شناسهٔ خبر: 69144279 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دانشگاه علوم پزشکی تهران؛

دانشجوی بین‌المللی از ۳۲ کشور در یک نیمسال تحصیلی جذب شد

سعدانه طباطبایی نیا

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:تنها در ترم سپتامبر ۲۰۲۴(مهرماه ۱۴۰۳) بیش از ۳۰۰ دانشجوی بین‌المللی(بیش از ۲۷۰ دانشجوی دوره بلندمدت و ۳۰دانشجوی دوره کوتاه‌مدت)از ۳۲ کشور جذب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پانصد و سی و یکمین نشست کمیته پذیرش دانشجویان خارجی با اعلام جذب بیش از ۳۰۰ دانشجوی بین‌الملل برای ترم سپتامبر ۲۰۲۴ (دوره‌های منتهی به مدرک و کوتاه‌مدت) و ثبت رکورد جدیدی در این حوزه و با تقدیر از دست‌اندرکاران فرآیند جذب دانشجویان بین‌المللی و مسئولان واحدهای مرتبط برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمود قاضی خوانساری، مدیر امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه، دکتر امید امینیان و دکتر نفیسه صادقی، روسای دانشکده‌های پزشکی و داروسازی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدرضا خامی و دکتر سید رضا حسینی سده، مشاوران عالی و اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر سید مجتبی دقیقی، معاون پژوهشی پردیس بین‌الملل، دکتر احمدعلی حنفی بجد، رئیس اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی معاونت بین‌الملل، دکتر محمدرضا کرامتی، دکتر نیایش محبی، دکتر آرپی مانوکیان، دکتر منصوره عادل قهرمان و دکتر امیر راعی دهقی، معاونان بین‌الملل دانشکده‌های پزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، توانبخشی و دندانپزشکی و جمعی از مدیران و کارشناسان مدیریت توسعه امور بین‌الملل و معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل حضور داشتند.

در آغاز، دکتر آیتی موفقیت‌های کسب شده در مسیر جذب دانشجویان بین‌المللی به ویژه طی سه سال اخیر را حاصل ریل‌گذاری و سیاست گذاری‌های صحیح دانست و گفت: پذیرش بیش از ۲۷۰ دانشجوی بین‌الملل منتهی به مدرک در یک ترم تحصیلی، دستاوردی جدید برای دانشگاه و کشور به شمار می‌آید.

معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و طی توافق با دانشکده پزشکی، سهمیه سالانه جذب دانشجوی خارجی رشته پزشکی کاهش یافت اما تداوم توسعه جذب دانشجویان بین‌الملل طی سال‌های گذشته، حاکی از افزایش پذیرش در سایر رشته‌ها است.

وی این رویکرد را نقطه قوت و تمایز دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اغلب دانشجویان خارجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در رشته پزشکی مشغول به تحصیل هستند و درصد بسیار کمی را دانشجویان دندانپزشکی و داروسازی و دیگر رشته‌ها به ویژه تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند در صورتی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ما با فراوانی بسیار خوبی در هر سه رشته و سایر رشته‌های علوم پزشکی مواجه هستیم.

معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه خوشبختانه در کنار رکوردهای ثبت شده به لحاظ تعداد، شاهد بهبود کیفی دانشجویان بین‌المللی دانشگاه طی سال‌های اخیر نیز هستیم، افزود: این مهم با در پیش گرفتن سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر چون جذب متقاضیان بین‌المللی با معدل بالاتر و انضباط مالی و ضابطه‌مند کردن پرداخت‌های دانشجویان تحقق یافته است.

دکتر آیتی تصریح کرد: به طور میانگین معدل دانشجویان بین‌المللی پذیرفته شده در سال جاری نسبت به سال‌های قبل بالاتر رفته است. معاونت بین‌الملل دانشگاه در این مسیر، به درخواست دانشکده‌ها مبنی بر پذیرش متقاضیان با کیفیت‌تر و قوی‌تر، توجه جدی داشته است.

افزایش درآمدهای ارزی از پذیرش دانشجوی خارجی

وی از افزایش درآمدهای ارزی حاصل از پذیرش دانشجویان خارجی در سه سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین با ورود جدی دانشگاه به پذیرش متقاضیان برای دوره‌های تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ، اتفاقات بسیار خوبی را نیز در این حوزه شاهد بودیم چنانکه تعداد دانشجویان خارجی پذیرفته شده برای یک نیمسال، از مجموع دانشجویان این دوره‌ها برای یک سال، پیشی گرفته است.

معاون بین‌الملل دانشگاه اضافه کرد: خوشبختانه عملکرد موفق دانشگاه در عرصه جذب دانشجویان خارجی در سطح ملی نیز بازخوردهای بسیار خوبی داشته و این مجموعه عنوان دانشگاه سرآمد جمهوری اسلامی ایران در جذب دانشجویان خارجی و عنوان اداره بین‌المللی برتر در جذب دانشجویان بین‌الملل را در دومین جشنواره ملی ثریا از آن خود کرد.

