شناسهٔ خبر: 69157648 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

عدد تکان‌دهنده دانش‌آموزان اتباع که امسال در مدارس ایران درس می‌خوانند

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع را در مدارس دولتی جای دادیم و برخی از آنها مشکلات مختلفی دارند از جمله نداشتن مدارک هویتی.

صاحب‌خبر -

مهر نوشت: علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول گفت: از ۱۵ شهریور امسال چاپ کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده را آغاز کردیم.

وی درباره هدایت شغلی دانش‌آموزان عنوان کرد: این کار از دوره ابتدایی اجرا نمی‌شود و هدایت تحصیلی از دوره متوسطه اول آغاز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس سخت‌ترین پروژه در وزارت آموزش و پرورش و معیار مدیریت صحیح یک مدیر است، تصریح کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید، ۱۷۶ هزار کمبود معلم داشتیم و توانستیم این کمبود را جبران کنیم همچنین زمینه استخدام ۱۰۰ هزار معلم توسط وزیر قبل فراهم شد و این باعث شد که در بحث کمبود معلم مشکل کمتری داشته باشیم.

کمبود معلم و کتاب درسی نداریم

وی ادامه داد: سال تحصیلی جدید را بدون کمبود کتاب درسی و کمبود معلم آغاز کردیم.

کاظمی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان هم عنوان کرد: امسال حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ مدرسه جدید با ۸ هزار کلاس درس و سه هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید، گفت: کسری معلم همچنان وجود دارد که با تدریس بازنشسته‌ها و اضافه کار شاغلان جبران شده است و با بحران مواجه نیستیم.

تحصیل ۶۵۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه خانواده‌ها از عملکرد مدارس بیان کرد: این گلایه‌ها را می‌پذیرم ما در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع را در مدارس دولتی جای دادیم و برخی از آنها مشکلات مختلفی دارند از جمله نداشتن مدارک هویتی.

وی بیان کرد: مدارس دولتی ظرفیت محدود دارند و ممکن است با محدودیت ثبت‌نام مواجه شویم، متأسفانه مدارس متناسب با ساختار شهری توسعه نیافتند و همین موضوع باعث شده است جمعیت کلاس‌های درس به ۳۵ یا ۴۰ نفر افزایش یابد که این باعث افت کیفیت شده است.

مهاجرت به مدارس غیردولتی به دلیل کلاس‌های شلوغ

کاظمی بیان کرد: ما مکلف هستیم تمام دانش‌آموزان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنیم و نباید فردی محروم شود اما گاهی ممکن است خانواده‌ها به دلیل جمعیت بالای مدارس دولتی مجبور شوند فرزندشان را به مدارس غیردولتی ببرند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در چند جا بحران داریم از جمله مدارس کانکسی و سنگی متذکر شد: ۴ هزار کلاس درس سنگی و ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم و در برخی مناطق سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر است در حالیکه استاندارد آن ۵ متر مربع است.

طرح ویژه رئیس‌جمهور برای مدارس سنگی و کانکسی

وی ادامه داد: رئیس جمهور جلسه اختصاصی را با حضور کارشناسان درباره کمبود مدرسه برگزار کرد و قرار است طرح ویژه‌ای در حوزه مدارس کانکسی و سنگی رونمایی شود.

کاظمی ادامه داد: نظام آموزشی بیشتر با رویکرد علمی و آموزشی طراحی شده است تا رویکرد تربیتی در حالیکه طبق سند تحول باید به جنبه آموزشی و پرورشی همزمان توجه داشت.

میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست

وی بیان کرد: میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست و شاهد افت کیفیت آموزش هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده این وضعیت اصلاح شود.

کاظمی ادامه داد: انتقال ارزش‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم به نسل جدید و پرورش انسان‌های فکور جزو وظایف آموزش و پرورش است تا بتوانیم به قله‌های پیشرفت دسترسی داشته باشیم.

وی گفت: بر روی پرورش استعدادهای درخشان به عنوان یک شتاب دهنده برای رسیدن به پیشرفت باید سرمایه گذاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه شاهد ضعف در ارائه برنامه درسی کاربردی و اثرگذار هستیم، مطرح کرد: نقشه اجرایی سند تحول بنیادین تصویب شده است که ۱۴۷پ روژه دارد و یکی از مهمترین آنها برنامه درسی است و به دنبال بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی مدارس هستیم.

وی با اشاره به کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و توسعه عدالت آموزشی به عنوان دو رویکرد دیگر آموزش و پرورش بیان کرد: شکاف فناورانه بین فضای تعلیم و تربیت و نیازهای روز جامعه را شاهد هستیم و به همین دلیل توجه به هوش مصنوعی مدنظر است.

وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای کیفیت در مدارس دولتی گفت: معلم در کیفیت بسیار مهم است و برای توانمندسازی آنها برنامه مسیر رشد معلمی را طراحی کردیم و در حال تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در مدارس به مربی پرورشی، بهداشت و تربیت بدنی نیاز است و امسال برای نخستین سال ۱۹ هزار مربی در این حوزه استخدام شدند.

کاظمی با اشاره به اجرای برنامه مدرسه مطلوب سند تحول گفت: امسال در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس خاص در حال اجراست که بیشتر متمرکز بر مدیران مدارس است و باید مدیران توانمند برای مدارس انتخاب کنیم.

وی با اشاره به روش‌های آموزش مطرح کرد: انگیزه معلم، تجربه و توانمندی او در کیفیت آموزش بسیار مهم است و در حال برنامه ریزی برای این موضوع هستیم.

مهر نوشت: علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول گفت: از ۱۵ شهریور امسال چاپ کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده را آغاز کردیم.

وی درباره هدایت شغلی دانش‌آموزان عنوان کرد: این کار از دوره ابتدایی اجرا نمی‌شود و هدایت تحصیلی از دوره متوسطه اول آغاز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس سخت‌ترین پروژه در وزارت آموزش و پرورش و معیار مدیریت صحیح یک مدیر است، تصریح کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید، ۱۷۶ هزار کمبود معلم داشتیم و توانستیم این کمبود را جبران کنیم همچنین زمینه استخدام ۱۰۰ هزار معلم توسط وزیر قبل فراهم شد و این باعث شد که در بحث کمبود معلم مشکل کمتری داشته باشیم.

کمبود معلم و کتاب درسی نداریم

وی ادامه داد: سال تحصیلی جدید را بدون کمبود کتاب درسی و کمبود معلم آغاز کردیم.

کاظمی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان هم عنوان کرد: امسال حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ مدرسه جدید با ۸ هزار کلاس درس و سه هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید، گفت: کسری معلم همچنان وجود دارد که با تدریس بازنشسته‌ها و اضافه کار شاغلان جبران شده است و با بحران مواجه نیستیم.

تحصیل ۶۵۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه خانواده‌ها از عملکرد مدارس بیان کرد: این گلایه‌ها را می‌پذیرم ما در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع را در مدارس دولتی جای دادیم و برخی از آنها مشکلات مختلفی دارند از جمله نداشتن مدارک هویتی.

وی بیان کرد: مدارس دولتی ظرفیت محدود دارند و ممکن است با محدودیت ثبت‌نام مواجه شویم، متأسفانه مدارس متناسب با ساختار شهری توسعه نیافتند و همین موضوع باعث شده است جمعیت کلاس‌های درس به ۳۵ یا ۴۰ نفر افزایش یابد که این باعث افت کیفیت شده است.

مهاجرت به مدارس غیردولتی به دلیل کلاس‌های شلوغ

کاظمی بیان کرد: ما مکلف هستیم تمام دانش‌آموزان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنیم و نباید فردی محروم شود اما گاهی ممکن است خانواده‌ها به دلیل جمعیت بالای مدارس دولتی مجبور شوند فرزندشان را به مدارس غیردولتی ببرند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در چند جا بحران داریم از جمله مدارس کانکسی و سنگی متذکر شد: ۴ هزار کلاس درس سنگی و ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم و در برخی مناطق سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر است در حالیکه استاندارد آن ۵ متر مربع است.

طرح ویژه رئیس‌جمهور برای مدارس سنگی و کانکسی

وی ادامه داد: رئیس جمهور جلسه اختصاصی را با حضور کارشناسان درباره کمبود مدرسه برگزار کرد و قرار است طرح ویژه‌ای در حوزه مدارس کانکسی و سنگی رونمایی شود.

کاظمی ادامه داد: نظام آموزشی بیشتر با رویکرد علمی و آموزشی طراحی شده است تا رویکرد تربیتی در حالیکه طبق سند تحول باید به جنبه آموزشی و پرورشی همزمان توجه داشت.

میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست

وی بیان کرد: میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست و شاهد افت کیفیت آموزش هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده این وضعیت اصلاح شود.

کاظمی ادامه داد: انتقال ارزش‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم به نسل جدید و پرورش انسان‌های فکور جزو وظایف آموزش و پرورش است تا بتوانیم به قله‌های پیشرفت دسترسی داشته باشیم.

وی گفت: بر روی پرورش استعدادهای درخشان به عنوان یک شتاب دهنده برای رسیدن به پیشرفت باید سرمایه گذاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه شاهد ضعف در ارائه برنامه درسی کاربردی و اثرگذار هستیم، مطرح کرد: نقشه اجرایی سند تحول بنیادین تصویب شده است که ۱۴۷پ روژه دارد و یکی از مهمترین آنها برنامه درسی است و به دنبال بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی مدارس هستیم.

وی با اشاره به کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و توسعه عدالت آموزشی به عنوان دو رویکرد دیگر آموزش و پرورش بیان کرد: شکاف فناورانه بین فضای تعلیم و تربیت و نیازهای روز جامعه را شاهد هستیم و به همین دلیل توجه به هوش مصنوعی مدنظر است.

وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای کیفیت در مدارس دولتی گفت: معلم در کیفیت بسیار مهم است و برای توانمندسازی آنها برنامه مسیر رشد معلمی را طراحی کردیم و در حال تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در مدارس به مربی پرورشی، بهداشت و تربیت بدنی نیاز است و امسال برای نخستین سال ۱۹ هزار مربی در این حوزه استخدام شدند.

کاظمی با اشاره به اجرای برنامه مدرسه مطلوب سند تحول گفت: امسال در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس خاص در حال اجراست که بیشتر متمرکز بر مدیران مدارس است و باید مدیران توانمند برای مدارس انتخاب کنیم.

وی با اشاره به روش‌های آموزش مطرح کرد: انگیزه معلم، تجربه و توانمندی او در کیفیت آموزش بسیار مهم است و در حال برنامه ریزی برای این موضوع هستیم.

برچسب‌ها: