شناسهٔ خبر: 69075599 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ضرورتها و بايدها/ضرورت ساماندهي نظام اقتصادي و اجتماعي روستاها در دولت چهاردهم

صاحب‌خبر -
ضرورتها و بايدها/ضرورت ساماندهي نظام اقتصادي و اجتماعي روستاها در دولت چهاردهم

خبرگزاری آریا- عبدالرسول جوادی بالاجاده به بهانه روز روستا به ضرورت ساماندهی نظام اقتصادی و اجتماعی روستاها در دولت چهاردهم پرداخت.

به گزارش آریا از سمنان ،دریادداشت  این فعال رسانه ی . اجتماعی آمده است  ؛به یقین یکی از رویکردها و نگاههای نام گذاری این روز"توجه دهی مسئولان به توانمندیهای روستاییان و منابع ذخیره ای آن در عرصه های اقتصادی،کشاورزی، دامپروری،صنایع و تولیدات دستی و گردشگری و سایر شاخصها"می باشد.

از این سو ضرورت دارد تا مسئولان روستا در معرفی روستا و توانمندیهای آن با اهداف توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری و بازگشت روستاییان به روستا و سرمایه گذاری در روستا توسط روستاییان با تشکیل تعاونیهای روستایی، خدماتی گام بردارند .

 آیا به بهانه این روز مسئولان برای توانمند سازی روستاها برنامه هایی دارند ؟

باشد تا به یُمن این روز،مسئولان برنامه ریز و اجرایی روستاها تمهیدات لازم را برای معرفی"روز روستا و عشایر" انجام بدهند .

بازگشت روستائیان از شهر به روستا لازمه فراهم سازی منابع و زیر ساختهای در اشتغال،کارآفرینی و ارتقای سطح خدمات اجتماعی در روستاها خواهد بود اگر چه که گامهایی در سالهای اخیر برداشته شد.
لیکن هنوز به مرحله تحقق برنامه ها نرسیده است

بررسی آسیبهای اجتماعی عدم تحقق برنامه دولت در رشد اقتصادی،توانمند سازی و بارور سازی منابع درآمدی روستائیان از مهمترین برنامه هایی هست که باید دولتمندان مرتبط با توسعه پایدار در روستاها به آن توجه کنند.

 برنامه ریزی برای افزایش درآمد خانوارها و ارائه تسهیلات برای بازگشت به روستا و فراهم سازی تمهیدات لازم برای اقتصاد مقاومتی از سوی خانواده ها، حذف قوانین دست و پا گیر ادارات در موضوع امتیاز دهی و خدمات رسانی و نظارتهای به مشاغل و حرفه ها و حذف و تعدیل مالیاتهای مشاغل روستایی و مهمتر از همه افزایش خدمات اجتماعی در روستاها بسترهای برای تشویق بازگشت به روستائیان خواهد بود


این در صورتی است که به علت درآمدهای ناپایدار روستاها و اشتغال دائم موجب عدم رغبت به بازگشت به روستا ها را دو چندان کرده است .

از سوئی خدمات اجتماعی مناسب از بهداشت و درمان،امکانات رفاهی،پارکهای کودک و ورزشگاههای مناسب برای ورزش روستائیان و عدم امکانات و تجهیزات مناسب برای ورزش برای بانوان و سالمندان،خدمات اینترنت و .....در روستاها نیاز به توزیع عادلانه منابع و امکانات می باشد .

توجه دهی به توانمندیهای اقتصادی و بارور سازی تولید داخلی از فرآورده های محصولات کشاورزی و دامی و صنایع دستی میتواند بسترهای تحقق شعار و برنامه ها توسعه پایدار در روستاها را محقق سازد .

الحمد الله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد خدمات اجتماعی و توجه به روستا و روستائیان در مقایسه با گذشته بسیار بالا بوده است و همه روستاها برخوردار از منابع انرژی آب،برق،گاز و...مدارس،ورزشگاه ها،مراکز بهداشت و درمان و...می باشند .

لیکن مشکلات عدم بسترهای اشتغال پایدار و درآمدهای پایدار موجب عدم ترغیب و تشویق بازگشت به روستا به معنای واقعی آن می باشد

 امید و انتظار است تا دولت وفاق چهاردهم به بهانه روز روستا و عشایر دولت برنامه های جامعی برای روستا و عشایر به معنای واقعی از منابع زیر ساختی و خدمات اجتماعی و...در شان روستائیان و عشایر عزیز در روستاها فراهم شود تا شرایط مهاجرت منعکس فراهم شود.

شاید به این بهانه مشکل انتصاب قانونی معاون امور روستایی و عشایری رئیس جمهور هم مرتفع شود و نظام روستاها و عشایر سامان بخشیده شود.

نظر شما