دکتر آیتی در ادامه ضمن تشکر از زحمات اعضای کمیته پذیرش دانشجویان خارجی، روسا، معاونان بین‌الملل و اعضای هیأت‌علمی دانشکده‌ها، از تلاش‌های تیم مدیریت توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل به ویژه دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بین‌الملل و همکاران واحد پذیرش و ثبت‌نام دانشجویان خارجی، واحد جذب و بازاریابی بین‌المللی و واحد کنسولی و مساعی دکتر سید مهدی رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل و کارشناسان و مدیران این حوزه قدردانی کرد.

وی صحبت‌های خود را با اعلام یک خبر خوش پایان داد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها دانشگاه ایرانی، وارد پروژه ملی بورسیه دولتی کشور تانزانیا شده و متقاضیانی که از این کشور در دانشگاه پذیرفته شوند، از دولت تانزانیا بورسیه دریافت خواهند کرد.

سپس دکتر زرگران، گزارشی از روند جذب دانشجویان بین‌الملل طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ ارائه و دستاوردهای دانشگاه در این حوزه را تشریح کرد.

مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش از ۳ هزار و صد دانشجوی بین‌الملل را از سال ۲۰۱۱ تاکنون جذب کرده است که حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر آن‌ها طی سه سال اخیر در این مجموعه مشغول به تحصیل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه در حیطه جذب دانشجویان بین‌الملل طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ بارها رکوردشکنی کرده است، اظهار داشت: جذب ۲۸ دانشجوی تخصص فقط در نیمسال اول سال ۱۴۰۳ (بالاترین میزان جذب، ۱۵ دانشجو در یک سال بوده است)، جذب ۱۳ و ۱۲ دانشجوی مقطع فلوشیپ در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ (بالاترین میزان جذب، هشت دانشجو در یک سال بوده است)، جذب ۱۴ دانشجوی New Route PhD تنها در نیمسال نخست سال ۱۴۰۳(بالاترین میزان جذب، ۱۳ دانشجو در یک سال بوده است) و جذب ۶۲ دانشجوی مقطع کارشناسی در سال ۱۴۰۲(در مقایسه با رکورد جذب ۱۶ دانشجو در سال‌های ۹۵ و ۹۶) از جمله این رکوردشکنی‌ها بوده است.

زرگران افزود: تنها در ترم سپتامبر ۲۰۲۴ (مهرماه ۱۴۰۳)، بیش از ۳۰۰ دانشجوی بین‌المللی (بیش از ۲۷۰ دانشجوی دوره بلندمدت و ۳۰ دانشجوی دوره کوتاه‌مدت) از ۳۲ کشور جذب و رکورد جدیدی در ادوار فعالیت معاونت بین‌الملل دانشگاه به ثبت رسید.

مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: رسیدن به این دستاوردهای بزرگ به دنبال سیاست گذاری‌های درست، کار جهادی و سخت‌کوشی برای عبور از شرایط سخت این دوره چون تغییر شرایط پذیرش آنلاین به پذیرش حضوری از نیمسال دوم سال ۱۴۰۰، تنش‌های اجتماعی سال ۱۴۰۱، مشکلات وب‌سایت و قطع دسترسی به سامانه جذب در سال ۱۴۰۲ و ادامه چالش‌ها تا به امروز و نیز ایجاد فضای ایران هراسی و تنش‌های سیاسی منطقه محقق شده است.

پذیرش دانشجو از ۱۲ کشور جدید

وی اضافه کرد: براساس شاخص‌های مدیریت و توسعه بازار، دانشگاه علوم پزشکی تهران در سه سال گذشته ضمن حفظ بازارهای سنتی خود، از ۱۲ کشور جدید چون فرانسه، هلند، پرتغال، روسیه، عمان، قطر، آفریقای جنوبی، تونس و تاجیکستان دانشجو پذیرفته است. همچنین با اعمال سیاست‌های توسعه بازاریابی، بازارهای هدف جدید چون تانزانیا، ترکیه، لبنان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و قفقاز و اورآسیا نیز توسعه یافته‌اند.

دکتر زرگران با بیان اینکه با صدور دستورالعمل‌های مشخص و توسعه روابط با کارگزاران جذب دانشجو، تعامل با آن‌ها ضابطه‌مند و شفاف شده است، گفت: از سوی دیگر بر تعداد کارگزاران فعال افزوده شده و میزان پذیرش مستقیم دانشجو در مقایسه با پذیرش با واسطه کارگزاران در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، افزایش محسوسی داشته که نشان از تقویت برند، اعتبار و شناخته شدن هر چه بیشتر دانشگاه است.

مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: براساس شاخص‌های انضباط مالی نیز درآمد ارزی ناشی از پذیرش دانشجویان بین‌الملل از حدود ۳ میلیون و ۵۰ هزار دلار در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده ضمن اینکه با اعمال سیاست‌هایی، بورسیه جذب دانشجوی بین‌الملل کاهش یافته و میانگین شهریه دلاری به ازای هر دانشجو نیز رشد محسوسی داشته است. (میانگین شهریه سال اول دانشجویان پزشکی از مبلغ ۴ هزار و ۸۵۷ دلار در ترم نخست سال ۱۴۰۰ به ۶ هزار و ۴۹ دلار در ترم نخست سال ۱۴۰۳ رسیده است.)

