شناسهٔ خبر: 69146450 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

وحشت اسرائیل از نفوذ موشک‌های حزب‌الله به بندر حیفا

در صورت تعطیل شدن بندر حیفا 70 درصد کشتی‌های باری، نمی‌توانند به سمت اسرائیل (فلسطین اشغالی) حرکت کنند.

صاحب‌خبر -

بعد از قرار گرفتن سراسر شهر حیفای اشغالی در دایره هدف‌گیری‌های حزب الله به شکل مستقیم، نگرانی صهیونیست‌ها از پیامدهای ادامه جنگ با حزب‌الله، بیش از پیش شده است.

اصلی‌ترین دروازه تجارت دریایی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله

بعد از گسترش حملات موشکی حزب الله به حیفا، این نگرانی در میان صهیونیست‌ها افزایش یافته که موشک‌های حزب‌الله در حال هدف قرار دادن اصلی‌ترین دروازه دریایی است که تجارت اسرائیل را به جهان متصل می‌کند.

منابع عبری گزارش می‌دهند که در صورت تعطیل شدن بندر حیفا 70 درصد کشتی‌های باری، نمی‌توانند به سمت اسرائیل (فلسطین اشغالی) حرکت کنند و بنابراین اسرائیل باید طرح جایگزینی پیدا کرده و از بنادر یکی از کشورهای همسایه استفاده کند.

روزنامه اقتصادی کالکالیست رژیم صهیونیستی در گزارشی نسبت به پیامدهای تداوم حملات حزب الله به حیفا هشدار داده و اعلام کرد که اگر حزب‌الله تصمیم به هدف قرار دادن بندر حیفا بگیرد، اسرائیل دیگر قادر به واردات اکثر کالاهای حیاتی خود نخواهد بود و بندر اسدود به عنوان دومین بندر بزرگ اسرائیل (فلسطین اشغالی)، نمی‌تواند فعالیت‌های مربوط به بندر حیفا را هم بر عهده بگیرد؛ زیرا ظرفیت کافی برای انجام این کار را ندارد.

سناریو ترسناک ورود موشک‌های حزب‌الله به بندر حیفا

این رسانه صهیونیستی افزود: اسرائیل به شدت از یک سناریو می‌ترسد و آن این است که اگر موشک‌های حزب‌الله به کشتی‌های باری که در حال پهلو گرفتن در بندر حیفا هستند اصابت کند، اتفاق بسیار وحشتناکی رخ خواهد داد و دیگر کشتی‌ها به سمت بندر حیفا حرکت نمی‌کنند. حملات موشکی اخیر حزب الله بیانگر آغاز مرحله‌ای بسیار خطرناک و حساس در حیفاست.

با وجود اینکه بندر حیفا و تاسیسات آن با سیستم‌های حفاظتی در برابر حملات موشکی ایمن شده است، اما سخنگویان ارتش اشغالگر تاکید می‌کنند که نمی‌توان تضمین کرد که کارایی سامانه‌های پدافندی در بندر حیفا مطلق و دقیق خواهد بود.

از طرف دیگر روزنامه عبری کالکالیست تاکید کرد: در میان مجامع اقتصادی جهان اتفاق نظر وجود دارد که کافی است یک موشک به بندر حیفا بیفتد تا حرکت کشتی‌ها به سمت آن کاملاً متوقف گردد. متاسفانه ترس‌هایی که اسرائیل داشت، اکنون در حال تحقق است؛ به طوری که از همین الان، شرکت‌های حمل و نقل دریایی ایتالیا بر اساس دستورالعمل‌های گارد ساحلی این کشور، حرکت به بندر حیفا را متوقف کرده‌اند.

رسانه مذکور صهیونیستی ادامه داد: پژوهشی که توسط دانشکده امنیت داخلی اسرائیل با همکاری دانشگاه حیفا در سال 2009 تهیه شد، به این نتیجه قطعی رسیده است که بندر اسدود در صورت توقف فعالیت بندر حیفا، نمی‌تواند جایگزینی برای این بندر باشد؛ زیرا بندر اسدود و بندر جنوب مجاور آن، به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که کشتی‌های حامل کالاهای وارداتی برای اسرائیل بتوانند به آنجا بروند.

فلج شدن حرکت کشتی‌های به سمت بندر حیفا

بر اساس این پژوهش، در پی فلج شدن بندر ایلات در دریای سرخ در نتیجه محاصره دریایی یمن علیه اسرائیل، بار بندر ایلات هم اکنون بر دوش بندر حیفا و اسدود افتاده و یمنی‌ها همانند دیگر گروه‌های حامی غزه تاکید کرده‌اند که تا پایان جنگ در غزه، به عملیات‌های خود علیه اسرائیل ادامه خواهند داد.

این روزنامه صهیونیستی گزارش داد: کابینه اسرائیل نگران است که کشتی‌های خارجی از آمدن به سمت بنادر اسرائیل (فلسطین اشغالی) خودداری کنند و حتی اگر شرکت‌های صاحب این کشتی‌ها تصمیم به ادامه حمل و نقل داشته باشند، خدمه آنها حاضر نیستند که جان خود را به خطر بیندازند و به سمت این بنادر حرکت کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: وضعیت امنیتی تاثیر بسیار بالایی بر حرکت کشتی‌ها به سمت بنادر اسرائیل (فلسطین اشغالی) دارد و پیش بینی می‌شود که کشتی‌های خارجی در سال 2025 به سمت این بنادر حرکت نکنند. «تدوک ردکر» مسئول بنادر در وزارت حمل و نقل اسرائیل می‌گوید که این وزارتخانه در حال آماده کردن طرحی برای استفاده از بنادر یک کشور همسایه در صورت فلج شدن بندر حیفاست.

از طرف دیگر روزنامه اقتصادی ذی مارکر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هزینه حمل و نقل کالاها از طریق هوایی برای اسرائیل به نسبت 30 درصد افزایش یافته؛ زیرا اکثر شرکت‌های حمل و نقل هوایی به دلیل وضعیت امنیتی سفر به اسرائیل (فلسطین اشغالی) را متوقف کرده‌اند.

حزب‌الله لبنان از چند روز گذشته بر مبنای معادله «چشم در برابر چشم» که شهید سید حسن نصرالله تأکید زیادی بر آن داشت، شروع به گسترش حملات خود در مناطق مختلف شهر اشغالی حیفا که یک منطقه بسیار مهم و حیاتی برای اشغالگران محسوب می‌شود، کرده است. دبیرکل شهید حزب‌الله بارها به دشمن صهیونیستی هشدار داده بود که اگر خطوط قرمز را رد کند و به غیرنظامیان لبنانی آسیب بزند مقاومت دیگر هیچ حد و مرزی را در هدف قرار دادن مواضع حیاتی صهیونیست‌ها و شهرک‌های آنها نخواهد شناخت.

حیفا در واقع مرکزی برای حمل‌ونقل، فناوری، انرژی و صنایع تسلیحاتی رژیم صهیونیستی است که همین ویژگی‌ها این شهر را تبدیل به یک منطقه راهبردی کرده است که کل فلسطین اشغالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حیفا همچنین یکی از بزرگترین مراکز تجارت دریایی رژیم صهیونیستی است و بندر حیفا کنار بندر اسدود، از بنادر حیاتی و معروف در اراضی اشغالی فلسطین هستند.