شناسهٔ خبر: 69228277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

برای دیدن سنگ مرزی «مردوک آپال آیدین» به تاق‌بستان بیایید/ سنگ بی نظیر «کودورو» سرپل‌ذهاب به مدت یک هفته مهمان تاق‌بستان است

مهدی خالوندی

سنگ نوشته باستانی موسوم به «کودورو» یا سنگ مرزی «مردوک آپال آیدین» سرپل‌ذهاب با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال به مدت یک هفته در موزه سنگ تاق‌بستان برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا داریوش فرمانی گفت: با موافقت موزه ایران باستان این اثر تاریخی شاخص استان که قدمت آن به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد برای نمایش عموم به کرمانشاه منتقل شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: این اثر شاخص که در سال ۱۳۴۵ در منطقه سرپل‌ذهاب کشف شده است در نوع خود بی‌نظیر و تنها اثر یافت شده از این نوع در غرب ایران است.

او گفت: این اثر از روز جمعه ۲۷ مهرماه به مدت یک هفته در محل موزه سنگ استان در محوطه تاریخی تاق‌بستان برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

کودوروها که در زبان اکدی به معنای سنگ مرز هستند، از هزاره چهارم قبل از میلاد تا هزاره دوم قبل از میلاد در بین النهرین و ایران رواج داشته‌اند و در کشور ما تاکنون در شوش ۵۸ نمونه و یک نمونه  نیز در سرپلذهاب پیدا شده است. 

طبق بررسی‌های انجام گرفته،مشخص شده است که سنگ کودورو سرپل‌ذهاب مربوط به معامله یک زمین به وسعت ۴۰ هکتار در کنار رودخانه‌ای به نام تورُن بین دو برادر در سال ۱۱۶۰ قبل از میلاد بوده است.

علاقه‌مندان به آثار تاریخی کشور می‌توانند با مراجعه به مجموعه تاریخی فرهنگی تاق‌بستان با حضور در موزه سنگ از این اثر تاریخی بی نظیر بازدید کنند.

مجموعه فرهنگی تاریخی تاق‌بستان همه روزه از ساعت ۸ صبح لغایت ۲۰ شب پذیرای بازدیدکنندگان است.
 

انتهای پیام/

نظر شما