شناسهٔ خبر: 69155715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نقطه‌زن‌ها بارها اصابت کردند «تاد» هم هیچ غلطی نتوانست بکند!

نقطه‌زنی قدرتمندانه انواع موشک‌های جبهه مقاومت به رژیم صهیونیستی، به ویژه ضربات کاری ایران، محافل صهیونیستی را به آشفته‌گویی و دوباره خرج کردن خبرهای سوخته وادار کرده است.

صاحب‌خبر -

نقطه‌زنی قدرتمندانه انواع موشک‌های جبهه مقاومت به رژیم صهیونیستی، به ویژه ضربات کاری ایران، محافل صهیونیستی را به آشفته‌گویی و دوباره خرج کردن خبرهای سوخته وادار کرده است.

چند رسانه صهیونیستی از جمله «کانال ۱۲» و روزنامه «هاآرتص»، طی روزهای گذشته ادعا کردند: «آمریکا سامانه دفاع ضد موشک‌های بالستیک تاد (THAAD) را در اسرائیل مستقر می‌کند. استقرار این سامانه، بخشی از آماده‌سازی‌ها برای حمله احتمالی تلافی‌جویانه اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی اخیر ایران به حساب می‌آید». 

یدیعوت آحارانوت هم نوشت که استقرار این سامانه‌ها، توان دفاعی اسرائیل در برابر موشک‌های بالستیک ایران را تقویت می‌کند. اما روزنامه «تایمز آو اسرائیل» به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته که ایالات متحده فعلا موضوع را بررسی می‌کند و درباره استقرار این سامانه در اسرائیل هنوز تصمیم قطعی نگرفته است.

یوسی میلمَن روزنامه‌نگار صهیونیست هم در شبکه ایکس نوشت: حمله برنامه‌ریزی شده اسرائیل به ایران تا رسیدن پدافند هوائی تاد علیه موشک‌های بالستیک به اسرائیل، مجدداً به تعویق افتاده است.

کانال عبری کان نیز می‌نویسد: ایالات متحده به طور اصولی با انتقال سامانه دفاع هوائی تاد برای رهگیری موشک‌های بالستیک و تهدیدات هوائی موافقت کرده است. این موضوع به درخواست اسرائیل برای برجسته کردن قدرت و اتحاد دو کشور صورت گرفت.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از ارتش اسرائیل نوشت: ایالات متحده، سامانه دفاع موشکی تاد را در اسرائیل مستقر کرده است. 

سامانه ضد موشکی «تاد» در آژانس دفاع موشکی آمریکا (MDA) طراحی شده تا بتواند موشک‌های بالستیک کوتاه، میانه و دوربرد را در مرحله آخر پرواز هدف‌گیری کند. لاکهید مارتین، پیمانکار اصلی سیستم ضد موشکی «تاد» گفته است که این سیستم می‌تواند موشک‌های وارد شده در داخل و خارج از جو زمین را هدف قرار بدهد.

فضاسازی اخیر رسانه‌های صهیونیستی و بعضا غربی درباره واگذاری سامانه تاد به اسرائیل، از چند جهت، قابل تامل و موجب تحقیر و سرشکستگی مضاعف رژیم صهیونیستی است.

نخست این که اذعان می‌کند اسرائیل در برابر حملات موشکی ایران ناتوان بوده و موشک‌ها -برخلاف دعاوی قبلی صهیونیست‌ها- از پدافند چند لایه عبری- غربی عبور کرده و به هدف خورده است.

ثانیا نتانیاهو ۲ ماه (۱۸ مردادماه) مدعی شده بود که اسرائیل نیازی به کمک کسی ندارد و خودش می‌تواند از خود در برابر حماس، حزب‌الله، انصارالله و ایران دفاع کند! در همین باره، باراک راوید، تحلیلگر صهیونیست شبکۀ سی‌ان‌ان در ایکس نوشت: «اگر آمریکا در اسرائیل سامانه‌های پدافندی مستقر کند، این اقدام با اساس سخنان نتانیاهو که گفته بود اسرائیل می‌تواند از خودش دفاع کند در تناقض است».

ثالثا پیش از این و در فاصله چند سال، چند نوبت اعلام شده که آمریکا سامانه تاد را به اسرائیل داده و بر همین اساس، خبرسازی اخیر، بازنشر خبری سوخته و بی‌خاصیت است؛ هرچند که رژیم صهیونیستی با همین خبر سوخته سعی می‌کند تعلل و ناتوانی در حمله به ایران را توجیه کند.

