شناسهٔ خبر: 69263075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اهداف به هم پیوسته دیپلماسی فعال عراقچی در منطقه/ ۹ سفر راهبردی در ۲ ماه کارنامه وزیر خارجه دولت چهاردهم

شعاع دیپلماسی فعال عراقچی در زمان کوتاهی ۹ کشور لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، عمان، اردن، مصر و ترکیه را در بر گرفته است که هر یک از این سفرها حاوی پیام خاصی به کشورهای منطقه بود.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی جهان نیوز: تحولات منطقه با شتاب فراوانی در حال ایجاد تغییرات عمده‌ای است که محصور در خاورمیانه نیست و با توجه به بازیگران جهانی در کل دنیا تاثیرگذاشته و آینده جهان بین الملل را رقم خواهد زد.

در این عرصه علاوه بر عملیات‌های نظامی و میدانی، دیپلماسی به ابزار مهم سیاسی بسیار تعیین کننده و راهگشایی تبدیل شده است که باید از آن نهایت استفاده را کرد. طی دو ماهی که از شکل گیری دولت چهاردهم می گذرد تحولات منطقه بر سیاست خارجی کشورمان بسیار سایه افکنده است.

مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» که با حضور مهمانان دیپلماتیک از کشورهای مختلف همراه بود با ماجرای ترور شهید «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس که مهمان کشورمان بود توامان شد و از همان ابتدا دولت را وارد این مسیر کرد.

سکان دستگاه دیپلماسی کشورمان در این بحبوحه به «سید عباس عراقچی» واگذار شده است. وی که فردی با تجربه در این بخش مهم است تاکنون به عنوان دیپلمات در میدان شناخته شده و کارنامه ۹ سفر خارجی طی دو ماه را با رویکرد جبهه مقاومت در کارنامه کاری خود دارد.

پیشتر جهان نیوز از عملکرد مهم و تاثیرگذار عراقچی خصوصا در سفر به لبنان در روزی که رهبر انقلاب نماز جمعه نصر را اقامه کردند،‌ صحبت کرده بود. اما در این برهه واقعا حساس دیپلماسی یک نقش قابل توجهی به خود گرفته که اتفاقا وزیر خارجه کشورمان نیز نقش مثبت و ارزنده‌ای در این راستا ایفا کرده است و در زمانه‌ای جایی برای هیچ عمل فرسایشی و اشتباهی نیست،‌ عراقچی تا به اینجای امر بدون خللی به کار خود ادامه داده است.

دیپلماسی عراقچی یک سیاست خارجی پویاست که علاوه بر سفرهای مختلف با اهداف خاص بعضا حوزه‌های بسته گذشته را نیز باز کرده است؛ مثل سفر به مصر که تا پیش از این چندان ارتباطی فی مابین دو کشور وجود نداشت و از زمان شهید امیرعبداللهیان گام های اساسی در این راه برداشته شد و حالا عراقچی این فرصت را به امتیاز تبدیل کرده است. سفرهای عراقچی به عربستان،‌مصر و اردن از جمله سفرهای حساس تر وی در میان این 9 سفر بوده است.
 
شعاع دیپلماسی فعال عراقچی در زمان کوتاهی ۹ کشور لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، عمان، اردن، مصر و ترکیه را در بر گرفته است که هر یک از این سفرها حاوی پیام خاصی به کشورهای منطقه بود.

آنچه از فحوای سخنان و توئیت‌های عراقچی به نظر می رسد، دو نکته و پیام به طور مقتدرانه با همسایگان در میان گذاشته شده است. اول اینکه ایران بر نمی‌تابد که از حریم همسایگان نسبت به امنیت خود خللی حادث شود و موضوع بعدی جلوگیری از گسترش جنگ با سیاست‌های جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی است که کشورهای منطقه باید برای یک چتر امنیتی فراگیر ضمن عدم همراهی با این رژیم کودک کش نسبت به اقدامات تل آویو کنش نشان دهند.


ایران سعی کرده با دیپلماسی فعال روابط با همسایگان را در مداری از صلو ثبات گسترش دهد و پیام ایران برای منطقه صلح و ثبات برای همه کشورهاست.
 
عراقچی اخیرا طی توییتی ضمن انتشار آمار و ارقامی از کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی نوشته است: « در روزهای اخیر تلاش زیادی برای مهار یک جنگ همه جانبه در منطقه خود انجام داده ایم. به صراحت می‌گویم که ما هیچ خط قرمزی در دفاع از مردم و منافع خود نداریم.»

