقد هستند که بالاخره یک داده‌ها داشتیم به قول شما طرح آی مک از بین رفت، پیمان ابراهیم از بین رفت یا اگر بخواهد مجدد برقرار شود خیلی زمانبر خواهد بود.

اینها ستانده‌های ما در طوفان الاقصی است، کسی شاید نفی نکند که بالاخره اینها توازون شان با هم برقرار است.

اما سؤالی که است اینکه آیا به این هزینه‌ای که کرده ایم می‌ارزید، یعنی در بحث هزینه‌ای که شده است می‌گویند آیا این ارزش داشت که با این دستاوردها این اتفاق بیفتد یا خیر؟

شریعتمداری: اجازه بدهید یک نمونه مشابه بگویم و آن داعش است. داعش وقتی که تشکیل شد می‌دانید که داعش را خود امریکایی‌ها تشکیل دادند. در آن مناظره‌ای که آقای ترامپ با کلینتون داشت، کلینتون در مقابل این سؤال پاسخی نداشت، البته هر دوی آنها شبیه همدیگر هستند که اسرائیل هم پشت آنها بود.

می‌دانید داعشی‌هایی که مجروح می‌شدند بعضی‌ها را به بیمارستان‌ها حیفا و تل آویو می‌بردند و چند تا تصویر و فیلم است که نتانیاهو رفته بود و از آنها بازدید کرده بود، پس این جای تدبیر نیست.
خود داعش با صراحت می‌گفت هدف اصلی ما ایران است حالا آیا وقتی که مثلاً عزیزان ما مدافعین حرم و در راس آنها حاج قاسم رضوان الله تعالی علیه ابومهدی مهندس آیا این حاج قاسم و این بر و بچه‌هایی که رفتن با داعش در عراق و در سوریه جنگیدند این به معنی این نبود که از امنیت خودمان هم دفاع کردند یک همچین حالتی بود

ببینید واقعیت این است که ما یک مرزهای جغرافیایی به جای خودش معتبر است من باز هم به یاد فرمایشات آقا می‌افتم در همین خطبه‌های نماز جمعه یک جایی می‌فرمایند که مسئله این است که از ایران تا افغانستان از سوریه حالا من عین عبارت حضرت آقا از افغانستان تا یمن این‌ها همه یک امت هستند فرض کنید اگر ما نرفته بودیم یا با داعش نجنگیده بودیم داعش در تهران می‌آمد

من نمی‌خواهم بگویم که خون آنها رنگین‌تر از خون ما نیست اصلاً بحث این چیزها نیست

بحث بر سر این است که یک امت درگیر شده دقیقاً مثلاً فرض کنید مثل جنگ تحمیلی مثلاً وقتی که در خوزستان عراقی‌ها آمدند خرمشهر را تسخیر کردند خرمشهر را اشغال کردند ما می‌توانستیم بگوییم که آنجا خوزستان است دیگر خود مردم خوزستان مقابله کنند معلوم بود که انتهای قضیه این طرف است یعنی ماها یک امت واحد هستیم

در اینجا هم یک همچین وضعیتی است یعنی در حقیقت نتانیاهو ببینید من سه تا کد می‌گویم حالا نمی‌دانم که کد بگویم یا نه سه تا سند می‌گویم باید یک خورده احتیاط کرد البته پیش شماها باید بیشتر احتیاط کرد ،

بله ببینید نتانیاهو وقتی که ازش می‌پرسند که دشمن اصلی شما کیست می‌گوید تعبیرش این است می‌گوید بگویم سه تا دشمن دارم می‌گوید ایران ایران ایران

همین دو هفته قبل خانم هریس ازش سوال می‌کند در این برنامه ۶۰ دقیقه که شما آن را هم پخش کردید در آن برنامه ۶۰ دقیقه سوال می‌پرسد می‌گوید اصلی‌ترین دشمن خارجی آمریکا را کجا می‌دانید می‌گوید ایران بعد مجری همچین با تعجب می‌گوید ایران می‌گوید بله ایران خوب الا برویم چند سال عقب‌تر اجلاس آتلانتیک اجلاس آتلانتیک یک اجلاس امنیتی است معمولا اخبارش درز ولی این تیکه‌ای را که من دارم می‌گویم این تیکه را عرض شود به حضور شما یونایتد پرس منتقل کرد فقط هم همین یک تیکه را در این اجلاس نتانیاهو هم هست مضمون حرفش را من می‌گویم

