به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست بررسی "برجام" با حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، مجید تختروانچی معاون وزیر خارجه و صادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد؛ ظریف با بیان اینکه فرصتی به لطف خدا با حضور مردم در انتخابات ایجاد شده و این حضور بود که مذاکرات را به ثمر رساند گفت: این شعار نیست بلکه اگر متون علمی درباره تحریمها را مطالعه کنید میبینید که هدف آن ایجاد فشار اقتصادی صرف نیست بلکه هدف آن تغییر سیاست است. به این ترتیب که به مردم فشار آورد و مردم نیز به حاکمیت فشار آوردند و حاکمیت مجبور شود به خواستههای تحریم کنندگان تن دهد.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: تحریمهای شورای امینت همیشه به جنگ یا تغییر رژیم منتهی شده است، اما نتوانستند مردم را از حاکمیت جدا کنند.
وی با بیان اینکه مذاکرات نتیجه یک بازه 12 ساله بود گفت: در این مدت داده آنها امنیتى سازى پرونده ایران را انجام دادند و از طرف دیگر نیز ما قدرت علمى خود را ثابت کردیم و نشان دادیم که زیر بار زور نمى رویم.
محمد جواد ظریف در ادامه گفت: مردم به پای صندوقهای رای رفته حضور 73 درصدی نشان داد که مردم می خواهند از طریق صندوق خواسته های خود را بیان کنند و غربی ها فهمیدند که از طریق ادامه تحریم ها نمیتوانند به خواسته های خود برسند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متن نهایی متن متوازنی است ، در این متن ما تمام خاستههای مان را به طرف مقابل تحمیل نکردیم طرف مقابل هم نتوانست چنین کاری بکند. زیرا این دیگر توافق نیست بلکه سند تسلیم است. در داخل متن هم توازن قابل توجهی حتی از نظر تناظر زمانی اقدامات وجود دارد.
ظریف گفت : در فاصله ده ساله پرونده ایران در شورای امنیت به صورت کامل رفع میشود و به طور قطعی از دستور کار خارج خواهد شد.
وزیر امورخارجه کشورمان درباره قطعنامه شورای امنیت(2231)درباره برجام گفت: در قطعنامه جدید محدودیت داریم اما در قطعنامه های قدیم ممنوعیت داشتیم، کشورها مجاز نبودند که در برنامه هستهای ایران حضور داشته باشند اما اکنون کشورها تشویق میشوند که در برنامه هستهای ایران حضور یابند.
ظریف گفت : نکته بعدی اینکه از روز پایان مذاکرات برخورد با ایران در حوزه هستهای بر اساس برجام و قطعنامه تغییر کرده است؛ از روزی که برجام جمع بندی شد این تغییر رفتار رخ داده نه از روزی که کاملا اجرایی می شود. لذا از روز اول دیگر برنامه هستهای ایران موضوع تهدید امنیت بین المللی دیگر نیست و یک زمانی نیز دارد که کل این موضوع از برنامه کاری شورای امنیت خارج می شد.
وی در مورد برنامه موشکی ایران گفت: قطعنامه 1929 هر نوع فعالیتی در حوزه موشکهای بالستیک که توانایی حمل کلاهک هسته ای داشتند را ذیل فصل هفت ممنوع میکرد و تمام کشرها موظف بودند هر اقدامی را انجام دهند تا این نوع فعالیت های ایران را متوقف کنند. اکنون این تبدیل شده به یک خاسته غیر الزام آور از ایران که نه موشکهایی که قابلیت حمل کلاهک هستهای را دارند بلکه برای این منظور طراحی شدهاند را به مدت 8 سال متوقف کنند، در حالیکه ایران هیچ موشکی با این توانایی طراحی نکرده و نمیکند. نکته دیگر این است که در برجام هیچ ممنوعیت و محدودیت موشکی وجود ندارد، اعلام کردهایم در برجام که توان دفاعی ما ادامه خواهد داشت،
وزیر امورخارجه با بیان اینکه عده ای در مورد بحث موشکى آن زمانى که قطعنامه 1929 تصویب شد هیچ واکنشى نداشتند اما الان فریاد واسلاما برمى آورند گفت: اکنون شرایط کشور از نظر حقوقى نسبت به قبل زیر رو شده است؛ قطعنامه 1929 یکى از بدترین قطعنامه ها علیه ملت ما و 2231 یکى دستاورد بزرگ است و بزرگترین خیانت این است که به مردم بگویند شکست خوردهاید.
وی درباره مباحث اقتصادی گفت: مهمترین تضمین برجام در هم تندیدن برجام با روابط اقتصادی است. ما هزینه دادیم تا به دنیا بگویی که شما نمی توانید حرفتان را به ما تحمیل کنید. اگر توافق وین یک موفقیت بود موفقیتی بود برای اینکه در دنیا ثابت شود که پارادایم حذف دیگر کارآمد نیست. بازی با حاصل جمع صفر مبنای این پارادایم است که به جنگ مینجامد. اگر ما میخواستیم مبنای پارادایم را بازی جمع صفر بگذاریم، این نیز به جنگ میانجامید. ما مبنای برنامهمان را بر این اساس گذاشتیم که باید بازی برد باخت را کنار بگذاریم. بازی برد باخت برای هیچ کس منفعت ندارد که حتی برای بزرگترین قدرت نظامی دنیا را به یازده سپتامبر کشاند. در این معادله همه بازیگران جز جنگ طلبان شکست خوردند.
ظریف در پایان اظهار داشت: دلیل اینکه از اصطلاح برد- برد استفاده مى کنیم این است که به دنیا بگویم باید با پارادایم جدید صحبت کند؛ نتیجه سیاست برد- باخت آمریکا این بود که فرداى یازده سپتامبر مردم در خیابان هاى نیویورک می لرزیدند و تنها شکست خوردگان این توافق همه جنگ طلبان بودند.
نظر شما