شناسهٔ خبر: 69182645 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

رونمایی از کتاب "خواهران در آن سوی مرزها"

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه، مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان مسابقه مشترک با شبکه حمایت از نویسندگان زن آفریقا را با رونمایی از کتاب مشترک منتشر شده، در گالری ملی هنر زیمبابوه در حراره برگزار کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،"عباس نوازانی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه در مراسم اختتامیه مسابقه و رونمایی رسمی این کتاب اظهار داشت: این پروژه فرصتی برای تبادل خلاقانه و همکاری‌های بیشتر فراهم می‌کند و داستان زنانی را به تصویر می‌کشد که با عزمی استوار، بر چالش‌ها غلبه کرده‌ و الهام‌بخش نسل‌های آینده شده‌اند.

وی افزود: علیرغم تبلیغات مغرضانه رسانه‌های غربی علیه زنان ایرانی، واقعیت چیز دیگری است و زنان ایرانی با حفظ ارزش‌های دینی و عفت خود در تمامی عرصه‌های اجتماعی حضور فعالی دارند.

نوازانی همچنین از جنایات رژیم صهیونیستی علیه زنان فلسطینی ابراز تأسف کرد و گفت: در دنیای امروز شاهد جنایات هولناکی علیه زنان و کودکان هستیم. رژیم اسرائیل بیش از ۴۳ هزار نفر را کشته که ۷۰ درصد از آن‌ها زنان و کودکان بوده‌اند. چه کسی مسئول این کشتارهاست؟ چرا برخی دولت‌ها در برابر این فجایع سکوت می‌کنند؟

حمید بختیار رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه در سخنانی، گفت: این رویداد گواهی بر قدرت تجارب مشترک و روحیه ماندگار زنان است و نقطه عطفی در تقویت همکاری‌های مشترک در حوزه فرهنگی و هنری به شمار می‌رود.

وی همچنین بیان داشت: زنان ایران و زیمبابوه با آثار ادبی و روایت‌های هنری خود به موضوعات مختلف نگاهی منحصر به فرد بخشیده‌اند و خوانندگان را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

بختیار در خصوص پس‌زمینه این رویداد گفت: این ابتکار فرهنگی شامل مسابقه‌ای است که بر داستان‌های موفق زنان ایرانی و آفریقایی متمرکز است و در حین حال به تصویری از واقعیت‌های زندگی زنان فلسطینی که مدت‌ها است تحت بمباران رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند، می‌پردازد.

وی اضافه کرد: هدف از انتشار این کتاب، مستندسازی این دستاوردهای خارق‌العاده و تقویت گفت‌وگو میان ملت‌های مختلف است که به نفع نسل حاضر و آینده خواهد بود.

بختیار ابراز امیدواری کرد که از طریق رونمایی این کتاب، آگاهی درباره توانمندسازی زنان از طریق فرهنگ‌های پویا افزایش یابد و روایت‌ها و دیدگاه‌های آنان در زمینه جنسیت، فرهنگ و توسعه اجتماعی-اقتصادی به اشتراک گذاشته شود.

در ادامه، ثبانی ملیلو، هماهنگ‌کننده شبکه نویسندگان زن آفریقا، گفت: این پروژه کتاب، فرصتی برای نزدیک‌تر شدن زیمبابوه و ایران از طریق نوشته‌های ادبی است. انتشار این کتاب راهی مؤثر برای مشارکت در برنامه تبادل فرهنگی خواهد بود و از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از این پروژه مشترک تشکر می‌کنم.

همچنین، زهرا سادات میرهاشمی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س) در این مراسم به بیان دستاوردهای زنان ایرانی و معرفی ظرفیت‌های دانشگاهی ایران پرداخت.

اعضای شبکه حمایت از نویسندگان زن آفریقا، هنرمندان، شاعران، علاقه‌مندان به ادبیات، موسیقیدانان و دانش‌آموزان مدارس مختلف نیز در این رویداد حضور داشتند.

این مسابقه، تلاشی مشترک بین رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه و شبکه حمایت از نویسندگان زن آفریقا، با همکاری اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که با هدف تقویت همکاری و تبادل فرهنگی و تشویق نویسندگان و هنرمندان، به منظور آشنایی با زن مسلمان و معرفی جایگاه زنان در جامعه ایران و همچنین در راستای همبستگی با زنان در فلسطین اجرا شد.

در این مسابقه‌ مشترک، بیش از ۱۵۰ اثر در سه حوزه داستان نویسی، شعر و نقاشی دریافت شد. سپس تیمی از استادان به داوری آثار پرداخته و فهرستی کوتاه از ۲۰ داستان کوتاه و شعر ارائه دادند.

همچنین، ۹ اثر برای چاپ در کتاب انتخاب و به تمامی برگزیدگان گواهینامه و جوایزی اهدا شد.

کتاب رونمایی شده با عنوان «خواهران در آن سوی مرزها» (Sisters across borders) از دو بخش تشکیل شده که بخش اول به نگاه اسلام به زن و خانواده و دستاوردهای ایران پس از انقلاب در حوزه زنان می‌پردازد و در بخش دوم داستان‌های برگزیده مسابقه مشترک، منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما