شناسهٔ خبر: 69254023 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ابتلای بسیاری از سالمندان ایرانی به پوکی استخوان

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که درصد بالایی از جمعیت سالمند کشور مبتلا به پوکی استخوان هستند، گفت: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان منجر به عوارض زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی و افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا رئیسی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به فرارسیدن 29 مهرماه، روز جهانی پوکی استخوان، اظهار کرد: پوکی استخوان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن و یک تهدید اقتصادی اجتماعی است که همگام با سالمندی جمعیت تبدیل به یک اپیدمی جهانی شده است و می‌تواند با تخریب بافت استخوان، کاهش تراکم توده استخوانی و از دست رفتن کیفیت ریزساختار استخوان، به از دست رفتن توان استخوان و افزایش خاصیت شکنندگی آن منجر شود.

پوکی استخوان، بیماری خاموش

وی افزود: این بیماری به‌عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل شناسایی نیست و در بسیاری از موارد، اولین تشخیص، همزمان با اولین شکستگی و حتی مدت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران درصد بالایی از جمعیت سالمند کشور مبتلا به پوکی استخوان هستند، تصریح کرد: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان که با توجه به کاهش کیفیت و کمّیت استخوان و بر اثر ضربات بسیار خفیف یا سقوط از یک ارتفاع کوتاه رخ می‌دهند، منجر به عوارض زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شوند.

رئیسی بیان کرد: ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه در خصوص این بیمار، عوامل مؤثر بر آن و راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام و درمان و مدیریت بیماری می‌تواند مدیریت این بیماری و عوارض آن در جامعه را بهبود بخشد، ازاین‌رو بزرگداشت روز جهانی پوکی استخوان همه‌ساله در کلیه دانشگاه‌های سراسر کشور بر اساس اقدامات برنامه‌ریزی‌شده توسط اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های عضلانی ـ اسکلتی با هدف اصلی آموزش عموم مردم به‌ویژه گروه در معرض خطر شامل زنان بالاتر از 50 سال در خصوص بیماری پوکی استخوان برنامه‌ریزی می‌شود.

پویش همگانی پوکی استخوان از 28 مهرماه

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: هرساله 20 اکتبر، روز جهانی پوکی استخوان نام‌گذاری شده است. شعار روز جهانی در سال 1403 "هر قدم یک گام به‌سوی استخوان‌های قوی‌تر" انتخاب شده است و پویش همگانی پوکی استخوان از 28 مهرماه تا 4 آبان ماه با هدف آموزش و ارتقای سطح آگاهی عموم مردم در مورد این بیماری، اجرا می‌‌شود.

وی ادامه داد: همچنین "همایش مردمی آشنایی با بیماری پوکی استخوان" و سمینار تازه‌های پوکی استخوان در روزهای 2 و 3 آبان ماه، توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌‌شود.

روزشمار هفته ملی سلامت استخوان

رئیسی روزشمار هفته ملی سلامت استخوان را تشریح و بیان کرد: شنبه 28 مهر، با عنوان پوکی استخوان و تغذیه، یکشنبه 29 مهر با عنوان پوکی استخوان و فعالیت بدنی، دوشنبه 30 مهر، با عنوان پوکی استخوان و ویتامینD و نور آفتاب، سه‌شنبه اول آبان، با عنوان پوکی استخوان و پیشگیری از سقوط و شکستگی، چهارشنبه 2 آبان، با عنوان پوکی استخوان و تشخیص به‌موقع، پنجشنبه 3 آبان با عنوان پوکی استخوان و شروع به‌موقع درمان و جمعه 4 آبان با عنوان پوکی استخوان و پیگیری و تداوم درمان کامل، نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/+

نظر شما