شناسهٔ خبر: 69109382 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بختیاری زاده مطرح کرد؛

پروژه ساخت ۱۰۰ بازار میوه و تره بار در محله‌های شهر تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گفت: برنامه ساخت و بهره برداری از ۱۰۰ بازار میوه و تره بار در محله‌های شهر تهران در دستور کار قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی بختیاری‌زاده با حضور در مسجد اباعبدالله الحسین گفت: طبق آخرین گزارش بانک مرکزی که در مهرماه امسال منتشر شد؛ قیمت کالاها و محصولات ۵۲ درصد ارزان‌تر از سطح شهر تهران است.

وی با تاکید بر اینکه این ارزان‌سازی سبد مصرفی خانوار، رویکرد شهردار تهران در این دوره مدیریت شهری است؛ افزود: یکی از رویکردهای مدیریت شهری در دوره ششم این بود تا کارهای بر زمین مانده‌ی که در شهر تهران وجود داشت و به دلیل هزینه‌های سنگینی که برای اجرای آن پیش روی مدیریت شهری قرار داده بود را به اتمام برساند.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: برای تکمیل پروژه‌های بزرگ شهری که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود؛ مانند توسعه بزرگراه بروجردی و ادامه بزرگراه یادگار امام و همچنین توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ورود تهران برای برقی‌سازی خودروهای حمل و نقل عمومی برنامه‌ریزی‌های مفصلی در این دوره انجام شد.

بختیاری زاده با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری نه تنها این پروژه‌ها تکمیل شد بلکه طرح‌های دیگر شهری نیز در امتداد طرح‌های بر زمین مانده شهری در ادوار گذشته طراحی و اجرا شد؛ یادآور شد: حتی مدیریت شهری در اجرای برخی از طرح‌ها مانند توسعه حمل‌ونقل عمومی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با سنگ اندازی‌های زیادی روبه‌رو شد که خوشبختانه این اتفاقات نتوانست شهرداری تهران را از برنامه و رویکردی که برای شهر تهران در نظر داشت؛ منصرف کند.

وی با اشاره به اینکه در برقی سازی خودروهای حمل‌ونقل عمومی نیز در دو حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی گام‌های بلندی برداشته شد؛ تاکید کرد: یکی از پروژه‌هایی که در این دوره مدیریت شهری شروع شد، هم موضوع توسعه کمی میادین میوه و تره‌بار و هم ارزان‌سازی سبد خانواده‌های تهرانی بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در ادامه گفت: شهرداری تهران برای اجرای این طرح، برنامه ساخت و بهره برداری از ۱۰۰ بازار میوه و تره بار را در محله‌های شهر تهران در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح، واقعاً سنگین بود چرا که اولین مساله در توسعه بازارهای میوه و تره بار تأمین زمین‌های مورد نیاز این فضاهای شهری بود؛ افزود: عملیات عمرانی ساخت این بازارها نیز به نوبه خود سخت بود اما خوشبختانه تا به امروز بخش قابل توجهی از این طرح اجرا شده است تا به چرخه خدمات‌رسانی به شهروندان افزوده شود.

مهدی بختیاری‌زاده ادامه داد: سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار در سال گذشته نزدیک به ۳۰ بازار را به بازارهای میوه و تره‌بار شهر تهران اضافه کرد و امسال نیز تا کنون ۱۰ بازار به تعداد بازارهای شهر تهران افزوده است.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما تا انتهای سال ۱۴۰۳ این است که حدود ۳۰ بازار جدید به چرخه خدمات‌رسانی به شهروندان اضافه کنیم؛ بیان کرد: در ارتباط با کاهش هزینه‌های سبد مصرف خانوار باید به این نکته اشاره کنم که وجود واسطه‌ها و مافیایی که در حوزه مواد غذایی وجود داشت و باعث می‌شد در مواقع بروز بحران در این حوزه موج سواری کرده تا سود خود را ببرند و یا اینکه در شرایط عادی همواره در تلاش هستند تا برای افزایش حاشیه سود خود هزینه‌های این بخش را بالا ببرند.

 تأمین زنجیره غذایی از تولید کننده به مصرف کننده، بدون واسطه

وی با بیان اینکه در این شرایط هم تولید کننده و هم مصرف کننده دچار ضرر و تحمل هزینه‌های بالایی برای تأمین محصولات و تأمین سبد مصرفی خانوار می‌شوند؛ یادآور شد: به همین دلیل تلاش کردیم تا ایجاد زنجیره تأمین مستقیم از تولید کننده دست واسطه‌ها را کوتاه کردیم. اگر به میادین میوه و تره‌بار سر زده باشید، با همکاری‌ای که با تولید کنندگان گوشت مرغ داشتیم، در طول ۱۹ ماه اخیر قیمت این محصول در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تغییر نکرد.

وی تاکید کرد: تنها در ماه گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولید؛ درصدی افزایش داشت اما همواره قیمت گوشت مرغ به نسبت فروشندگان سطح شهر ۲۰ درصد پایین‌تر است. این رقم را طبق گزارش‌های بانک مرکزی اعلام می‌کنم.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: در کنار این اقدامات با توجه به نوساناتی که در حوزه قیمت گوشت قرمز در کشور ایجاد شد، برای اینکه بتوانیم گوشت قرمز مصرفی شهروندان را تأمین کنیم تا این محصول از سبد خانوارهای تهرانی حذف نشود؛ فرایندی را با کمک وزارت جهاد و واردکنندگانی که در حوزه گوشت قرمز توانمند بودند؛ آغاز کرده و اقدام به عرضه گوشت تنظیم بازار در میادین میوه و تره بار شهر تهران کردیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ ماه است که قیمت گوشت قرمز گرم در میادین میوه و تره‌بار یک سوم قیمت سطح شهر تهران است.

بختیاری‌زاده با بیان اینکه به عنوان مثال اکنون ران گوسفندی گرم که کیفیت بالایی دارد به قیمت کیلویی ۳۲۰ هزار تومان توزیع می‌شود؛ ادامه داد: در حوزه میوه و تره بار نیز به همین شکل اقداماتی انجام شد که امروز در گزارش‌های بانک مرکزی عنوان می‌شود در میادین میوه وتره‌بار شهرداری تهران که وسعت توسعه آن در تمام پهنه‌های شرق، غرب، جنوب و شمال تهران یکسان است و تفاوتی در این زمینه وجود ندارد؛ ۵۲ درصد قیمت محصولات پایین‌تر از سطح شهر تهران است.

وی بیان کرد: این گزارش بانک مرکزی برای ۱۳ مهر امسال منتشر شده و می‌توان گفت این گزارش نتیجه تلاش‌های شهردار تهران برای ارزان‌سازی شهر تهران در حوزه‌های مصرفی، حمل‌ونقل، مسکن و … است.

ارتقای کیفیت محصولات در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران یادآور شد: ما در سازمان میادین میوه و تره بار کیفیت محصولات را ارتقا داده و همواره سعی داریم این کیفیت را بیشتر کنیم. همچنین در بخش توسعه بازارهای میوه وتره بار نیز در منطقه چهار، ۲ بازار در دست ساخت داریم و تلاش می‌کنیم تا امسال به بهره‌برداری برسد.