شناسهٔ خبر: 69258557 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحلیل رسانه عبری از پرسش‌های بی‌پاسخ بعد از ترور السنوار

به اعتقاد یک رسانه عبری زبان، ترور یحیی السنوار رهبر حماس پرسش‌های بی پاسخ زیادی را برای اسرائیل باقی نگه داشته در حالی که حماس همچنان ظرفیت کنترل اوضاع را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری زبان کالکالیست در گزارشی اعلام کرد، دورنمای توافق مبادله اسرا و سرنوشت نوار غزه یکی از دو مسئله مهمی هستند که با وجود کنار رفتن سنوار همچنان بدون پاسخ باقی مانده‌اند.

دارون بیسکین نویسنده این گزارش تاکید کرد، بعد از ترور یحیی السنوار سمبل حماس در سال‌های اخیر، حماس ضربه سختی خورد اما راه برای پیروزی بر آن بسیار طولانی است.

به اعتقاد این نویسنده صهیونیست، سنوار طی سال‌های اخیر رهبر بلا منازع این ساختار شده و انتخابش به جانشینی اسماعیل هنیه بیش از هر چیز بیانگر جایگاه او در حماس داشت.

اما در برهه فعلی بعد از ترور سنوار، هیچ پاسخ مشخص و شفافی در رابطه با اینکه چه بلایی بر سر حماس خواهد آمد وجود ندارد، سرنوشت نوار غزه چه خواهد و شانس موفقیت امضای توافق آزادی گروگان‌ها هم در ابهام به سر می‌برد.

در بخشی از این گزارش آمده است، حماس در اولین بیانیه خود بعد از این ترور علنا بر پایبندی به اصولی که سنوار آن را ترسیم نموده بود، تاکید کرد تا بار دیگر مسئله پایان جنگ، عقب نشینی کامل اسرائیل از نوار غزه و آزادی اسرای امنیتی مطرح شود، از اینرو برای اینکه مشخص شود خروج سنوار از صحنه چه تاثیراتی بر صحنه خواهد داشت، خاورمیانه باید منتظر بماند و ببیند چه کسی جانشین او خواهد شد؟

در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است، به رغم ضربات سختی که حماس طی یک سال گذشته متحمل شده و نقطه اوج آن ترور سنوار بود، اما این سازمان با فروپاشی فاصله زیادی دارد و بسیار زود هنگام است که در این رابطه سخنی بگوییم، حتی در نوار غزه این سازمان حضور قدرتمندانه خود را در کنترل اوضاع و کمک‌های توزیع شده در این منطقه نشان داده است.

به زعم این نویسنده صهیونیست، حتی اگر شمار افراد مسلح حماس را 15 هزار نفر هم تخمین بزنیم باز هم باید گفت که تعداد بسیار کمی از آنها بعد از ترور سنوار سلاح را کنار گذاشته‌اند.

این در حالی است که حماس خارج از نوار غزه در کشورهایی مانند قطر، ترکیه، مالزی و غیره پایگاه‌های خوبی داشته و از این طریق می‌تواند پشتیبانی‌های خود را به سوی نوار غزه انجام دهد.

در گزارش کالکالیست همچنین تاکید شده است، ترور سنوار بار دیگر همسویی منافع اسرائیل و محور سنی معتدل به رهبری عربستان سعودی را به اثبات رساند و نشان داد توقف مذاکرات سازش در پی حملات 7 اکتبر و انتقادات علنی علیه اسرائیل که هر از چند گاهی از سوی ریاض صورت می‌گیرد، بیانگر تغییر دیدگاه نبوده و این مواضع مسئولین در رسانه‌های سعودی بازتاب خاصی نداشته است.

در همین راستا شبکه تلویزیونی سعودی ام بی سی روز جمعه گزارشی را در رابطه با ترور سنوار و بقیه مسئولین عالی‌رتبه حماس منتشر و در آن سنوار و بقیه مسئولین حماس به عنوان تروریست خطاب قرار داده شدند امری که باعث اعتراض شدید هواداران حماس و محور شیعی شده و حتی منجر به تخریب دفاتر این شبکه تلویزیونی در بغداد شد.

انتهای پیام/

نظر شما