همچنین وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به  سخنان جنگ‌طلبانه «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا که گفته بود از زمان و چگونگی حمله رژیم صهیونی به ایران خبر دارد به وی هشدار داد: «هر که علم و آگاهی از «زمان و چگونگی حمله اسرائیل به ایران» داشته باشد و یا تجهیزات و پشتیبانی برای چنین حماقتی در اختیار قرار داده باشد، منطقا مسئولیت هرگونه خسارت احتمالی را برعهده خواهد داشت.»
 
بر همین اساس کارشناسان مطرح می کنند که سفرهای وزیر امور خارجه آمیختگی درهم‌پیچیده‌ای از برنامه دولت برای گسترش روابط با همسایگان و پرهیز از مداخلات جنگ‌افروزانه احتمالی دارد. جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر همواره بر ضرورت امنیت درونزا در منطقه خاورمیانه تاکید کرده است و این پیام رسانی دوگانه هم مهارت و هم اقتدار خاص دیپلماتیکی را می‌طلبد.

درواقع جمهوری اسلامی در قالب سفرهای عراقچی این نکته را به منطقه گوشزد کرد که بیگانگان در این منطقه خواهان صلح و ثبات نیستند و باید کشورهای خاورمیانه خود در این جهت امنیت‌زایی کنند و همکاری با کشورهای غربی خصوصا سبب‌ساز ایجاد چالش‌های بسیاری می شود که در زمانه بحران حافظ و دور نگه دارنده این کشورها از آتش جنگ نیست و اختلال در این راستا بر اقتصاد و امنیت آنان نیز اثرات سوء می‌گذارد.
 
نکته حائز اهمیت در دیپلماسی عراقچی برنامه ریزی و پیگیری اهداف پیوسته است که با فعالیت و جنب و جوش رایزنی‎های سیاسی بین المللی ایران همراه است. عراقچی سعی می کند با نمایش دیپلماسی در میدان ضمن برشمردن اهداف ایران در خاورمیانه کشورها را در حوزه برنامه دیپلماتیک کشورمان همراه و با ترسیم خط قرمزها آنان نسبت به عواقب بازی در پازل بیگانگان آگاه سازد.

از همین روست که سید عباس عراقچی عصر شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ برای شرکت در نشست ۳+۳ در ترکیه حضور دارد، در گفت‌وگویی در خصوص دستاورد رایزنی‌های انجام شده در منطقه و تقویت حمایت از فلسطین اظهار داشت: «اکنون یک درک و نگرانی مشترکی نسبت به حملات و جنایاتی که از سوی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان انجام می‌شود، در میان کشورهای منطقه ایجاد شده است.این مهمترین کاری بود که باید در منطقه انجام می‌شد تا کشورهای این منطقه به یک فهم و نگرانی مشترک در خصوص سیاست‌های رژیم صهیونیستی برسند.»

وی با بیان اینکه مجموعه این اقدامات و رایزنی‌ها برای رسیدن به یک صدای واحد در منطقه بوده است گفت: «مجموعه این رایزنی‌ها بسیار موثر بوده برای اینکه یک صدای واحد در سطح بین المللی برای توقف درگیری در لبنان و غزه و ایجاد آتش بس پدید آمده است.موج بعدی اقدامات ما در آخر هفته جاری در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه خواهد بود و ملاقات‌های دوجانبه‌ای بین آقای پزشکیان با سران کشورهای عضو از جمله روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی و دیگر کشورهایی که به عنوان مشارکت کننده و عضو ناظر دعوت شدند، تنطیم شده است.»

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: «این اجلاس یک حضور گسترده و یک فرصت بسیار مناسب برای رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای مختلف است و از این فرصت استفاده خواهیم کرد.»

آنچه دیپلماسی عراقچی در این روزهای حساس تلاش دارد، رسیدن به یک هدف منطقه ای برای صلح و گسترش روابط کشورمان و باید تا به اینجای کار منصفانه گفت که وزیر خارجه کشورمان از ابزارهای دیپلماتیک و فرصت‌های مختلف استفاده بهینه‌ای جهت تقویت میدان مقاومت و اقتدار ایران در خاورمیانه استفاده کرده است.

نظر شما