تقریباً امانت را حفظ می‌کنم من امانت کلامی را دارم عرض می‌کنم ببینید نتانیاهو می‌گوید دفعه قبل که من اینجا ایستاده بودم پشت این تریبون بودم درباره خطر هسته‌ای ایران صحبت کردم امروز می‌خواهم از نقطه دیگری سخن بگویم امروز من می‌خواهم بگویم یک حرکتی شروع شده که همه دوستان و همپیمانان ما را در منطقه تحت تهدید قرار داده

من معتقدم بعد می‌گوید این حرکت شبیه حرکت مثلاً فرض کنید سال ۱۹۹۱ فروپاشی شوروی را بگیرید نه اگر مثل آن بود که خوب بود این ۱۹۷۹ ایران است

حرف نتانیاهو است ۱۹۷۹ ایران است بعد می‌گوید در تاریخ روی لولای خودش دارد می‌چرخد و هر کس این را تکذیب کند هر کس این را نبیند سر خودش را توی شن البته اون می‌گوید توی شن ما اینجا کبک‌هایمان سرشان را در برف می‌کنند سرش را در شن فرو کرده

و یک نکته‌ای هم همین جا حیفم می‌آید نگویم یادتان است که حضرت آقا می‌فرمودند که ما به پیچ تاریخ نزدیک شدیم گفت سر خدا که عارف سالک ز کس نگفت در حیرتم که باده فروش از کجا شنید واقعیتش این است که اسرائیل روی قوس نزول است.

سوال : آقای شریعتمداری الان شما منظورتان این است که اگر الان ایران از جبهه مقاومت دارد دفاع می‌کند چون الان خیلی‌ها نقدشان به این است که خیلی‌ها که نه حداقل یک عده‌ای نقد را به این دارند که به ما چه ربطی دارد چرا ما داریم اصلاً کشور را به پرتگاه یک جنگ می‌بریم و سایه جنگ آمده روی سر کشور ما این ناشی است سیاست‌هایی است که ما اتخاذ کرده‌ایم الان شما معتقدید که اگر این حمایت‌ها نبود مثل همان چیزی که راجع به داعش فرمودید ما باید با رژیم صهیونیستی در تهران می‌جنگیدیم ؟

شریعتمداری : ببینید این را من نمی‌گویم خودشان می‌گویند .

سوال : اینکه خودشان می‌گویند تحلیل‌ها این است که او بر این می‌گوید که یک ائتلاف جهانی بر علیه ما شکل بدهد یعنی همان تله جنگی که ازش صحبت می‌کردند که آمریکایی‌ها را می‌خواهد وادار کند می‌گوید که این فقط دشمن من نیست دشمن شماها هم هست پس همه با هم برویم به جنگ ایران ؟

شریعتمداری: آن وقت در دشمنانشان ایران را به عنوان دشمن اصلی یاد می‌کنند خب وقتی که اینطوری است بنابراین اون‌ها هستند که چنین نظری دارند واقعیت این است که بعضی‌ها تصور می‌کنند مثلاً اگر ما حمایتی می‌کنیم یا حتی نیروهایمان می‌روند مستشار می‌رود در سوریه مثلاً مستشاران نظامی داریم در لبنان مستشار نظامی داشتیم در برخی از جریانات مثل داعش نیروهای مان حضور داشتند انکار نمی‌کردیم بودند

بعضی‌ها فکر می‌کنند من عذر می‌خواهم این لفظ را به کار می‌برم فکر می‌کنند ما داریم به آنها صدقه می‌دهیم اینجوری نیست ما به اتفاق آنها نه اینکه ما یک طرف و آنها یک طرف ما به اتفاق همه نیروهای مقاومت هزینه امنیت خودمان را می‌دهیم اما هزینه امنیت خودمان را می‌دهیم لبنان هزینه امنیت خودش را می‌دهد یمن هزینه امنیتش را می‌دهد عراق هزینه امنیت خودش را می‌دهد