وی همچنین به تشریح سیاست‌گذاری‌ها در حوزه جذب، بازاریابی و توسعه و تعیین بازارهای هدف پرداخت و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، گسترش تعامل با کارگزاران جذب دانشجو و افزایش تعداد آن‌ها، طراحی و تولید اقلام تبلیغاتی متناسب با اهداف بازاریابی، تولید محتوای متناسب با بازار هدف در نمایشگاه‌های بین‌المللی و رویدادهای جذب و بازاریابی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی در جهت Brand Awareness، به‌روزرسانی وب‌سایت انگلیسی دانشگاه با همکاری مدیریت بین‌المللی سازی الکترونیک و طراحی Mind Map (نقشه ذهنی) مدیریت توسعه امور بین‌الملل را از جمله این سیاست‌گذاری‌ها دانست.

زرگران در ادامه توضیحاتی در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به مدیریت روند پذیرش دانشجویان بین‌الملل ارائه کرد و بیان داشت: در این مسیر نیز انجام اقداماتی چون تعیین ملاک و معیار پذیرش برای تسهیل و تسریع امور مربوط به جذب دانشجویان بین‌الملل، تدوین و به‌روزرسانی مصوبات و آیین‌نامه‌های پذیرش دانشجویان بین‌الملل، ارائه مشاوره تخصصی و ترغیب متقاضیان برای درخواست رشته‌های هدف، استفاده از سیستم Advisory برای پذیرفته‌شدگان، تسریع و تسهیل روند اخذ روادید و درخواست‌های اقامت دانشجویی و توسعه پلتفرم سیستم حمایت از دانشجویان، در دستور کار قرار گرفت.

وی از تدوین دستورالعمل برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی کوتاه‌مدت بین‌المللی و راه‌اندازی کمیته برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بین‌المللی با همکاری معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل به عنوان اقدامات انجام شده در مسیر بهبود فرآیندهای جذب دانشجویان برای این دوره‌ها یاد کرد.
مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه در بخش پایانی صحبت‌های خود از زحمات اعضای کمیته پذیرش دانشجویان بین‌الملل دانشگاه و کارشناسان این مدیریت به ویژه واحد پذیرش و ثبت‌نام دانشجویان خارجی قدردانی کرد.

در ادامه، دکتر امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بین‌الملل نیز رویه پیش رو و ثبت رکورد جدید در جذب دانشجویان خارجی را اقدامی بسیار ارزشمند و در عین حال دشوار توصیف کرد و گفت: در طول سه سال گذشته با عبور از مسائل و مشکلاتی چون همه‌گیری ویروس کرونا و لزوم ازسرگیری آموزش حضوری به جای آموزش آنلاین و مجازی، با چالش‌های بسیار زیادی مواجه بودیم که به لطف پروردگار و تلاش‌های همه همکاران، با سربلندی از آن عبور کردیم.

وی تنوع کشورهای پذیرنده دانشجویان خارجی را قابل‌توجه و نقطه تمایز این فعالیت در دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به دیگر دانشگاه‌های کشور دانست و تصریح کرد: تغییر در فرآیند قبولی دانشجویان بین‌الملل مقاطع تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ دانشگاه اتفاقات بسیار خوبی را رقم زد و زمینه‌ساز ثبت رکوردهای جدیدی در این مقاطع شد. در پیش گرفتن چنین اقداماتی در سال‌های آینده می‌تواند در کمیت و کیفیت دانشجویان بین‌المللی دانشگاه اثرگذار باشد.

دکتر قاضی خوانساری، مدیر امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز ضمن تبریک برای موفقیت‌های کسب شده در زمینه جذب دانشجویان خارجی، بخش مهمی از این دستاورد را حاصل تلاش‌های مدیران و کارشناسان این حوزه دانست.

وی افزود: نیروی انسانی خوب، بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمانی است و باید قدردان زحمات و مساعی آن‌ها باشیم.

مدیر امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه خاطرنشان کرد: بخش دیگری از این موفقیت نیز محصول سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری صحیح مسیر جذب دانشجویان بین‌الملل از ابتدا تاکنون است. البته همچنان در ابتدای راه قرار داریم و باید برای نتایج بهتر و درخشان تر از همین امروز برنامه‌ریزی کنیم.

در پایان این نشست، کیک ثبت رکورد جدید جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بریده شد و با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه و مدیر توسعه امور بین‌الملل از اعضای کمیته پذیرش دانشجویان خارجی و کارشناسان واحد پذیرش و ثبت‌نام دانشجویان خارجی، اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی و واحد امور کنسولی مدیریت توسعه امور بین‌الملل و جمعی از کارشناسان معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.

نظر شما