شناسهٔ خبر: 69264839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

عبدالامیر نبوی، کارشناس مسائل مصر:

مصر روابط راهبردی خود با آمریکا و اتحادیه اروپا را قربانی تعامل با ایران نمی‌کند

سید عبدالامیر نبوی گفت: مصر هیچ‌گاه روابط راهبردی و نزدیک خود را با کشورهایی چون عربستان‌سعودی، بحرین، کویت، امارات متحده و اسراییل نادیده نمی‌گیرد، همچنان‌که در این راستا روابط راهبردی و نزدیک خود با ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا را قربانی تعامل با ایران نمی‌کند.

صاحب‌خبر -
مصر هیچگاه روابط راهبردی خود با آمریکا و اسرائیل و اعراب منطقه را نادیده نمی‌گیرد
کد خبر: 680124
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۹ ۱۰:۴۳:۲۴

حدیث روشنی- روزنامه اعتماد با سید عبدالامیر نبوی عضو هیات علمی گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران و پژوهشگر مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

  • مصر هیچ‌گاه روابط راهبردی و نزدیک خود را با کشورهایی چون عربستان‌سعودی، بحرین، کویت، امارات متحده و اسراییل نادیده نمی‌گیرد، همچنان‌که در این راستا روابط راهبردی و نزدیک خود با ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا را قربانی تعامل با ایران نمی‌کند، به همین دلیل است که مصری‌ها احیای روابط با ایران را در چارچوب منطقه‌ای و برآورد وضعیت دقیق و نظر واقعی دولت در ایران می‌دانند. 
  • تسریع تحرکات دیپلماتیک کشورمان طی روزهای اخیر اقدامی مهم اما دیرهنگام است. ایران می‌بایست خیلی زودتر در مسیر احیا و ارتقای روابط با کشورهای عرب منطقه با موضعی فعال وارد میدان می‌شد، ولی می‌بینیم برای نمونه احیای روابط با عربستان با میانجیگری چین صورت گرفت. 
  • از‌جمله موضوعات مهم و مناقشه‌برانگیز میان تهران و قاهره نحوه بازیگری ایران در پرونده فلسطین و لبنان، نوع رابطه ایران با دیگر کشورهای عربی و همچنین روند صلح کشورهای عربی و اسراییل است.
  • علی‌رغم چالش‌های متعددی که میان تهران و قاهره طی سال‌های متمادی وجود داشته است اما این کشور نقش بسزایی در حل پرونده فلسطین و مقوله برقراری آتش بس ایفا کرده است.
  •  مصر دارای روابط استراتژیکی با کشورهای عرب منطقه و از طرفی دارای قراردادهای استراتژیکی با بازیگران فرامنطقه‌ای می‌باشد، لذا نوع بازیگری قاهره در منطقه می‌تواند نقش بسزایی در مهار تل‌آویو به منظور بازگشت صلح و امنیت به خاورمیانه ایفا کند.

نظر شما