من یک نکته‌ای را اینجا اگر اجازه بدهید بگویم یک گزارشی حدود ۷ تا ۸ سال پیش موسسه هریتیج داشت موسسه هریتیج آمریکا که معمولاً این موسسه بیشتر گزارش‌هایش برای کاخ سفید است آنجا می‌گوید که یک مقایسه‌ای می‌کند

می‌گوید مقایسه نکنید انقلاب اسلامی را مثلاً با چیز مقایسه نکنید من از آنها می‌گذرم می‌گوید آن چیزی که اتفاق افتاده یک زنجیره هماهنگ از ایران هست می‌گوید این در ایران پاسداران را می‌سازد این گفتمان در یمن الله را می‌سازد در لبنان حزب الله را می‌سازد در عراق جیش الشعبی را می‌سازد می‌گوید نکته مهم این است که این‌ها هم سرنوشت هستند بعد اشاره می‌کند که چندی پیش اسرائیل یک تهدیدی کرد ایران را انصارالله یک دفعه یک بیانیه داد که اگر کمترین تعدی به ایران شود ما با اسرائیل درگیر می‌شویم هنوز هم این هفت اکتبر پیش نیامده واقعیت این است که مثل همان ماجرای جنگ که عرض کردم اگر ماها نایستیم نمی‌توانیم بگوییم که برای مردم است.

سوال : آنها یک مسئله کلانتری را مطرح می‌کند می‌گویند اساساً چرا ما باید به این سمت برویم که بشویم دشمن آنها این همه کشور دارند کنار هم زندگی می‌کنند ما چرا باید دچار این مشکل و این جنگ باشیم ؟

شریعتمداری: ببینید درگیری ما اولاً باید این را دانست که اسرائیل پادگان آمریکا در منطقه است اسرائیل خودش هویت مستقل ندارد همین دیروز من دیدم که امروز نتانیاهو گفته بود البته در مصاحبه است می‌گوید که البته ما حرف آمریکا را گوش می‌کنیم ولی نظر خودمان را اعمال می‌کنیم غلط کردی اصلاً نمی‌توانی اصلاً خودتان می‌گفتید که اگر آمریکا نباشد ما یک هفته هم نمی‌توانیم دوام بیاوریم واقعاً هم همینطور است

ببینید اصلاً این داستان از کجا شروع شد ببینید درگیری ما با نظام سلطه درگیری ماهوی است یعنی ما ماهیت‌هایمان را با هم درگیر است اینطوری نیست که بعضی‌ها می‌گویند شما یک تنشی ایجاد کردید بعد باعث درگیری شد نه نه این‌ها یک حرف‌های عوامانه است درگیری ما درگیری ماهوی است من طول می‌کشد اتفاقاً امروز یک جایی بودم به همین نکته اشاره کردم یک خورده طول می‌کشد ولی من سعی می‌کنم ظرف دو دقیقه سه دقیقه بگویم

ببینید ماجرای ما از آن موقع شروع شد یعنی داستان ما دقیقاً از آن موقع شروع شد که اسلام ناب به همت حضرت امام بر کرسی حاکمیت نشست ببینید اسلامی که بر کرسی حاکمیت می‌نشیند یعنی نسخه شفابخشی بود که بود ولی در تاریخ بود در کتاب‌ها بود بدون اینکه بهش توجه بشود توجه جدی شود کاری که حضرت امام کردند که کاری کارستان بود که این نسخه را که نسخه شفابخش را بر کرسی حاکمیت نشاندند

ببینید در جای دیگر بود ولی بر کرسی حاکمیت نه مثلاً پاکستان از ما قدیمی‌تر است دولتش دیگر اسمش دقیقاً مثل ماست جمهوری اسلامی پاکستان اسلام کجاش است؟

