به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، افزایش ظرفیت رشتههای تخصصی پزشکی کنار بهبود شرایط مالی و آموزشی رزیدنتها، چشمانداز تازهای برای دانشجویان پزشکی و نظام سلامت کشور ایجاد کرده است.
با اصلاح برنامههای آموزشی و افزایش حمایتهای مالی، دستیاران پزشکی فرصت بهتری برای یادگیری و تجربه عملی پیدا کردهاند؛ اقدامی که نهتنها به کاهش فشارهای کاری منجر شده بلکه باعث استقبال بیشتر از دورههای دستیاری و تقویت کیفیت خدمات درمانی در بیمارستانها شده است.
یکی از مهمترین چالشهایی که رزیدنتها با آن روبهرو هستند، وضعیت مالی و معیشتی آنهاست. با توجه به افزایش هزینههای زندگی، این پزشکان جوان که در مسیر تخصص قرار دارند و غالباً درآمدهای قابلتوجهی ندارند، نیاز به حمایتهای مالی جدی دارند.
دولت و نهادهای مسئول در سالهای اخیر اقداماتی برای بهبود وضعیت مالی دستیاران پزشکی انجام دادهاند، در این خصوص معاون آموزشی وزیر بهداشت، ابوالفضل باقری فرد گفته بود: «دریافتی دستیاران تخصصی و فوقتخصصی، دانشجویان پزشکی و کارورزان علوم پزشکی با هدف افزایش انگیزه آنان 8 برابر شد؛ پیشتر بین 20 میلیون ریال تا 30 میلیون ریال بود که اکنون این میزان برای مجردها به 120 میلیون ریال و برای متأهلها به 150 میلیون ریال افزایش یافته است.»
اصلاح برنامه تحصیلی رزیدنتها برای ارتقای کیفیت آموزش
دوره رزیدنتی یکی از مهمترین مراحل آموزشی در مسیر پزشکی است. در این دوره، دستیاران پزشکی با چالشهای عملی و نظری فراوانی روبهرو میشوند که آنان را برای ورود به دنیای تخصصی پزشکی آماده میسازد، این آمادگی نیازمند یک نظام آموزشی کارآمد و بهروز است.
در ارتباط با فشردگی دوره رزیدنتی و آموزشهای مرتبط با این دوران در زمان ریاستجمهوری شهید رئیسی نامهای از طرف رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک، معاون حقوقی ریاستجمهوری و رئیس دفتر بازرسی رئیس جمهور به ایشان ابلاغ شد.
این نامه با هدف بهبود معیشت دستیاران و پزشکان متخصص در پی نارضایتی آنها نسبت به شرایط موجود تنظیم شده است. در نامه مربوطه ذکر شده است که بهمنظور کاهش فشار کاری دانشجویان تخصص پزشکی و افزایش کیفیت آموزش و ارائه خدمت در بیمارستانهای آموزشی، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی موظف است که بهطریقی برنامهریزی نماید که از شروع سال تحصیلی جدید کشیکهای کاری این قشر تحت شرایطی کاهش داشته باشد.
یکی از چالشهایی که بسیاری از رزیدنتها با آن مواجهاند، محدودیتهای زمانی و فشردگی برنامههای آموزشی است، این شرایط باعث میشود فرصت کافی برای یادگیری و تجربه عملی در برخی از زمینهها فراهم نشود. با توجه به لزوم اجرای نامه پیشنهادی، بازبینی و بهبود برنامههای آموزشی، از جمله افزایش انعطافپذیری در برنامهها و فراهم کردن فرصتهای بیشتر برای تجربه عملی، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
شهید رئیسی در تاریخ 1403/2/24 یعنی 6 روز قبل از شهادتش در پاسخ به نامه مذکور، نامهای به وزیر بهداشت زمان ارسال میکند که دستور رسیدگی و پیگیری فوری در ارتباط با نامه را بیان میکند.
در این نامه که با عنوان «بسته پیشنهادی اصلاح وضعیت دستیاران پزشکی» منتشر شده است، موارد مذکور پس از مشورت با صاحبنظران و ذینفعان بررسی و تدوین شده و به تحلیل علل ریشهای مشکلات دستیاران پرداخته شده است.
درخشش دولت شهید رئیسی در افزایش ظرفیت رشتههای تخصصی پزشکی
یکی از نتایج مثبت بهبود دستمزد دستیاران پزشکی در دوره اخیر، افزایش علاقه دانشجویان به حضور در این عرصه بوده است، بهگونهای که در اردیبهشت ماه امسال، بیش از 12 هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی شرکت کردند.
همچنین، ظرفیت پذیرش دانشگاههای علوم پزشکی با افزایش 12درصدی روبهرو شده است. بهطور مشخص، در سال گذشته 3 هزار و 200 نفر در سراسر کشور در دوره دستیاری پزشکی پذیرفته شدند، در حالی که این رقم امسال به بیش از 5 هزار نفر رسیده است.
بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم، افزایش تعرفههای دستیاران پزشکی توسط دولت را بهعنوان یکی از دلایل اصلی این استقبال گسترده دانسته و گفته بود: «در سال جاری حقوق دستیاران مجرد به 12 میلیون تومان و دستیاران متأهل به 15 میلیون تومان افزایش یافته است، علاوه بر این، مراکز درمانی نیز از درآمدهای اختصاصی خود، کارانهای به دستیاران پرداخت میکنند که این مسئله باعث استقبال بیشتر دانشجویان از دوره دستیاری شده است.»
در نهایت، اقدامات صورتگرفته توسط دولت شهید رئیسی در حمایت از دستیاران پزشکی و بهبود شرایط مالی و آموزشی آنان، نهتنها موجب افزایش ظرفیت پذیرش در رشتههای تخصصی شده، بلکه انگیزه بیشتری برای حضور دانشجویان در این عرصه فراهم کرده است.
این تلاشها، بهوضوح نشاندهنده تعهد جدی دولت در ارتقاء نظام سلامت کشور و توجه به نیازهای اساسی پزشکان جوان است؛ اقدامی که میتواند به بهبود کیفیت خدمات پزشکی و تقویت بنیانهای سلامت جامعه منجر شود.
انتهای پیام/+
∎