شناسهٔ خبر: 69065206 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز به کار سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف چراغ قرمز در قم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از آغاز به کار سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف چراغ قرمز در ۱۷ تقاطع شهر قم با اعتباری بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد ریال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، رضا خانه‌زاد یزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام آغاز به کار سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف چراغ قرمز برای نخستین بار در تقاطع‌های شهر قم گفت: قرارداد خرید و نصب تجهیزات لازم برای ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در 17 تقاطع شهر قم به ارزش 300 میلیارد ریال منعقد شده است و این سامانه‌ها به‌زودی و از روز چهارشنبه آغاز به کار خواهند کرد.

وی افزود: در مرحله نخست این پروژه پنج تقاطع شامل: تقاطع بلوار دانشگاه - خیابان شهید تقوی، بلوار دانشگاه-خیابان مولوی، بلوار امام علی-امامت و بلوار امامت-خیابان استقلال در شهرک پردیسان و تقاطع بلوار فردوسی-خیابان دانیال واقع در منطقه 4 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان تجهیز 12 تقاطع در دو مرحله و تا پایان آذر گفت: سامانه‌های مستقر در تقاطع‌ها علاوه‌بر ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، تخلف ایستادن روی خط عابر را نیز شناسایی و اطلاعات خودروهای متخلف را به‌صورت برخط برای پلیس راهنمایی و رانندگی ارسال می‌کنند.

خانه‌زاد یزدی با تشریح آمار تصادفات فوتی شهر قم و برخورد حادثه‌ساز وسایل نقلیه با عابران پیاده و نقش سامانه‌های هوشمند در کاهش این اتفاقات تلخ اضافه کرد: مسئله عابرپیاده مسئله مهمی است و باید رفتارهای ترافیکی عابران و خودروها در این راستا اصلاح شود.

وی ادامه داد: اهمیت سامانه‌های ثبت تخلفات در تقاطع‌ها که یکی از مسیرهای امن برای عبور عابران پیاده است، بیشتر می‌شود، افزون بر این تخلف عبور از چراغ قرمز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تخلفات حادثه‌ساز محسوب می‌شود که نقش بسزایی در آمار تصادفات را به خود اختصاص داده است و پیش‌بینی می‌شود با آغاز به کار سامانه‌های مذکور، شاهد کاهش آمار تصادفات در شهر قم باشیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم توزیع متوازن سامانه‌های هوشمند را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: توزیع عادلانه امکانات و خدمات از مهمترین راهبردهای مدیریت شهری است و سامانه‌های هوشمند به صورت متوازن در تمامی مناطق شهر قم مستقر خواهند شد.

خانه‌زاد یزدی گفت: با توجه به آخرین دستورالعمل‌های ابلاغی درباره نحوه تست و تخصیص کد تخلفات راهنمایی و رانندگی، دریافت کد اجراییات برای سامانه‌های چراغ قرمز با پیچیدگی‌های زیادی همراه است به‌طوری که تعداد اندکی از شهرهای کشور موفق به دریافت این کد از سال 1402 به بعد هستند و شهر قم طی سال جاری و سال گذشته در کشور در این باره پیشتاز بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح خط‌کشی شطرنجی در راستای آغاز به کار سامانه‌های هوشمند در تقاطع‌های هوشمند، افزود: یکی از اقدامات مناسب برای تسهیل در امر تداخل در میان تقاطع‌ها، اجرای طرح خط‌کشی شطرنجی است که به‌صورت خطوط مورب زرد رنگ به صورت دو جزئی رسم می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: این خط‌کشی به این معناست که اگر در هنگام سبز بودن چراغ فرماندهی حجم بار خودروها به وسط تقاطع کشیده شود و مسیرهای حرکت مقابل و حرکت گردش به سمت چپ و راست به‌دلیل حجم زیاد ترافیک مسدود باشد، رانندگان باید تا زمانی که خودروهای فاز قبل از محوطه شطرنجی زرد خارج نشده‌اند در پشت خط ایست چراغ توقف کنند و ورود به محدوده شطرنجی برای آن‌ها مجاز نیست.

انتهای پیام/