شناسهٔ خبر: 69172881 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران؛

کمترین نرخ تورم سالانه برای گروه زغال سنگ به ثبت رسید

در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۱۴۰۳، در بخش معدن، کمترین نرخ تورم سالانه مربوط به گروه زغال سنگ با عدد ۲۲.۶ درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، در شهریور ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۲۳۲۲.۸ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۶.۲ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۸.۵ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۲۹.۵ درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم ماهانه

در شهریور ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۶.۲ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲.۶ درصد)، ۳.۶ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در شهریور ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۶.۲ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین تورم ماهانه با ۷.۱ درصد مربوط به گروه «کانه‌های فلزی» و کمترین تورم ماهانه با ۰.۳ درصد مربوط به گروه «زغال سنگ» است.

افزایش تورم نقطه به نقطه

در شهریور ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۸.۵ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۱.۰ درصد)، ۷.۵ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در شهریور ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۸.۵ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۳۸.۹ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۲۳.۵ درصد مربوط به گروه «زغال سنگ» است.

کاهش تورم سالانه

در شهریور ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۲۹.۵ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۱.۴ درصد)، ۱.۹ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹.۵ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم سالانه با ۳۹.۵ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کمترین تورم سالانه با ۲۲.۶ درصد مربوط به گروه «زغال سنگ» است.

برای مشاهده اطلاعات تکمیلی به فایل پیوست مراجعه کنید.

نظر شما