یادتان هست حضرت امام رضوان الله تعالی علیه وقتی که قرار بود نوع حکومت تشکیل شود چندین نمونه گفتند حضرت امام فرمودند که جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد این نسخه وقتی بر کرسی حاکمیت می‌نشیند چند تا اتفاق حتماً می‌افتد من به یکیش اشاره می‌کنم حتماً نظام سلطه در مقابل شما قد علم می‌کند چرا برای اینکه این ظلم ستیز است اصلاً ما پیامبرانمان را فرستادیم با کتاب و میزان برای اینکه مردم به عدل و داد بیایند وقتی که این نسخه قرار است عملیاتی شود معنیش این است که موجودیت شما موجودیت نظام سلطه را به چالش می‌کشد .

سوال : یعنی منظورتان این است که دیگر کشورهای اسلامی که مدعی حکومت اسلامی هستند اسلامی نیستند که در مقابل این سلطه وجود ندارند؟

شریعتمداری : قطعاً نیستند یک نمونه‌اش را الان ببینید این همه جنایت دارد انجام می‌شود اصلاً صدایی ازشون بلند نمی‌شود هیچ صدایی ازشون بلند نمی‌شود تازه همراهی هم می‌کنند

اردن یعنی پایگاه آمریکا در رودون سعی می‌کرد موشک‌های ما را در وعده صادق ۲ رهگیری کند بعضی از این‌ها از امارات آمدند، البته الان یک اتفاق بسیار مهمی افتاده و آن اتفاق مهم که من فکر می‌کنم از بزرگترین رخدادها است این است که دیگر رژیم صهیونیستی نمی‌تواند روی افسانه هولوکاست افسانه دروغین هولوکاست مظلومیت برای خودش ایجاد کند کی باور می‌کرد که در آمریکا و در اروپا مردم دانشجوها دانشگاهی‌ها همه علیه رژیم صهیونیستی باشند این اتفاق در کشورهای عربی هم افتاده

همین پریروز جمعه امام جمعه مسجد حضرت رسول مسجد النبی در مدینه منوره شروع کرد به یک خطبه‌ای خواند و گفت که البته خطبه‌اش با اعتراضات دیگران مواجه شد یک خطبه‌ای خواند و در آن خطبه گفت که اینکه می‌گویند اگر ما باید برویم به فلسطین کمک بکنیم این‌ها دروغ است شروع کرد به ابوعبیده فحش دادند مثل اینکه دیوار کوتاه‌تر از ابوعبیده پیدا نکرد این حرکت حرکت بسیار مهمی است

یعنی منظور این است که آن چیزی که رژیم صهیونیستی روی افکار عمومی بود این افکار فروپاشیده این جبهه جدیدی است که باید عرض کنم خبرهایی است که هسته‌های مقاومت در این کشورها شکل گرفته حضرت امام رضوان الله تعالی علیه تا آنجا که من یادم است ۱۰ تا ۱۲ جا تاکید می‌کنند می‌گویند که راه نجات این است که مردم در کشورهای اسلامی دولت‌هایشان را مثل اینکه می‌گویند هدایت کنند بعد می‌گویند که اگر نشد همان کار را بکنند که ما همان کاری را بکنند که ملت ایران با شاه کرد بعد می‌فرمایند اگر ما این کار را نکرده بودیم شاه همچنان در معرکه قدرت بود.

سوال: اگر بخواهیم به مسائل روز در ارتباط با منطقه اشاره کنم می‌خواهم بپردازم در این دقایق آخر به اظهار نظری که بایدن داشتن مبنی بر اینکه ما از سطح عملیات و زمان عملیات رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران مطلع هستیم ولی خب الان من چیزی را راجع بهش صحبت نمی‌کنم و بعد آن خبر انتشار اسناد حمله رژیم که در یک کانال تلگرامی منتشر شد تحلیل شما چیست

آیا این را نشانه یک اختلافی بین آمریکایی‌ها و رژیم درباره حمله به ایران می‌دانید یک بازی و سناریوی جدید است یا واقعاً این درز اتفاق افتاده و این اسناد افشا شده ؟

شریعتمداری: ببینید واقعیت این است که برای اینکه دقیقاً بدانیم چیست باید دقیقاً بدانیم که پشت صحنه‌اش چیست چون هنوز پشت صحنه‌اش خیلی روشن نیست آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که یک سندی را که می‌گویند ما این سند را داریم ارزیابی می‌کنیم هنوز نظری درباره‌اش نداریم ولی من می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم و آن این است که یک طرح عملیات روانی در جنگ است تحت عنوان مرد دیوانه

این نام را نیکسون به این طرح داده نیکسون در جریان جنگ ویتنام می‌گفت از من چهره‌ای بسازید که بگویید این هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد ممکن است یک دفعه انگشتش روی دکمه بمب اتم باشد ممکن است که هر لحظه فشار بدهد اگر این چهره را بسازید آن وقت می‌بینید که هوشیمی با عجله می‌آید پاریس و در صلح شرکت می‌کند هوشیمی برای ویتنام

ببینید خانم نیکی هیلی نماینده ترامپ است نماینده آمریکا است در سازمان ملل در دوران ترامپ بعد از اینکه کنار گذاشته می‌شود یک مصاحبه‌ای دارد در آنجا می‌گوید که ترامپ به من می‌گفت سعی کن از من چهره یک انسان غیر قابل پیش بینی را ارائه بدهی به طوری ممکن است به هر کاری دست بزند بعد بگو ببین معاهده آب و هوای پاریس را چقدر راحت به هم زد ببین چقدر راحت به خیلی از کارها دست می‌زند یک چنین چهره‌ای ببینید در حقیقت تئوری مرد دیوانه یک تئوری جنگی جا افتاده است شناخته شده است

دایان که عرض کردم دارد از این استفاده می‌کند یعنی یک مقداری برای اینکه طرف مقابل بترسد و به وحشت بیفتد و دست به کاری نزند

من به نظرم می‌آید که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی عمدتاً دارند از این تئوری استفاده می‌کنند از همین تئوری مرد دیوانه عرض کردم اصلش برای نیکسون است اصل و اساسش که برای قرن پانزدهم ایتالیا است در کتاب پرینس .

سوال : یعنی شما معتقدید که حمله اتفاق نمی‌افتد از سمت رژیم صهیونیستی؟

شریعتمداری: عرض کردم معتقد هستم ببینید اینجور جاها خیلی با قاطعیت نمی‌شود گفت می‌خواهم عرض کنم که یکی از احتمالاتی که احتمال قوی است این است که ایجاد وحشت بکنند یک نمونه خودشان می‌دانند که ما را آزموده‌اند دیگر یک نمونه آزمایششان همین عملیات وعده صادق ۲ بوده در ضمن من به این هم اشاره کنم که اگر اجازه بدهید چون شما اشاره کردید که فرماندهان رفتند بله منتها ببینید یک تئوری هست برای آقای ماکس وبر است تئوری رهبری کاریزما

رهبری کاریزما با رهبر الهی یک تفاوت عمده دارد این چیزی است که باید دشمن بداند و نمی‌داند یا می‌داند خودش را به آن راه می‌زند کاریزما اصلاً یعنی جاذبه رهبر کاریزما رهبری است که رهبری اش و پذیرشش از طرف مردم به خاطر آن جاذبه‌های شخصیش است

در مورد حضرت امام هم همین این حرف را می‌زدند لذا بعد از اینکه حضرت امام رحلت کردند می‌گفتند که چون رهبر کاریزما رفته بعد از این بنیانی که گذاشته از بین می‌رود

اما رهبر کاریزما با رهبر الهی یک تفاوتی دارد در رهبری کاریزماتیک خط جاذبه از مردم به رهبر است رهبر که افتاد آنها هم می‌روند در رهبری الهی خط جاذبه از مردم به رهبر هست ولی از رهبر متوقف نمی‌ماند ادامه‌اش آن چیز الهی است در جنگ احد وقتی که شایعه شد که پیغمبر خدا شهید شده یک عده‌ای پا پس کشیدند خداوند آنها را ملامت می‌کند که پیامبر پیامبری است اگر نبود که باید به عقبه‌تان برگردید .

نظر شما