شناسهٔ خبر: 69170205 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

چرا روسیه و چین در این شرایط بحرانی منطقه پای کار و کمک جدی به ایران نمی‌آیند؟

مهدی خراتیان و علی صمدزاده در نشست «پس از نصرالله» در تمام‌رخ

صاحب‌خبر -

روسها زمانی در سوریه به کمک ما آمدند که یک بازی برده به آنها ارائه شد نه وقتی که در آستانه باخت قرار داریم. الان هم اگر رگه‌های پیروزی را نشان ندهیم، هیچ کس در معادله شکست خورده مشارکت نخواهد کرد.

ما نباید التماس روسیه یا چین را بکنیم، ما حتی نمیخواهیم چیزی را به آنها بفروشیم، بلکه میخواهیم مشارکت تعریف کنیم و ائتلاف بسازیم. میخواهیم بگوییم اگر کسی در این منطقه دنبال کار و توسعه است باید از مسیر ما عبور کند. این نیاز به سیادت دارد و باید این سیادت را در میدان نشان بدهیم.

رهبر انقلاب به سردار سلیمانی گفته بودند میروی مسکو دقت کن که شما نیروی زمینی او نیستی، او نیروی هوایی تو است. یعنی طراحی باید با ما باشد. ما حمال آنها نیستیم، آنها هم دنبال منافع خودشان هستند. ما باید طرحی ارائه بدهیم که منافع آنها هم در آن لحاظ شده باشد، در اینصورت پای کار می‌آیند.

البته روسها به دلیل نیاز به محتاج نگه داشتن چین به مسیر جاده ابریشمی که از روسیه میگذرد، علاقه‌ای به کمک جدی به ایجاد امنیت در مسیرهای آلترناتیو زمینی و دریایی ندارند.

چین میفهمد که پیمان امنیتی و نظامی امارات و عربستان با آمریکا برایش مشکل درست میکند و برای محدود کردن اوست، میفهمد کریدور آیمک به نفعش نیست. اما وقتی میبیند ما متوجه تحولات جهانی و هدف از ضرباتی که بهمان میخورد نیستیم، چرا با ما کار کند؟

او از ما میپرسد طرح اقتصادی و سیاسی تو برای منطقه و در نسبت به متحدین خودت چیست؟ آیا ۵۰ صفحه طرح وجود دارد به او ارائه بدهیم؟ والله وجود ندارد.

ما همین الان هیچ طرحی برای آینده غزه نداریم. حتی برای بازسازی غزه یک کلام با چینی‌ها هم صحبت نکرده‌ایم. لذا دیگران ما را به عنوان بازی خراب کن در جهان معرفی می‌کنند نه کسی که طرحی برای آینده دارد.

باید حواسمان باشد؛ همیشه این خطر برای قدرتهای منطقه‌ای وجود دارد که در صورت عدم تعریف بازی صحیح با قدرتهای بین‌المللی، نه تنها مشارکتی جلب نکنند بلکه وجه المعامله نیز قرار بگیرند.

تماشای ویدئوی کامل نشست aparat.com/v/kof۹x۹s
@tamamrokhmedia

نظر شما