شناسهٔ خبر: 69179488 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

عامل ۹۸ درصد حیوان گزیدگی‌ها در سمنان «سگ و گربه» است

سمنان- مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: عامل ۹۸ درصد حیوان گزیدگی‌ها در حوزه کاریی این دانشگاه در زمینه گاز گرفتگی «سگ و گربه» است

صاحب‌خبر -

محمد ناصر رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه عامل ۹۸ درصد حیوان گزیدگی‌ها در سمنان «سگ و گربه» است تاکید کرد: بر اساس آخرین آمارهای موجود در سطح دانشگاه، حدود ۶۵ درصد حیوان گزش ها توسط سگ، ۳۳ درصد توسط گربه و مابقی توسط سایر حیوانات رخ داده است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۳ نفر در هشت استان کشور براثر بیماری هاری فوت کرده اند که ۱۲ مورد از فوتی‌های ایران در سال ۱۴۰۳ بر اثر هاری توسط سگ گزیدگی و یک مورد توسط روباه گزیدگی صورت گرفته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان بیان کرد: از ۱۲ مورد سگ گزیدگی نیز ۲ مورد توسط سگ‌های گله، یک مورد سگ نگهبان رها شده و ۹ مورد توسط سگ‌های ولگرد و بلاصاحب بوده است.

رهبر عنوان کرد: ۲۸ سپتامبر امسال روز جهانی هاری است که شعار آن مرزهای کنترل هاری را بشکنیم است که برای برجسته کردن آن نیاز به پیشرفت و تعاملی فراتر از وضعیت موجود داریم. شعار امسال روز جهانی هاری نشان می‌دهد که موضوع One Health (سلامت واحد و یکپارچه) مربوط به گروه خاصی نیست؛ بلکه یک مسئولیت همگانی است.

رهبر بیان کرد: برنامه‌های کنترل هاری نمونه‌ای عالی برای عملیاتی کردن شعار One Health (سلامت واحد و یکپارچه) است که با تکیه بر شعار امسال و شکستن مرزها، می‌توانیم بر موانع جغرافیایی، اجتماعی-اقتصادی و آموزشی غلبه کنیم و از واکسیناسیون گسترده، آگاهی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اطمینان حاصل کنیم.

وی افزود: این رویکرد یکپارچه در مبارزه با هاری بسیار حیاتی بوده و ارتباطات مابین دستگاه‌های اجرایی را تقویت خواهد کرد که امید است بدین ترتیب این بیماری دیگر تهدیدی برای انسان‌ها و حیوانات نباشد.

نظر شما