یوناتان تووال، خبرنگار نشریه تایم، ‌هاآرتص، واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز و نیوزویک، سوم آبان سال گذشته در توئیتی نوشته بود: «مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با من تایید کردند که دلیل به تعویق افتادن عملیات زمینی ارتش اسرائیل درخواست آمریکا برای آماده شدن برای یک نبرد گسترده‌تر است. این آماده‌سازی‌ها شامل استقرار سامانه دفاع موشکی تاد THAAD در خلیج (فارس) و همچنین در اردن و شمال عراق و رسیدن دو ناو جنگی به همراه دو هزار سرباز است».

رسانه‌هایی مانند نیوزویک، دیفنس نیوز، آرمی میل و...، هم سال گذشته و هم سال 1397، اخباری مبنی بر استقرار سامانه موشکی و پدافندی تاد را در اسرائیل منتشر کرده بودند. به بیان دیگر، این سامانه قبلا به اسرائیل واگذار شده، اما هیچ تاثیری در مهار موشک‌های متنوع و نقطه‌زن ایرانی و موشک‌های جبهه مقاومت نداشته است.

پیش از این، در جریان عملیات وعده صادق 1، لری جانسون، تحلیلگر سابق سازمان جاسوسی آمریکا نوشت: «علی‌رغم اصرار غرب مبنی بر شکست عملیات ایران، ایران آنچه را که قصد انجام آن را داشت در اسرائیل انجام داد. ایران دقیقاً به آمریکا و چند کشور همسایه گفت که قرار است چه کاری انجام دهد. هدف ایران این بود که نشان دهد اگر بخواهد می‌تواند به اسرائیل ضربه بزند، ایران تلاشی برای گرفتن تلفات گسترده نداشت. ایران با استفاده از ۳ سیستم تسلیحاتی مختلف- پهپادها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک، یک حمله فوق‌العاده پیچیده را به نمایش گذاشت. آنها از پیشرفته‌ترین سلاح‌های خود استفاده نکردند. آنچه ما به درستی می‌دانیم این است که بیشتر موشک‌های بالستیک به اهداف خود در اسرائیل اصابت کرده‌اند. آمریکا یک رادار پیشرفته «AN/TPY-2 X-band» مستقر در صحرای نقب دارد. ماموریت این رادار شناسایی موشک ایرانی و دادن اطلاعات هدف‌گیری به سامانه‌های دفاعی ارو و دیوید اسرائیل «Arrow & David» و باتری‌های تاد آمریکا «THAAD ABM» برای محافظت از سایت‌های حساس اسرائیل از جمله دیمونا و پایگاه‌های هوائی نواتیم و رامون است. اما موشک‌های ایران هر دو پایگاه هوائی نواتیم و رامون را هدف قرار دادند. یعنی بهترین رادار جاسوسی دنیا که در هماهنگی با پیشرفته‌ترین پدافند ضدموشکی دنیا کار می‌کرد، در مقابل حمله ایران ناتوان بود. چه کسی برتری بازدارندگی دارد؟ نه اسرائیل».

رادیو فردا هم در تاریخ سوم اسفند 1397 گزارش داده بود: «سامانه ضد بالستیک تاد در کنار فلاخن داوود، آرو (پیکان) و تامیر (گنبد آهنین) از سال ۱۳۹۷ در اسرائیل مستقر بوده و در رینگ پدافندی فعال است».

رویترز هم چندی پیش نوشت: «ارتش ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹، سامانه موشکی تاد را به اسرائیل منتقل کرده است».

به بیان دیگر، از اخبار متعدد رسانه‌های غربی روشن است که رژیم صهیونیستی سال‌ها پیش از این، سامانه تاد را از آمریکا دریافت کرده و این علاوه‌ بر سامانه‌های تاد دیگری است که آمریکا در کشورهای مجاور در منطقه مستقر کرده است. با این همه، پهپاد‌ها و موشک‌های متنوع ایران و جبهه مقاومت طی چند ماه گذشته بارها توانستند آن پدافندهای پیچیده و تو در تو را بشکافند و به اهداف راهبردی در ‌ام‌الرشراش (ایلات)، حیفا، تل‌آویو و بئرالسبع (نظیر پایگاه نظامی نواتیم/ و منطقه گالیلوت، جایی که مقر موساد در آن قرار دارد) اصابت کنند. در عملیات وعده صادق 2، بنابر اذعان محافل عبری و غربی، فقط 32 موشک به پایگاه حفاظت شده نواتیم اصابت کرد.

نکته مهم‌تر این که جبهه مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران، از برخی توانمندی‌های نظامی و موشکی رده بالاتر خود استفاده نکرده‌اند و در صورت نیاز، از آنها در میدان استفاده خواهند کرد./کیهان

 

نظر شما